اخیرا مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم نقطهای در شهریور ماه ۱۴۰۰ به عدد ۴۳.۷ درصد رسیده است، یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۳.۷ درصد بیشتر از شهریور ۱۳۹۹ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کردهاند. از سوی دیگر بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستمزد کارگران تنها ۳۵ درصد از هزینههای آنها و خانوادههایشان را پوشش میدهدو همچنین بر اساس محاسبات رئیس کمیته مزد شورای اسلامی کار، با احتساب تورم و افت ارزش ریال در ۶ ماهه ۱۴۰۰، قدرت خرید دستمزد ریالی کارگران در پایان شهریور ۳۲.۴ درصد کمتر از قدرت خرید آن در اول فروردین امسال بوده است. این در حالیست که نرخ خط فقر رسمی بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی ۷ میلیون تومان است. از سوی دیگر دادههای مرکز ملی آمار ایران از میزان هزینههای زندگی چنین نشان میدهد که کف هزینه زندگی در کلانشهری، چون تهران برای هر خانوار حدود ۱۰ میلیون تومان در ماه است؛ این آمار کف هزینه زندگی در ارزانترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان را حدود ۶.۵ میلیون تومان و به طور متوسط در سطح کشور بیش از ۸ میلیون تومان نشان میدهد.در حال حاضر حقوق یک کارگر تنها یک سوم هزینههای زندگی او را پوشش میدهد. در واقع هزینهها در حالی به چنین سطحی رسیده است که سطح دستمزدها به هیچ وجه پاسخگوی نیاز خانوارها نیست و در سطوح پایینی قرار دارد. البته هرچه هم میگذرد وضعیت معیشتی مردم، دشوارتر از سال گذشته میشود، چون درآمدها همچنان ثابت و مخارج افزایش مییابد. به عبارت دیگر کارگران مدتهاست از زیر خط فقر به چاه فقر سقوط میکنند.سابق بر این قرار بوده که بر اساس نرخ تورم جلسات مذاکره برای ترمیم دستمزد برگزار شود، اما به گفته فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار تا امروز چنین اتفاقی رخ نداده است.
فرامز توفیقی در این رابطه اظهار کرد: هنوز جلسهای برای تعیین دستمزد بر اساس نرخ تورم تشکیل نشده است.وی تصریح کرد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید قانون شورای عالی کار را ببیند و الزام قانونی تشکیل حداقل یک جلسه ماهانه را برای شورای عالی کار مدنظر قرار دهد، اما تا امروز متأسفانه این جلسه تشکیل نشده است.توفیقی با بیان اینکه از ابتدای سال تا امروز تنها سه جلسه شورای عالی کار برگزار شده است، گفت: عدم برگزاری این جلسات را به دولت قبل ارجاع میدهند، این در حالیست که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که بگویند تقصیر دولت قبلی است. ما شخص را نمیشناسیم بلکه قوه مجریه را میشناسیم و از آن توقع داریم، به همین دلیل جلسات زیادی را از دولت طلبکار هستیم.وی تأکید کرد: قانون شورای عالی کار به صورت مصرح تأکید دارد که اگر درخواست تشکیل جلسه اضطراری به درخواست و امضای سه تن از اعضای اصلی شورای عالی کار به دبیرخانه شورای عالی کار رسیده باشد، باید بلافاصله وزارت کار حول موضوع مورد درخواست نسبت به تشکیل این جلسه اقدام کند که تاکنون خبری در این رابطه نیست.توفیقی یادآور شد: بارها درخواست جلسه بازنگری دستمزد را به دبیرخانه شورای عالی کار فرستادیم، اما تا امروز این جلسه تشکیل نشده تا به مذاکرات در رابطه با دستمزد پرداخته و پیشنهاد خود را ارائه دهیم.رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار تصریح کرد: ما به عنوان اعضای شورای عالی کار مهمترین درخواستمان تأمین دستمزد منصفانه است. قانون کار به صراحت در بند ۲ ماده ۴۱ خود تأکید کرده است که دستمزد باید به گونهای باشد که کفاف زندگی را بدهد. سبد معیشت و خط فقر معلوم بوده و توقع ما هم مشخص است؛ لذا دستمزد باید بر این اساس تعیین شود. اینکه به این بند عمل نمیشود به روح قانون گریزی کارفرما و قوه مجریه بازمیگردد.
قیمت خودرو ۸ تا ۱۱ برابر شده؛ مردم دیگر توان خرید ندارند
بحران تقاضا؛ بازار خودرو قفل شده است
گروه اقتصادی:
درحالی که روند کاهشی قیمت دلار ادامه دارد، این موضوع تبدیل به عاملی شده تا بازار خرید و فروش خودرو به نوعی قفل شده و هیچ معاملهای صورت نگیرد. عدهای به کاهش قیمتها خوشبین بوده و تمایلی به خرید ندارند و برخی دیگر نیز نگران سرمایه خود بوده و حاضر به فروش خودروهای خود آنهم با قیمتهای پایین نیستند.
در انتهای هفته جاری قیمت خودرو باز هم سیر کاهشی خود را حفظ کرد، به طوری که، پژو ۲۰۵ تیپ دو با قیمت ۲۴۷ میلیون، رانا پلاس ۲۷۲ میلیون، سمندای اف سون ۲۷۱ میلیون و دنا پلاس اتوماتیک توربو ۴۶۰ میلیون تومان قیمت خوردند. همچنین پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۲۳۰ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۹۸ میلیون، پژو پارس ال ایکس ۳۱۵ میلیون و ۲۰۷ اتوماتیک ۴۲۸ میلیون تومان قیمت گذاری شدند.در سایر محصولات از جمله پراید ۱۱۱ نیز روند کاهشی قیمتها وجود دارد به نحوی که این محصول ۱۵۵ میلیون و تیبا ۱۴۹ میلیون تومان به فروش میرسد، علاوه بر این کوئیک آر ۱۷۶ میلیون تومان، تیبا دو ۱۶۲ میلیون تومان و سایپا ۱۵۱ با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شدند.
فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با فرارو با اشاره به اینکه اخبار پیرامون مذاکرات برجام، قیمت خودرو در بازار را با کاهش روبرو کرده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه طی یک ماه اخیر اخبار کاملا متفاوتی نسبت به برجام به جامعه مخابره شده، شاهد افت وخیز در قیمت خودرو بودهایم، به طوری که در یک ماه یک موج کاهش قیمت را با خبر آزادسازی واردات با مصوبه مجلس داشتیم، اما بعد از اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام با این موضوع مخالفت کرد، دوباره قیمتها در بازار خودرو که به طور متوسط ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده، به همین میزان با افزایش روبرو شد.وی افزود: اما در هفته جاری با توجه به اخبار غیررسمی که در برخی از رسانههای خارجی منتشر شده در مورد مذاکرات آغاز مذاکرات برجام در دو، سه هفته آینده قیمتها در بازار همگام با افت نرخ دلار با افت روبرو شد و به بیان بهتر ترمز رشد قیمتها کشیده شد. این درحالی است این کاهش قیمتها موقتی خواهد بود، زیراکه بار دیگر با مخابره با یک خبر منفی بازار دوباره سیر صعودی خواهد گرفت.زاوه با تاکید بر اینکه قیمتها در حال حاضر در بازارهای سرمایه از جمله خودرو نسبت به اخبار سیاسی و بینالمللی بسیار حساس شدهاند، گفت: به بیان دیگر بازارها به هرگونه خبر مثبت یا منفی سریع واکنش نشان میدهند، بنابراین باید دید که در میز مذاکره چه فعل و انفعالاتی رخ خواهد داد و آیا بالاخره آمریکا به برجام بازخواهد گشت و ایران نیز قبول میکند که تعهدات خود را انجام دهد، یا اینکه همچنان این وضعیت تعلیق گونه ادامه پیدا میکند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه علت دیگر کاهش قیمت خودرو در بازار، از یک طرف به دلیل افزایش افسار گسیخته قیمتها و از طرف کاهش شدید قدرت خرید مردم است، اضافه کرد: به بیان دیگر زمانی که در بازار خریداری وجود نداشته باشد، بازار دچار سکته شده و فروشندگان در چنین وضعیتی با کاهش قیمت سعی در جذب مشتری دارند، در حال حاضر نیز بازار خودرو با بحران تقاضا روبرو است و اندک پولی که در کف بازار نیز جریان دارد، هر از گاهی خریدهایی را انجام میدهد، اما این خریدها نیز آنچنان تاثیرگذار نبوده و پس از مدتی دوباره قیمتها به سر جای خود برمیگردند.