کد خبر: ۱۳۰۳۰۱
آیا واردات مشروط خودرو به داد مردم خواهد رسید و قیمت‌ها در بازار واقعی خواهد شد؟

اخبار واردات هم قیمت خودرو را كاهشی نكرد

علیرغم اینکه پیش‌بینی می‌شد، خبر آزادسازی واردات خودرو، بازار آزاد خودرو را کمی آرام‌تر کند اما بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که دلالان اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهند. سرانجام آزادسازی واردات خودرو در آخرین مراحل است و دولت هم نهایتا با واردات خودرو موافقت کرده است اما اولین گروه خودروهای خارجی چه زمان وارد می‌شود و می‌توان منتظر واردات کدام خودروها بود؟

در حالی قرار است فضا برای واردات خودروهای خارجی باز شود که بازار خودرو کشور در هفته‌های اخیر روند به شدت افزایشی را سپری می‌کند، به طوری که پراید، ارزان‌ترین خودرو کشور رنگ ۲۰۸ میلیون تومان را به خود دیده است.
در شرایطی قرار است واردات خودرو از سر گرفته شود که از اردیبهشت سال ۹۷ به دلیل خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها، دولت وقت تصمیم به محدود کردن واردات برخی کالاها کرد که خودرو هم یکی از آن‌ها بود.
هر چند  در شرایط کنونی با توجه به این‌که تولید خودرو بسیار کمتر از تقاضای بازار است، واردات برای تنظیم و کنترل بازار آزاد خودرو ضروری است اما روند قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد که دلالان از تلاش باز نمی‌ایستند و همچنان افسار بازار خودرو را به دست دارند و اجازه کاهش قیمت‌ها را در این بازار نمی‌دهند. این در حالیست که تجربه گذشته نشان می‌دهد، حتی خبرها در رابطه با واردات خودرو بر بازار آزاد تاثیرگذار بوده است اما علیرغم اینکه از چهارشنبه هفته گذشته، با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، از سرگیری واردات خودرو در سال جاری قطعی شد، قیمت‌ها در بازار همچنان در شیب صعودی قرار دارد.
نکته قابل توجه اینجاست که محصولات خارج از تولید همچون پرایدهای سایپا نیز همچنان در مسیر افزایش قیمت هستند. در محصولات پرتیراژ گروه صنعتی ایران‌خودرو افزایش دو تا ۹ میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته دیده می‌شود.
كدام خودروها قرار است وارد شود؟
آنگونه که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خبر داده اولین گروه خودروهای خارجی شهریور ۱۴۰۱ وارد بازار ایران می‌شود، یعنی حدود چهار ماه دیگر. اما واردات کدام خودروهای خارجی آزاد است؟ آنگونه که رشیدی کوچی، نماینده مرودشت عنوان کرده خودروهای خارجی وارد کشور شود که اولا «حجم موتور آن بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی» باشد. دوما «سقف قیمت این خودروها بین ۲۰ تا ۲۵‌ هزار دلار» باشد.
با توجه به قیمت دلار بازار آزاد، احتمالا قیمت خودروهای وارداتی حدود ۷۵۰ میلیون تومان است. البته بدون احتساب تعرفه واردات و هزینه‌های دیگر.بر اساس این گزارش تعرفه واردات خودروی خارجی در سال ۱۴۰۱ بین ۴۰ تا ۷۵ درصد است. این مبلغ بر اساس حجم موتور خودرو تعیین می‌شود. هرچه حجم موتور خودرو بالاتر باشد، تعرفه واردات هم بالاتر می‌رود.
