مدیرکل بحران استان هرمزگان اعلام کرد که تعداد جانباختگان حادثه در بندر شهید رجایی به ۷۰ نفر رسیده است.
به گزارش ایلنا،کارگران اسکله شهید رجایی دو روز اخیر به سر کار نرفتهاند اما ششم اردیبهشت، شاهد صحنههای سیاه و تلخی بودند که تا جان در بدن داشته باشند، فراموش نمیکنند. یکی از این کارگران که تعدادی از همکارانش جزو مصدومین بستری در بیمارستان هستند، نمیتواند بدون لکنت و مکث صحبت کند: «حالم خوش نیست، نمیخواهم حرفی بزنم؛ فقط این را بگویم که ما مشغول کار بودیم که بیگ بنگ اتفاق افتاد؛ انگار آخرالزمان شد، همکارانم را دیدم که هر کدام گوشهای افتادهاند یا در هوا معلقاند، واقعاً آخر الزمان بود....».تا کنون تعداد فوتیهای حادثه بندرعباس به بیش از ۶۰ نفر رسیده، بیش از هزار نفر هم مصدوم شدهاند و تعدادی نیز هنوز مفقوداند؛ پیگیریهای ما نشان میدهد که «اسماعیل محمدزاده» یکی از فعالان کارگری شرکتهای اسکله که نماینده کارگر هم بود، جزو مفقودان است؛ بعد از انفجار، از این کارگر مجرد و باسابقه خبری نیست و مادر و خانوادهاش بعد از حادثه تمام بیمارستانهای شهر را زیر پا گذاشتهاند، ملافه از روی پیکرهای بیجان کشیدهاند و همچنان به دنبال رد و نشانی از «اسماعیل» هستند. گم شدنِ «اسماعیل» در انفجار سهمگینِ اسکلهی شهید رجایی، یک نماد تلخ از سیاهی روزگار کارگران است؛ حوادث تلخ و مرگبار یکی پس از دیگری بر سر کارگران و مزدبگیران آوار میشود؛ کارگران قربانیان اصلی سهلانگاریها هستند اما پولدارها همیشه سالم میمانند و به تریج قبایشان برنمیخورد که اینچنین فجیع، آدمها به خاطر بیتوجهیها جان خود را از دست میدهند؛ امثال «اسماعیل» در غبار حوادث گم میشوند، خیلی ساده و ناگهانی هم گم میشوند....
بیش از ۹۰ درصد قربانیان انفجار اسکله شهید رجایی، کارگران بودند؛ کارگران شرکتهای صنایع دریایی، انبارداری و تخلیه؛ انفجار کانتینرها در محوطهی یکی از شرکتهای اسکله رخ داده و اکثر کارگران این شرکت به سختی مصدوم شدهاند یا جان خود را از دست دادهاند اما به احتمال زیاد، ضرر و زیان چندانی به صاحبان قدرقدرت این شرکتها نمیخورد؛ کانتینرهایشان بیمه است، حتی جان و زندگی آدمها بیمه است؛ پول خسارت را بیمه میدهد، بابت سهلانگاری مواخذه و بازخواست نمیشود؛ پایشان به حبس و زندان باز نمیشود و چند وقت دیگر خوش و خرم به «اسکله» برمیگردند، ترانزیت را در سایهروشن دنبال میگیرند، تحریمها را دور میزنند، کالا صادر میکنند و مثل همیشه پول هنگفت به جیب میزنند....
قربانیان، کارگران زحمتکشی بودند که صورتشان با سیلی هم دیگر سرخ نمیشد. آنها قبلاً زمین خورده بودند و حالا با انفجاری به خاک سیاه نشاندنشان!
قربانیان، کارگران چند شرکت بودند
«اسماعیل حاجیزاده» دبیر اجرایی خانه کارگر استان هرمزگان در مورد حادثه گفت: انفجار ظهر دیروز در اسکله بندرعباس در محوطه یک شرکت و زمانی که کارگران بسیاری مشغول به کار بودند، رخ داد؛ من خودم قبل از انفجار در اسکله بودم. شاهدان عینی میگویند کانتینرهای مواد شیمیایی خطرناک منفجر شده و دود اولیه عظیم بوده. انفجار آنقدر شدید بود که شیشههای ماشین من خورد شد؛ حتی سقف اتاقی که در آن نشسته بودیم، کنده شد. من به چشم خودم دیدم که اتاقک تریلری روی هوا رفت؛ آدم هم روی هوا معلق بود..... هنوز هم هوا کاملاً آلوده است، چشمها و گلو میسوزد و تنفس در محدودهی اسکله سخت است. تعداد فوتیها بیش از چهل نفر است که تعدادی از آنها شناسایی نشدهاند اما بیشتر اینها کارگر بودهاند، مصدومان هم همینطور، تعدادی هم راننده ماشین سنگین بودند که برای بارگیری به اسکله آمده بودند. کارگران فوتی و مصدوم، در شرکتهای تخلیه و بارگیری و انبارها مشغول به کار بودهاند؛ اکثراً از سه شرکت بودهاند و تعدادی هم در سالنهای بارگیری و استاندارد شاغل بودهاند.حاجیزاده با اشاره به مفقود شدن تعدادی از کارگران، در ارتباط با مفقود شدن اسماعیل محمدزاده گفت: ایشان یک فعال کارگری موثر بودند و ارتباط خوبی با کارگران صنایع اسکله داشتند، نماینده تعدادی از کارگران هم بودند و تا الان خانوادهاش به همه بیمارستانها و پزشکی قانونی سر زدهاند و به شدت نگراناند....«ارسلان حیدری» از فعالان کارگری قدیمی بندرعباس و امروز، رئیس کانون بازنشستگان کارگری این شهر است؛ او نیز در ارتباط با قربانی شدن کارگران به ایلنا میگوید: اسکله شهید رجایی اندازهی یک شهر است خیلی بزرگ است و تعداد کارگرانی که آنجا کار میکنند، بالای ۷ هزار نفر است. متاسفانه ۹۹ درصد قربانیهای حادثه کارگر بودند، همه آنجا در اسکله کارگر بودند، حالا چه خانم و چه آقا و زمان حادثه مشغول به کار بودند.او با بیان اینکه «ما قبلاً هم بارها هشدار داده بودیم که به ایمنی کارگران اسکله بیشتر توجه شود اما صدایمان را نشنیدند» ادامه میدهد: اینجا کارگر هست که حتی کفش و کلاه ایمنی ندارد؛ فضای کار ناایمن است؛ خب همه اینها دست به دست هم میدهد و یک روز فاجعه به بار میآورد. آدم متاثر میشود چرا چنین اتفاقاتی رخ میدهد؛ چرا کارگرانی که درگیر درآوردن یک لقمه نان هستند، اینطور قربانی میشوند، مگر چه گناهی کردهاند؟حال و روز کارگران اسکله شهید رجایی اصلاً خوب نیست؛ انفجار روزگارشان را سیاه کرده است....و البته این اولین بار نیست که یک حادثه بر اثر سهلانگاریِ دولتیها، سرمایهداران و رانتخواران، روزگار کارگران را سیاه میکند؛ در پنج سال گذشته، حداقل چهار یا ۵ حادثه در ابعاد بزرگ داشتیم که در همه آنها کارگران قربانیهای اصلی بودند و سرمایهداران یک خراش کوچک هم برنداشتند.
گمرک : محمولهای که در بندر دچار حریق شد در اختیار گمرک نبوده است
محموله وارداتی که روز شنبه (ششم اردیبهشت) در بندر شهیدرجایی دچار انفجار و حریق شده، هیچگونه شماره کوتاژ و اظهارنامه مبنی بر اینکه به گمرک اظهار شده باشد را ندارد و این کشتی و محموله آن در اختیار گمرک نبوده است.طبق اعلام گمرک، محموله وارداتی که ابتدا در بندر شهید رجایی دچار انفجار و حریق شده است، در اختیار گمرک نبوده و هیچگونه شماره کوتاژ و اظهارنامه مبنی بر اینکه کالا به گمرک اظهار شده، ندارد.
طبق آنچه گمرک جمهوری اسلامی به خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است، با توجه به اینکه هر محمولهای کشتی که وارد بندر میشود ابتدا مانیفست (اطلاعات باری) آن به بندر داده میشود و پس از آن، صاحب کالا محموله را به گمرک اظهار میکند تا تشریفات گمرکی و ترخیص آن آغاز شود. اما محموله وارداتی که روز شنبه (ششم اردیبهشت) در بندر شهید رجایی دچار انفجار و حریق شده، هیچگونه شماره کوتاژ و اظهارنامه مبنی بر اینکه به گمرک اظهار شده باشد را ندارد و این کشتی و محموله آن در اختیار گمرک نبوده است. ایسنا البته ساعتی پس از انتشار این خبر با انتشار توضیحات زیر خبرش را از خروجی های خود حذف کرد.
محدودیت روزافزون رسانههای داخلی
اکنون۵ روز پس از انفجار مهیب و مرگبار در بندر شهید رجایی برخی از ابهامات بیپاسخ هستند و به نظر میرسد که رسانههای داخلی برای پرداختن به دلایل این انفجار و آتشسوزی و پرسشهایی در شبکههای اجتماعی مطرح میشود، با محدودیت روزافزون روبرو شدهاند.
اظهارنامه واردکننده با محل نگهداری کالا مطابقت ندارد
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس میگوید اظهارات واردکننده کالا با محل نگهداری محموله مطابقت ندارد.ابراهیم عزیزی، در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به سابقه کاری خود در بندر رجایی گفت که محمولههای خطرناک به طور معمول در «زون (محدودههای) دیگری» نگهداری میشوند و بر همین اساس اظهارات واردکننده با محل نگهداری این محموله مطابقت ندارد. نتایج اولیه علل حادثه بندرعباس
کمیته بررسی علل حادثه بندر شهید رجایی در اطلاعیهای اعلام کرد که «خلاف اظهاری در برخی موارد وجود داشته است و دستگاه قضائی و امنیتی بهدنبال افراد خاطی هستند.» کمیته بررسی علل حادثه آتشسوزی در بندر شهید رجایی اعلام کرد: به هموطنان عزیز اطمینان داده میشود که با همه مقصران این حادثه بدون هیچگونه اغماض برخورد خواهد شد، از این رو درخواست میشود اخبار مربوط به علت حادثه را تنها از این کمیته که به ریاست استاندار هرمزگان تشکیل شده است، دنبال بفرمایند. این کمیته ۱- قصور در رعایت اصول ایمنی و پدافند غیرعامل محرز شده است. ۲- خلافاظهاری در برخی موارد وجود داشته و دستگاههای امنیتی و قضایی با جدیت در پی شناسایی خاطیان هستند. را علت فاجعه بندرعباس اعلام کرده است.
سپاه پاسداران: محمولههای نظامی در اسکله شهید رجایی تردد ندارند
️ احسان مؤذن، معاون روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران درباره شایعات مربوط به نظامی بودن محموله منفجر شده در پاسخ به این سوال که آیا اساسا محمولهای مربوط به سپاه بوده است، گفت: هیچ ربطی ندارد. این اسکله یک اسکله تجاری است و محمولههای نظامی در اینجا ترددی ندارند. ما نه اطلاعی داریم و نه ماموریتی در این زمینه داشتهایم.
عملیات و فرآیند اطفاء کامل حدود ۱۵ تا ۲۰ روز طول میکشد
در حالیکه وزیر کشور گفته بود که عملیات مهار آتش در سطح «ملی» به پایان رسیده است، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که «عملیات و فرآیند اطفاء کامل بندر شهید رجایی ممکن است حدود ۱۵ تا ۲۰ روز طول بکشد.» به گفته حسین مظفری این زمان به این دلیل است که «درب کانتینرها باید یکبهیک باز شود، کانتینرها مورد بررسی قرار بگیرند، خنک گردند، با آب بهطور کامل اطفاء شوند و به جای دیگری انتقال یابند.»