زاوه با اشاره به اینکه رکود بازار خودرو بسیار شدیدتر از آن چیزی است که در سال ۹۲ رخ داد، ادامه داد: در آن مقطع بعد از اینکه قیمت خودرو، ۲.۵ برابر شد، از سال ۹۰ تا ۹۲، به دلیل افزایش قیمت ارز، با روی کار آمدن دولت روحانی، برای رونق بازار خودرو و نجات خودروسازان، تسهیلات خرید خودرو به مردم داده شده و یک رونقی در بازار ایجاد شد، اما این بار ظرف سه سال قیمت خودرو حداقل ۸ و حداکثر ۱۱ برابر شده در مدلهای مختلف، در حالی که حقوق و دستمزد مردم به زحمت به دو برابر افزایش پیدا کرده در چنین حالتی با بحران تقاضا روبرو هستیم و مردم دیگر خرید قدرت خرید گذشته را ندارند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با این وضعیت تورمی ممکن است در چند ماه آینده، قیمت ۲۰۶ به ۳۰۰ میلیون تومان و تیبا نیز به ۲۰۰ میلیون تومان برسد، قطعاً در چنین وضعیتی مردم توان خرید این خودروهای داخلی را نخواهند داشت، بنابراین بحران تقاضا یک مسئله جدی در تمامی بازارها از جمله بازار خودرو است و در صورتی که این وضعیت ادامه داشته باشد، مشکلات بسیار جدی برای خودروسازان و قطعه سازان ایجاد خواهد شد.زاوه خاطرنشان کرد: امروز، اما دیگر نمیتوان به طبقه متوسط برای خرید خودرو یک وام پرداخت کرد، زیرا برای یک خودروی داخلی که قیمت آن ۳۰۰ میلیون تومان است، اگر قرار باشد ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۳ ساله داده شود، کدام شخص است که میتواند این وام را ظرف این مدت با سود و اصلش به بانک برگرداند، بنابراین بحران تقاضا در آینده اگر وضعیت اقتصادی فعلی ادامه داشته باشد، تشدید خواهد شد که این موضوع میتواند در نهایت به بحران بدهی گسترده و ورشکستی عمومی ختم شود، همانند بحرانی که در سال ۲۰۰۸ در آمریکا و به خصوص در بازار مسکن این کشور رخ داد، منجر شود.
وی تنها راهکار خلاصی از چنین وضعیتی را احیای برجام دانست و گفت: در حال حاضر راهکار کنترل قیمتها مهار تورم است، موضوعی که از طریق تصویب fatf، احیای برجام و داشتن روابط عادی با کشورهای دنیا میّسر خواهد شد، بنابراین راه خروج اقتصاد کشور از این بنبست بازگشت به برجام است، حال باید منتظر روزها و هفتههای آینده ماند و مشاهده کرده آیا بالاخره قفل مذاکرات باز خواهد شد و یا اینکه این وضعیت برزخ گونه همچنان ادامه خواهد داشت، در صورتی که وضع فعلی ادامه پیدا کند، در نیمه دوم سال جاری با تورم بسیار شدیدی روبرو خواهیم بود که تمام بازارهای سرمایهای را با خود همراه خواهد کرد.
در شرایطی که فضای خودرویی کشور به این سمت کشیده شده که آزادسازی واردات خودرو منتفی است، اما به نظر میرسد همچنان روزنه امیدی وجود دارد؛ این را میتوان از اظهارات اخیر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس برداشت کرد.