 تعرفه واردات خودروی هفت هزار دلاری ۴۰ درصد است. با احتساب قیمت دلار آزاد، قیمت یک خودروی ۷ هزار دلاری، ۲۱۰ میلیون تومان می‌شود و هزینه واردات آن حدود ۸۰ میلیون تومان است. قیمت تمام شده ارزانترین خودروی وارداتی حدود ۲۹۰ میلیون تومان می‌شود.
سقف قیمت واردات خودرو هم خودروی ۲۵ هزار دلاری است که تعرفه واردات آن ۷۰ درصد است. یعنی قیمت خود خودروی خارجی حدود ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود و ۵۰۰ میلیون هم هزینه واردات آن است. پس قیمت تمام شده خودرو حدود یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان خواهد بود.
در تنظیم آیین‌نامه واردات خودرو، ابتدا تاکید بر واردات خودروی اقتصادی بود. یعنی خودروی ۷ هزار دلاری با حجم موتور هزار سی سی! شروطی که بیشتر به یک شوخی شبیه بود و رسما امکان واردات خودرو را غیرممکن می‌کرد. اما این دو شرط حذف شد و حالا قرار است خودروهای تا سقف قیمت ۲۵ هزار دلار هم وارد کشور شود.
 برخی از خودروهای با قیمت کمتر از ۲۵ هزار دلار عبارتند از تویوتا کرولا که قیمت آن ۲۰ هزار دلار است. قیمت بازار جهانی تویوتا کمری و کیا اسپورتیج ۲۵ هزار دلار است. هیوندای الانترا خودروی دیگری است که قیمت پایه آن ۱۹ هزار و ۸۰۰ دلار است و با این شروط امکان واردات به کشور را دارد.قیمت هیوندای اکسنت هم حدود ۱۸ هزار دلار است و امکان واردات به ایران را دارد. قیمت کیا اسپورتیج، تویوتا کرولا و مزدا سه تقریبا ۲۰ هزار دلار است. اما در ایران دنا، تندر ۹۰ و پژو ۲۰۷ اتوماتیک را به‌این قیمت می‌فروشند.
خودروهایی كه گران شدند
اما این روزها  پراید ۱۱۱ به ۲۰۸ میلیون تومان رسید.پراید ۱۳۱ نیز ۱۷۶ میلیون عرضه می‌شود.دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ سه میلیون افزایش قیمت داشت و ۵۲۰ میلیون تومان موجود است. اما دنا معمولی ۱۴۰۱ به ۳۸۶ میلیون رسید.تیبا هاچ‌بک پلاس با دو میلیون افزایش به ۲۱۷ میلیون تومان رسید.پژو ۲۰۶ تیپ دو با سه ملیون تومان افزایش ۳۲۱ میلیون معامله می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ پنج روی نرخ ۳۵۵ میلیون تومان ایستاد.پژو پارس اتوماتیک نیز پنج میلیون افزایش داشت و ۴۴۵ میلیون تومان شد. تارا اتوماتیک نیز ۶۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.
فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو گفت: اخبار منتشر شده مبنی بر آزادسازی واردات و حذف قرعه‌کشی فعلا در بازار تاثیری نداشته است. اما در خودروهای داخلی تغییر قیمت یک تا دو میلیون تومان مشاهده می‌شود.حذف قرعه‌کشی و آزادسازی واردات خودرو به کشور هنوز عملی نشده است. اگر عملی نشود، بازار به روال عادی خود باز می‌گردد. اما اگر واردات آزاد شود، پیش‌بینی می‌شود در بازار شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1401/2/26 -  شماره 5130
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۳۰۳۰۱
آیا واردات مشروط خودرو به داد مردم خواهد رسید و قیمت‌ها در بازار واقعی خواهد شد؟

