پزشکیان درباره حمایت نمایندگان مجلس از رئیسجمهور میگوید: بالاخره دولتها دلشان میخواهد که حمایت و همکاری مجالس یا سازمانهای دیگر را داشته باشند این حرف خوبی است. هماهنگ و همراه بودن میتواند برای حل مشکلات مملکت راهگشا باشد اما مسئله اینجاست که گرفتاریهایی که در حال حاضر در جامعه داریم، اعم از اقتصادی، مسکن و اختلافات بین سلیقهای که تبدیل به تصمیم گیریهای سیاسی و جناحی میشود، آنقدر زیاد است که نمایندگان حداقل برای اینکه بتوانند در بین مردم حرفی برای گفتن داشته باشند، مجبور هستند در ظاهر هم که شده یک حرفهایی بزنند که خلاف جهتگیریهای دولت است.او با بیان اینکه تندروها برای دولت سیزدهم مانعتراشی میکنند، میافزاید: اینکه در حال حاضر وضعیت سفره مردم کم رنگتر شده غیرقابل انکار است در صورتی که همین افراد در دولت روحانی میگفتند چقدر اقتصاد و سفره مردم را به برجام گره میزنید؟! خب بفرمایید حل کنید برجام را هم پاره کنید. منتها الان برجام را پاره نمیکنند چرا که اینها به دنبال گفتوگو هستند و میخواهند آن را به یک جایی برسانند که البته کار درستی انجام میدهند اما باید از آن آدمهای تندرویی که همین الان هم در حال ایجاد مانع بر سر راه این دولت هستند و کاری میکنند که اینها نتوانند به یک فرجامی برسند پرسید که اگر وضع خودتان و اطرافیانتان خوب است آیا حق دارید برای کسانی که زندگیشان در سختی و گرفتاری سپری میشود، تعیین تکلیف کنید و به جای آنها ادعا کنید که ما میایستیم؟! سفره شما هم مثل سفره دیگران بیرنگ شده است؟ شما هم مثل دیگران نان در خانهتان پیدا نمیشود؟ من نمیگویم گوشت پیدا نمیشود اما خیلی از خانوادهها هستند که حتی برای خرید نان هم مشکل دارند. لذا اجازه ندهیم یک عده برای اکثریت جامعه تصمیم بگیرند و همه را بازی بدهیم. برای همه شخصیت قائل شویم. همه را اعضای این جامعه و این مملکت بدانیم. یعنی غیر از یک تعداد خاص بقیه مال این مملکت نیستند و مثلاً خائن و جاسوس و یا ضد ولایت هستند؟! اینها هر کسی را که میخواهند از میدان به در کنند یک انگی به او میچسبانند تا او را حذف کنند بعد حرف خودشان را بزنند و کار خودشان را کنند. این روشی است که متأسفانه تا حالا توانستهاند جلو بیایند و همه کانونهای مجلس، دولت و قوه قضاییه را به قول خودشان یکدست کردند اما واقعیتهای اجتماعی این اجازه را به آنها نمیدهد و این گرفتاریهای اجتماعی بالاخره پاسخگویی را از نماینده و مسئول میخواهد و اگر نتوانیم اینها را حل کنیم به نظر من ممکن است منجر به جاهای باریکتری شود. پزشکیان منظور از جاهای باریک را توضیح میدهد و میافزاید: به هر حال اعتصابات و اعتراضات شکل خواهد گرفت. نهایتاً امکان ادامه به این شکل وجود ندارد. برای مثال در فضای مجازی شخصی که سرهنگ بازنشسته بود مطلبی گذاشته بود البته فرقی نمیکند سرگرد یا سرتیپ بازنشسته آدمی که جنگ را اداره کرده، رانت نخورده و نگرفته، در زندگیاش فقط رفته جنگیده و با آن حقوق هم ایثار و فداکاری کرده خداوکیلی الان با این حقوقی که به آنها میدهند آیا میتواند یک زندگی آبرومندانهای داشته باشد؟! آنهایی که خوردند و بردند الان کیفشان کوک است و دارند حرفهای گنده گنده میزنند. آنهایی که با تمام وجودشان برای این مملکت کار کردند الان که وقت پیریشان است حتی خانه ندارند و زندگیشان هم نمیچرخد اینها همه چیز را از دست رفته میبینند و این بیانصافی است که ما اینها را نبینیم. بیانصافی است که زندگی کسانی که به خاطر این مملکت انقلاب کردند و جنگیدند برای ما مهم نباشد. او که نخورده اگر میخورد الان وضعش خوب بود و لازم نبود اعتراض کند. در حال حاضر تورم روز به روز بدتر میشود و همین الان هم اگر این جوری بماند باز من میگویم خوب است اما به تصور من این روند نیز تشدید پیدا خواهد کرد و بهبود نخواهد یافت مگر اینکه یک مقدار تغییر در جهتگیریها، در نگاهها و سیاستها به وجود بیاید و مشارکت، وحدت و انسجام داخلی به وجود بیاید وگرنه اینکه بیایی شعار بدهی که دیگران خائن و جاسوس هستند و مملکت را میفروشند کاری درست نمیشود. مملکت را کسی میفروشد که اعتماد و پشتوانه اجتماعی را از حکومت سلب میکند. وقتی ما اعتماد مردم را از دست دادیم یعنی مملکت را از دست دادیم یعنی ولایت را از دست دادیم.
پزشکیان درباره موضع گیریهای تاجزاده میگوید: در مورد تاجزاده این نکته مطرح است که او به تازگی بعضی وقتها یک مقدار حرفهای تندی میزند که ممکن است آنها را یک مقدار عصبانی کند اما مسئله اینجاست که با بسیاری از افرادی که حتی آن حرفهای تند را هم نمیزنند نیز همین برخوردهای خشن را میکنند. حضرت موسی به خدا میگوید «ربّ اشرح لی صدری». انشراح صدر یعنی تحمل نظرات دیگران. خدا به موسی میگوید برو به طرف فرعون «إنّه طغی» او طغیان کرده است! اما وقتی میگوید با او حرف بزن میگوید «قولوا لها قولاً لیّنا» وقتی با او صحبت میکنی ملایم و لَیِن صحبت کن! او فرعون است این موسی است. نه جامعه و کسانی که این طرف هستند فرعونند و نه آنها موسی هستند یک مقدار در نحوه گفتوگویشان، حرفشان و تعاملشان با دیگران از آن به اصطلاح بالا بالاها پایین بیایند و تصور نکنند که اینها خیلی به مملکت علاقه و عشق دارند و دیگران میخواهند مملکتشان را بفروشند.