طرح آزادسازی خودرو از اوایل شهریور امسال در دستور کار مجلس قرار گرفت، طرحی که طبق آن، واردات خودرو بدون انتقال ارز و همچنین در ازای صادرات، برای اشخاص حقیقی و حقوقی آزاد خواهد بود. این در شرایطی است که واردات خودرو در خرداد ۹۷ توسط دولت و در راستای مدیریت منابع ارزی ممنوع شد. با این اتفاق، منحنی قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور روندی صعودی به خود گرفت و در این میان، افزایش نرخ ارز نیز کمک کرد تا ارتفاع صعود بالاتر رود.در این میان مجلس قصد داشت با واردات مشروط خودروی خارجی، حباب قیمت را در بازار خودروی خارجی و داخلی تخلیه کند؛ این موضوع حتی خود را در بازار هم نشان داد؛ به طوری که در اوایل مهرماه شاهد ریزش قیمت خودروهای خارجی در بازار بودیم.به گفته کارشناسان بازار خودرو و نمایندگان مجلس، در صورت عملی شدن مصوبه مجلس برای واردات خودرو، حباب قیمتی موجود در بازار خودرو تا حد زیادی از بین میرود؛ تا جایی که حتی در برخی اظهارنظرهای کارشناسان خودرو، صحبت از کاهش ۴۰ درصدی قیمت خودرو در صورت آزادسازی واردات خودرو میشود.اما با این وجود، وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد؛ در شرایط عادی زمانی که تراز ارزی تجاری کشور متعادل است، واردات خودروهای خارجی میتواند مفید باشد و به نوعی فضای رقابتی ایجاد خواهد کرد، اما در حال حاضر حداقل تا پایان سال جاری زمانی که به یک توازنی برسیم در تراز خارجی، این واردات اشتباه است.به گفته سید رضا فاطمیامین، بهدلیل اینکه حجم زیادی از منابع درگیر خواهد شد و قیمت ارز افزایش پیدا خواهد کرد و تورم ایجاد میکند که برای کل جامعه است. در شرایط عادی که صادرات غیرنفتی مناسب داریم، واردات خودرو میتواند کمک کند به رقابتپذیری و به کیفیت، اما تا زمانی که به این موضوع برسیم، یک چالش ارزی داریم که امیدواریم طبق برنامه ویژهای که شروع کردهایم به یک توازن ارزی برسیم و بعد از آن واردات خودرو میتواند انجام شود.
مدیریت کرونا در ایران!
موج پنجم تمام نشده، موج ششم آغاز میشود!
یک مقام وزارت بهداشت با اشاره به «توقف روند کاهشی» کرونا در کشور و پایین بودن درصد افرادی که دو دُز واکسن را دریافت کردهاند، درباره بروز «موج ششم» کرونا در کشور هشدار داد.
مسعود یونسیان، رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت، گفت که با توجه به سطح بالای وضعیت افقی آمار کرونا در روزهای گذشته، این نگرانی وجود دارد که هنوز موج پنجم تمام نشده، موج ششم آغاز شود. وی دلیل توقف روند کاهشی ابتلا به کرونا را «اختلاط جمعیتی قابل ملاحظه در انتهای ماه محرم ناشی از سفرهای داخلی و راهپیمایی اربعین» عنوان کرد و گفت: «مدیریت هر اجتماعی به زبان، آسان اما در عمل حفظ فاصلهگذاری فیزیکی در چنین اجتماعات بزرگی بسیار دشوار است».
وزیر بهداشت: نگران موج ششم هستیم
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسیناسیون در کشور را یک حماسه ملی دانست اما از آغاز موج ششم کرونا ابراز نگرانی کرد.
بهرام عین الهی گفت: در کشور ما بیماریهای مختلفی مانند فلج اطفال، کزاز و سیاه سرفه به وجود آمد که با واکسیناسیون بهموقع کنترل شد.وی افزود: امروزه همه دانشمندان دنیا بر این باورند که واکسیناسیون بهترین راه برای غلبه بر ویروس کرونا است و خوشبختانه یک اجماع خوبی بین مسئولان عالی کشور هم برای تهیه واکسن و گسترش واکسیناسیون به وجود آمده است.وزیر بهداشت گفت: اینکه در کشور ما در طول یک هفته ۸ میلیون دوز واکسن تزریق شود یعنی به اندازه کل جمعیت امارات و این اقدام بزرگی است که در سایه همکاریهای دستگاهها و به ویژه مشارکت مردم شکل گرفته است. عیناللهی کل واکسنهای تزریق شده را تا امروز ۷۱ میلیون دوز اعلام کرد و افزود: تاکنون ۷۵ درصد مردم این کشور علیه ویروس واکسینه شدهاند.او در این حال از تلاشهای عدهای ضد واکسن انتقاد کرد و تصریح کرد: من نمیدانم این افراد با چه حکم شرعی این کار را انجام میدهند در حالی که از نظر علمی دانشمندان آن را ضروری و واجب میدانند و آمارها هم نشان میدهد بیشتر افرادی که درگیر این بیماری شدهاند و یا فوت میکنند کسانی هستند که واکسینه نشدهاند. عیناللهی نگرانی خود را از موج ششم شیوع ویروس کرونا عنوان کرد و از علما و مراجع خواست که به یاری حوزه سلامت بیایند و مردم را برای انجام واکسیناسیون تشویق کنند.
علائم جدید ابتلا به کرونا در پاییز
عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علائم مبتلایان به کرونا در شرایط فعلی گفت: بیماران اکنون بیشتر با علائم سرماخوردگی مراجعه میکنند. تب، بدن درد و آبریزش بینی شدید از علائم فعلی است که این علائم حدود پنج ماه پیش خیلی کمتر بود.مهرناز رسولینژاد تصریح کرد: همچنان افراد چاق، کسانی که زمینه دیابت دارند، مصرف کنندگان دخانیات و بیماران زمینهای فرمهای شدیدتر بیماری را تجربه میکنند. نمیتوان گفت شرایط بیماران بدتر شده است اما نکته مهم این است که با کاهش مراجعات و بستریها، ارائه خدمت در بیمارستان و رسیدگی به بیماران بهبود یافته است.او با تاکید بر اهمیت تزریق واکسن کرونا، اظهارکرد: به جرات میتوان گفت حتی کسانی که در فاصله دریافت دُز یک و دو مبتلا میشوند و تنها یک دُز واکسن تزریق کردند، با وجود ابتلا به کووید۱۹ شرایط خیلی بهتری نسبت به واکسن نزدهها دارند.
تزریق دُزسوم واکسن کرونا برای همه گروههای سنی
رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از آغاز واکسیناسیون دز سوم کادر درمان کشور خبر داد و گفت: تزریق دز سوم یا یادآور به ترتیب همه گروههای سنی جامعه را در برمیگیرد. سید محسن زهرایی، با اشاره به تجویز دز یادآور واکسن کرونا به کادر بهداشت و درمان اظهار داشت: طبق مصوبه کمیته کشوری واکسیناسیون بنا بر این شد بر اساس همان منوالی که این افراد دز اول و دوم را دریافت کردهاند، دز سوم یا یادآور را نیز دریافت کنند.وی اعضای کادر درمانی در مراکز درمانی کرونا، مراکز ۱۶ ساعته و آزمایشگاهها را از گروههای اولویتدار کادر بهداشت و درمان در تزریق دز سوم واکسن کرونا برشمرد و گفت: بعد از این گروهها کل نیروهای کادر بهداشت و درمان را نیز در بر خواهد گرفت.زهرایی اضافه کرد: مکاتبهها با دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور صورت گرفته و از روز گذشته واکسیناسیون دز یادآور آغاز شده است و نوع واکسن تزریقی بستگی به پلتفرم تزریقی در دزهای اول ودوم دارد؛ به طوری که افرادی که در نوبت اول و دوم واکسن از واکسن سینوفارم یا بعد از آن از واکسن برکت استفاده کردهاند، در دز یادآور میتوانند از واکسنهای مشابه آنها استفاده کرده یا میتوانند واکسن آسترازنکا یا پاستوکوک پلاس را مورد استفاده قرار دهند.
۱۹۹ هموطن دیگر قربانی كرونا شدند
روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۳۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۸۲ نفر از آنها بستری شدند.مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۸۱۵ نفر رسید.متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۷۵ نفر رسید.خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۱۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.