اخبار واردات هم قیمت خودرو را كاهشی نكرد

علیرغم اینکه پیش‌بینی می‌شد، خبر آزادسازی واردات خودرو، بازار آزاد خودرو را کمی آرام‌تر کند اما بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که دلالان اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهند. سرانجام آزادسازی واردات خودرو در آخرین مراحل است و دولت هم نهایتا با واردات خودرو موافقت کرده است اما اولین گروه خودروهای خارجی چه زمان وارد می‌شود و می‌توان منتظر واردات کدام خودروها بود؟

در حالی قرار است فضا برای واردات خودروهای خارجی باز شود که بازار خودرو کشور در هفته‌های اخیر روند به شدت افزایشی را سپری می‌کند، به طوری که پراید، ارزان‌ترین خودرو کشور رنگ ۲۰۸ میلیون تومان را به خود دیده است.
در شرایطی قرار است واردات خودرو از سر گرفته شود که از اردیبهشت سال ۹۷ به دلیل خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها، دولت وقت تصمیم به محدود کردن واردات برخی کالاها کرد که خودرو هم یکی از آن‌ها بود.
هر چند  در شرایط کنونی با توجه به این‌که تولید خودرو بسیار کمتر از تقاضای بازار است، واردات برای تنظیم و کنترل بازار آزاد خودرو ضروری است اما روند قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد که دلالان از تلاش باز نمی‌ایستند و همچنان افسار بازار خودرو را به دست دارند و اجازه کاهش قیمت‌ها را در این بازار نمی‌دهند. این در حالیست که تجربه گذشته نشان می‌دهد، حتی خبرها در رابطه با واردات خودرو بر بازار آزاد تاثیرگذار بوده است اما علیرغم اینکه از چهارشنبه هفته گذشته، با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، از سرگیری واردات خودرو در سال جاری قطعی شد، قیمت‌ها در بازار همچنان در شیب صعودی قرار دارد.
نکته قابل توجه اینجاست که محصولات خارج از تولید همچون پرایدهای سایپا نیز همچنان در مسیر افزایش قیمت هستند. در محصولات پرتیراژ گروه صنعتی ایران‌خودرو افزایش دو تا ۹ میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته دیده می‌شود.
كدام خودروها قرار است وارد شود؟
آنگونه که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خبر داده اولین گروه خودروهای خارجی شهریور ۱۴۰۱ وارد بازار ایران می‌شود، یعنی حدود چهار ماه دیگر. اما واردات کدام خودروهای خارجی آزاد است؟ آنگونه که رشیدی کوچی، نماینده مرودشت عنوان کرده خودروهای خارجی وارد کشور شود که اولا «حجم موتور آن بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی» باشد. دوما «سقف قیمت این خودروها بین ۲۰ تا ۲۵‌ هزار دلار» باشد.
با توجه به قیمت دلار بازار آزاد، احتمالا قیمت خودروهای وارداتی حدود ۷۵۰ میلیون تومان است. البته بدون احتساب تعرفه واردات و هزینه‌های دیگر.بر اساس این گزارش تعرفه واردات خودروی خارجی در سال ۱۴۰۱ بین ۴۰ تا ۷۵ درصد است. این مبلغ بر اساس حجم موتور خودرو تعیین می‌شود. هرچه حجم موتور خودرو بالاتر باشد، تعرفه واردات هم بالاتر می‌رود.
 تعرفه واردات خودروی هفت هزار دلاری ۴۰ درصد است. با احتساب قیمت دلار آزاد، قیمت یک خودروی ۷ هزار دلاری، ۲۱۰ میلیون تومان می‌شود و هزینه واردات آن حدود ۸۰ میلیون تومان است. قیمت تمام شده ارزانترین خودروی وارداتی حدود ۲۹۰ میلیون تومان می‌شود.
سقف قیمت واردات خودرو هم خودروی ۲۵ هزار دلاری است که تعرفه واردات آن ۷۰ درصد است. یعنی قیمت خود خودروی خارجی حدود ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود و ۵۰۰ میلیون هم هزینه واردات آن است. پس قیمت تمام شده خودرو حدود یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان خواهد بود.
در تنظیم آیین‌نامه واردات خودرو، ابتدا تاکید بر واردات خودروی اقتصادی بود. یعنی خودروی ۷ هزار دلاری با حجم موتور هزار سی سی! شروطی که بیشتر به یک شوخی شبیه بود و رسما امکان واردات خودرو را غیرممکن می‌کرد. اما این دو شرط حذف شد و حالا قرار است خودروهای تا سقف قیمت ۲۵ هزار دلار هم وارد کشور شود.
 برخی از خودروهای با قیمت کمتر از ۲۵ هزار دلار عبارتند از تویوتا کرولا که قیمت آن ۲۰ هزار دلار است. قیمت بازار جهانی تویوتا کمری و کیا اسپورتیج ۲۵ هزار دلار است. هیوندای الانترا خودروی دیگری است که قیمت پایه آن ۱۹ هزار و ۸۰۰ دلار است و با این شروط امکان واردات به کشور را دارد.قیمت هیوندای اکسنت هم حدود ۱۸ هزار دلار است و امکان واردات به ایران را دارد. قیمت کیا اسپورتیج، تویوتا کرولا و مزدا سه تقریبا ۲۰ هزار دلار است. اما در ایران دنا، تندر ۹۰ و پژو ۲۰۷ اتوماتیک را به‌این قیمت می‌فروشند.
خودروهایی كه گران شدند
اما این روزها  پراید ۱۱۱ به ۲۰۸ میلیون تومان رسید.پراید ۱۳۱ نیز ۱۷۶ میلیون عرضه می‌شود.دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ سه میلیون افزایش قیمت داشت و ۵۲۰ میلیون تومان موجود است. اما دنا معمولی ۱۴۰۱ به ۳۸۶ میلیون رسید.تیبا هاچ‌بک پلاس با دو میلیون افزایش به ۲۱۷ میلیون تومان رسید.پژو ۲۰۶ تیپ دو با سه ملیون تومان افزایش ۳۲۱ میلیون معامله می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ پنج روی نرخ ۳۵۵ میلیون تومان ایستاد.پژو پارس اتوماتیک نیز پنج میلیون افزایش داشت و ۴۴۵ میلیون تومان شد. تارا اتوماتیک نیز ۶۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.
فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو گفت: اخبار منتشر شده مبنی بر آزادسازی واردات و حذف قرعه‌کشی فعلا در بازار تاثیری نداشته است. اما در خودروهای داخلی تغییر قیمت یک تا دو میلیون تومان مشاهده می‌شود.حذف قرعه‌کشی و آزادسازی واردات خودرو به کشور هنوز عملی نشده است. اگر عملی نشود، بازار به روال عادی خود باز می‌گردد. اما اگر واردات آزاد شود، پیش‌بینی می‌شود در بازار شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد