کد خبر: ۱۳۶۲۱۹
عضو اتاق بازرگانی: بازگشت به حالت عادی حداقل ۲ ماه زمان نیاز دارد

انفجار بندر شهید رجایی باعث سکته تجارت ایران شده است

گروه اقتصادی: آتش‌سوزی و انفجار در بندر شهید رجایی ایران هرچند اکنون تا حدود زیادی کنترل شده است، اما صدمات باقی مانده از آسیب آن بر پیکر اقتصاد و تجارت ایران تا مدت‌ها خود را به رخ خواهد کشید.

چنان چه مسعود دانشمند، فعال حوزه کشتیرانی، عضو اتاق بازرگانی ایران و امارات و از تحلیلگران اقتصادی که خود فعال اقتصادی است، این بندر را از مهم‌ترین بنادر ایران دانسته و می‌گوید که حدود دو ماه زمان برای ساماندهی و بازگشت این بندر به شرایط عادی لازم است و همین نیز منجر به سکته در تجارت ایران می‌شود.
این فعال اقتصادی گفت: من در ابتدا لازم می‌دانم به خانواده همه هم وطنانی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند تسلیت بگویم و برای مصدومان و مجروحان نیز آرزوی سلامت و شفای عاجل دارم و باید یک تسلیت بزرگ به بندرعباس بگوییم.پس از این ضایعه انسانی بزرگ باید بگویم که اکنون ما در بندر با یک آشفتگی در وضعیت مواجه هستیم و به نظر می‌رسد فعلا همه تلاش‌ها برای این است که دستکم کار‌های روی زمین مانده انجام شود. کما این که دیروز نیز گفته شد که یک ساختمان موقت برای گمرک و یک ساختمان به صورت موقت برای بخش ترانزیت در نظر گرفته شده تا کار انجام شود.از سوی دیگر باید توجه داشت که هنوز درباره خود اسکله‌ها نیز کسی تایید نکرده که آیا اکنون ایمنی لازم را دارند تا جرثقیل‌ها بر روی اسکله‌ها کار کنند یا خیر!نکته دیگر این است که کانتینر‌هایی که اکنون صدمه دیده‌اند باید به طور کامل شناسایی شوند، مالکان آن مشخص و برای آن تشکیل پرونده داده شود و مشخص گردد چه مقدار از کالا خسارت دیده تا در نهایت پرونده تشکیل و تعیین سهم خسارت شود.بیمه‌های ایرانی نیز، کالا‌ها و کانتینر‌ها را نزد بیمه بالاسری خود بیمه کرده‌اند، بنابراین تشکیل پرونده حتما ضروری است و همین تشکیل پرونده بیمه یک ستاد لازم دارد.
وی ادامه داد: کما این که مثلا دیروز آقای رئیس‌جمهور از وجود ۱۴۰ هزار کانتینر نام برد، اما اساسا وجود این تعداد کانتینر اصلا تعجب ندارد. یک بندر بزرگی که در سال ۳ تا ۴ میلیون کانتینر وارد آن می‌شود تنها اگر ۱۰ درصد کانتینر‌ها در آن بندر رسوب کنند به عدد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار می‌توان رسید و اصلا عدد ۱۴۰ هزار کانتینر عدد بزرگی نبوده است.کما اینکه در همه بنادر دنیا کانتینر‌هایی با تعداد بالاتر حتی در رفت و آمد هستند؛ مساله این است که ما باید ضوابط کانتینری را رعایت می‌کردیم و این یعنی کالا‌هایی را که آتش زن و خطرناک هستند را باید با توجه به دستورالعمل کنوانسیون‌های این مدل کالا‌ها رعایت می‌کردیم و جدا نگاه می‌داشتیم. کما این که چنین کالا‌هایی را در همه دنیا و با یک دستورالعمل مشخص به بیرون از محوطه اصلی منتقل می‌کنند؛ یعنی یا انبار و محوطه‌ای جدا برای این کالا‌ها دارند و یا این که به انبار خود خریدار به صورت مستقیم منتقل می‌شوند.در چنین شرایطی باید توجه کرد که تاجر ایرانی رقمی را هزینه کرده که جنسی را خریداری کرده و وارد کشور کند. حالا یا این جنس آماده ورود به بازار است یا مواد اولیه‌ای بوده که باید به راهی خط تولید می‌شده، اما اکنون جنس در اختیارش نیست. حال این بازرگان در صورتی که اصلا به هیچ مشکل تامین مالی برنخورد و بخواهد جنس را بخرد به فوریت ممکن نیست؛ در ابتدای امر که دستکم سه ماه تا ۴ ماه زمان برای ثبت سفارش برای این کار لازم است و اصلا مساله مهم‌تر این است وقتی جنسی را وارد کرده یعنی اکنون دیگر اصلا پولی ندارد. 
دانشمند همچنین در ارتباط با علت این حادثه هم اظهارکرد:  این که کالایی آمده و برچسب خطرناک به آن نخورده و این که کشتی و ترمینال و گمرک همه سرشان کلاه رفته باشد و فریب خورده باشند اصلا در جهانی که اکنون میلیون‌ها کانتینر در آن جا به جا می‌شود اساسا قابل قبول نیست.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1404/2/10 -  شماره 5808
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۳۶۲۱۹
عضو اتاق بازرگانی: بازگشت به حالت عادی حداقل ۲ ماه زمان نیاز دارد

انفجار بندر شهید رجایی باعث سکته تجارت ایران شده است

گروه اقتصادی: آتش‌سوزی و انفجار در بندر شهید رجایی ایران هرچند اکنون تا حدود زیادی کنترل شده است، اما صدمات باقی مانده از آسیب آن بر پیکر اقتصاد و تجارت ایران تا مدت‌ها خود را به رخ خواهد کشید.

چنان چه مسعود دانشمند، فعال حوزه کشتیرانی، عضو اتاق بازرگانی ایران و امارات و از تحلیلگران اقتصادی که خود فعال اقتصادی است، این بندر را از مهم‌ترین بنادر ایران دانسته و می‌گوید که حدود دو ماه زمان برای ساماندهی و بازگشت این بندر به شرایط عادی لازم است و همین نیز منجر به سکته در تجارت ایران می‌شود.
این فعال اقتصادی گفت: من در ابتدا لازم می‌دانم به خانواده همه هم وطنانی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند تسلیت بگویم و برای مصدومان و مجروحان نیز آرزوی سلامت و شفای عاجل دارم و باید یک تسلیت بزرگ به بندرعباس بگوییم.پس از این ضایعه انسانی بزرگ باید بگویم که اکنون ما در بندر با یک آشفتگی در وضعیت مواجه هستیم و به نظر می‌رسد فعلا همه تلاش‌ها برای این است که دستکم کار‌های روی زمین مانده انجام شود. کما این که دیروز نیز گفته شد که یک ساختمان موقت برای گمرک و یک ساختمان به صورت موقت برای بخش ترانزیت در نظر گرفته شده تا کار انجام شود.از سوی دیگر باید توجه داشت که هنوز درباره خود اسکله‌ها نیز کسی تایید نکرده که آیا اکنون ایمنی لازم را دارند تا جرثقیل‌ها بر روی اسکله‌ها کار کنند یا خیر!نکته دیگر این است که کانتینر‌هایی که اکنون صدمه دیده‌اند باید به طور کامل شناسایی شوند، مالکان آن مشخص و برای آن تشکیل پرونده داده شود و مشخص گردد چه مقدار از کالا خسارت دیده تا در نهایت پرونده تشکیل و تعیین سهم خسارت شود.بیمه‌های ایرانی نیز، کالا‌ها و کانتینر‌ها را نزد بیمه بالاسری خود بیمه کرده‌اند، بنابراین تشکیل پرونده حتما ضروری است و همین تشکیل پرونده بیمه یک ستاد لازم دارد.
وی ادامه داد: کما این که مثلا دیروز آقای رئیس‌جمهور از وجود ۱۴۰ هزار کانتینر نام برد، اما اساسا وجود این تعداد کانتینر اصلا تعجب ندارد. یک بندر بزرگی که در سال ۳ تا ۴ میلیون کانتینر وارد آن می‌شود تنها اگر ۱۰ درصد کانتینر‌ها در آن بندر رسوب کنند به عدد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار می‌توان رسید و اصلا عدد ۱۴۰ هزار کانتینر عدد بزرگی نبوده است.کما اینکه در همه بنادر دنیا کانتینر‌هایی با تعداد بالاتر حتی در رفت و آمد هستند؛ مساله این است که ما باید ضوابط کانتینری را رعایت می‌کردیم و این یعنی کالا‌هایی را که آتش زن و خطرناک هستند را باید با توجه به دستورالعمل کنوانسیون‌های این مدل کالا‌ها رعایت می‌کردیم و جدا نگاه می‌داشتیم. کما این که چنین کالا‌هایی را در همه دنیا و با یک دستورالعمل مشخص به بیرون از محوطه اصلی منتقل می‌کنند؛ یعنی یا انبار و محوطه‌ای جدا برای این کالا‌ها دارند و یا این که به انبار خود خریدار به صورت مستقیم منتقل می‌شوند.در چنین شرایطی باید توجه کرد که تاجر ایرانی رقمی را هزینه کرده که جنسی را خریداری کرده و وارد کشور کند. حالا یا این جنس آماده ورود به بازار است یا مواد اولیه‌ای بوده که باید به راهی خط تولید می‌شده، اما اکنون جنس در اختیارش نیست. حال این بازرگان در صورتی که اصلا به هیچ مشکل تامین مالی برنخورد و بخواهد جنس را بخرد به فوریت ممکن نیست؛ در ابتدای امر که دستکم سه ماه تا ۴ ماه زمان برای ثبت سفارش برای این کار لازم است و اصلا مساله مهم‌تر این است وقتی جنسی را وارد کرده یعنی اکنون دیگر اصلا پولی ندارد. 
دانشمند همچنین در ارتباط با علت این حادثه هم اظهارکرد:  این که کالایی آمده و برچسب خطرناک به آن نخورده و این که کشتی و ترمینال و گمرک همه سرشان کلاه رفته باشد و فریب خورده باشند اصلا در جهانی که اکنون میلیون‌ها کانتینر در آن جا به جا می‌شود اساسا قابل قبول نیست.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد