کد خبر: ۱۱۸۴۲۲
توجیهات نمایندگان برای دریافت خودروهای رانتی عذر بدتر از گناه است

نماینده قزوین در مجلس: من ماشین شاسی‌بلند می خواهم!

گروه سیاسی:‌ اعطای خودروی دنا پلاس به نمایندگان مجلس آنهم با شرایط ویژه و با قیمتی ویژه‌تر بمب خبری این روزهاست که به صدر اخبار رسانه‌ها رفت و مورد انتقاد مردم قرار گرفت.

منتقدان این اقدام مجلس  بر این تاکید داشتند که در شرایط کنونی که قیمت خودرو به شدت رو به افزایش و مردم حتی توان خرید خودروی ساده‌ای چون پراید هم ندارند چرا نمایندگانی که ادعای نمایندگی مردم را می‌کنند باید حاضر به دریافت چنین خودرویی آن هم با شرایط بسیار ویژه باشند؟ 
چرا وزرا این همه خودرو در اختیار دارند؟
 ‌سخنگوی هیأت رئیسه مجلس جزئیات تازه‌ای از واگذاری خودروی دنا پلاس به نمایندگان را اعلام کرد.محمد حسین فرهنگی در پاسخ به سوالی درباره ارائه خودرو به نمایندگان در جمع خبرنگاران، گفت: خودروهای تهیه شده که این روزها از آن صحبت می‌شود تماما به نام مجلس شماره گذاری شده است این در حالی است که در مجلس قبل به نام نمایندگان شماره گذاری می‌شد.وی تاکید کرد: این خودروها امکان واگذاری ندارد اما در عین حال به دلیل استهلاک بالا، این خودروها پس پایان دوره هم به درد مجلس نمی‌خورد. این خودروها ابزار رفاهی نمایندگان نبوده و ابزار مدیریتی آنهاست. اکثریت نمایندگان مجلس قائل به این هستند که نباید حاشیه ها بر متن اقدامات مجلس غلبه کند.برخی از وزرا ده‌ها خودرو در اختیار دارند و این درحالی است که نمایندگان چنین امکانی را در اختیار ندارند.
من ماشین شاسی بلند می‌خوام!
اما جنجالی‌ترین اظهارنظر را نماینده قزوین کرده که گفته‌:‌من  ماشین شاسی‌بلند می خواهم مثل نمایندگان دوره قبل!نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس گفت: من برای رفتن به مناطق کوهستانی و روستایی شاسی بلند می خواهم، اگر این ماشین را بفروشم با ۴۰۰ میلیون تومان اضافه هم نمی شود شاسی بلند خرید.
به گزارش ایلنا، لطف الله سیاهکلی در پی واکنش برخی نمایندگان به طرح دریافت خودروی دنا پلاس به قیمت نصف بازار در گفت و گو با ایلنا با اعلام این مطلب افزود: در دوره قبل نماینده‌ها شاسی بلند گرفتند، من برای رفتن به مناطق روستایی شاسی بلند می‌خواهم.وی با اشاره به واکنش‌ها به این خبر گفت: دولت به جای اینکه نمایندگان را در مقابل هجمه افکار عمومی قرار دهد، باید دفترکار ، ماشین و نیروی انسانی بیشتری در اختیار نمایندگان بگذارد.سیاهکلی با انتقاد به چنین طرح هایی افزود: واگذاری این امورات به شکل هزینه‌ای به نمایندگان غلط است.وی یادآور شد: نماینده می بایست هزینه های نیروی انسانی، دفتر و رفت و آمد را از جیب بپردازد و کار مردم را هم انجام دهد.سیاهکلی اضافه کرد: اجاره چند دفتر، پرداخت حقوق پرسنل و رفت و آمد به همه نقاط نمایندگی بسیار پر هزینه است در حالی‌که استانداران و فرمانداران همه این امکانات را در اختیار دارند؛ چرا باید شأن یک نماینده از یک بخشدار کمتر باشد و به او این امکانات را ندهند.
نماینده منتخب اصولگرایان خاطر نشان کرد: اینکه یک نماینده باید هزینه‌های این موارد را شخصاً بپردازد و در مقابل مورد هجمه رسانه و افکار عمومی هم باشد، حکایت خوردن همزمان چماق و پیاز است.سیاهکلی گفت: ما از جیب خودمان ماشین می خریم و در طول ۴ سال این ماشین اسقاط می‌شود؛ آیا این درست است که این هزینه از جیب من نماینده باید پرداخت شود.وی با گلایه از اینکه نوع خودروهای تحویلی نسبت به دوره های قبل تغییر کرده، تصریح کرد: من الان برای رفتن به مناطق روستایی در جاده های کوهستانی باید شاسی بلند در اختیار داشته باشم در حالی که در دوره گذشته ماشین های شاسی بلند به نمایندگان داده شد و اکنون هم این ماشین را اگر بفروشم با ۴۰۰ میلیون اضافه نمی توانم شاسی بلند بخرم.این نماینده مجلس یاد آور شد: چند مدت پیش در منطقه "چغور" ماشینم خراب شد و مجبور شدم با تویوتا یکی از مدیران برگردم؛ این درست است که نماینده مردم پیاده باشد و سطح زندگی مالی‌اش اندازه یک بخشدار منطقه نباشد.وی بدون اشاره به سایر هزینه های پرداختی به نمایندگان، در خصوص جذب نیرو برای دفاتر نمایندگی هم اظهار کرد: امکان جذب نیروی اداری به شیوه جذب بین ۳ تا ۵ نفر فراهم است، ولی برخی نهادهای دولتی نیروهای خود را به شکل "مامور به خدمت" به دفاتر نمایندگی معرفی نمی کنند و همه موارد یعنی تحمیل هزینه اضافه به نمایندگان که باید از جیب شان برای خدمت به مردم پرداخت شود.این نماینده مجلس در واکنش به اختلاف قیمت خودرو و اینکه چرا این امکان برای سایر مردم فراهم نیست، خاطرنشان کرد: اینکه نماینده باید هم پول ماشین را بدهد و هم سوار ماشین خود شود تا به مردم خدمت کند و هم باید توضیح دهد که چرا ماشین خریده؛ جای سوال دارد. اگر این ماشین ها حتی با ۵۰ میلیون تومان در اختیار نمایندگان قرار می‌گرفت باز هم نماینده متضرر می‌شد چرا که باید همه هزینه ها شامل بنزین، هزینه تعمیر و نگهداری و افت ماشین را نماینده بپردازد و بعد از ۴ سال نیز ماشین اسقاط شود، در حالی که دولت باید همه امکانات لازم شامل ساختمان، ماشین و پرسنل را در اختیار نماینده قرار دهد.
وی خطاب به مردم هم گفت: در اینجا باید مردم مدافع نمایندگان باشند و بگویند این نماینده سرش کلاه رفته چرا باید هم پول بدهد و هم فحش بخورد و هم ماشین اش بعد از ۴ سال مستهلک شود.این نماینده در پاسخ به این پرسش که اقساط خودرو دریافتی به چه شکل است نیز گفت: تنها ۲ دو روز است که خودرو را تحویل گرفته‌ام و به محض مشخص شدن مبلغ اقساط آن را اطلاع رسانی می‌کنم.
توجیه عجیب نمایندگان برای دریافت خودرو
این ادعا که باید ماشین و منزل به نماینده داده شود و اینها ابزار کار نماینده است، مردود است. اولا نمایندگان همگی حقوق بالای ۲۰ میلیون می‌گیرند و یا به واسطه مسئولیت‌های قبلی خود مسکن و خودروی مناسبی دارند. این موضوع به خصوص درباره نمایندگان تهران و شهرهای بزرگ بیشتر مصداق دارد چرا که اولا تردد چندانی به حوزه انتخابیه در مسیرهای دور و صعب‌العبور ندارند و ثانیا از قبل در تهران محل اسکان داشته‌اند. همین موضوع درباره نمایندگانی که در ادوار قبلی مجلس هم حضور داشته و از امکانات مشابه مانند وام خودرو و ودیعه مسکن بهره‌مند شده‌اند مصداق دارد.
همه این ها درحالی است که رهبر معظم انقلاب از سالها قبل در تذکرات متعدد به مسئولان تصریح کرده اند که اگر خودتان ماشین دارید حق ندارید از ماشین اداری استفاده کنید. این موضوع در مجموعه استفتائات ایشان هم درج شده است.
*رانت برای همه بد است به جز نمایندگان
در شرایطی که مردم به سختی و مشقت و آن هم با قرعه‌کشی‌های عجیب و با احتمال بسیار کم و صرف وقت و هزینه و انتظار چند ماهه خودرو دریافت می‌کنند و یا باید در بازار آزاد با قیمت های سرسام‌آور و چند برابر قیمت کارخانه خرید کنند. چطور برای نمایندگان بدون نوبت، بهترین تولید ایران خودرو با قیمت کارخانه و اقساط بلندمدت تهیه می‌شود. اگر این رانت و ویژه‌خواری صاحبان منصب و قدرت نیست پس چیست؟
اشکال اساسی و انحراف عمیق‌تر  از خرید یک خودرو ۶۰۰ میلیونی این است که وقتی اینطور مزایای مادی و حق بهره‌مندی از امکانات در پست‌ها و مناصبی که باید محل خدمت به مردم و کار جهادی برای حل مشکلات کشور باشد را بالا می‌برند؛ به صورت طبیعی دعواهای سیاسی و مادی بر سر دستیابی به این مناصب از سوی افراد فاقدصلاحیت و علاقمند به چنین ویژه‌خواری‌هایی شکل می‌گیرد.
* راه رفتن روی اعصاب مردم با عذر بدتر از گناه
این دست اقدامات در شرایط ویژه امروز که هر روز قیمت‌ها رکورد جدیدی را ثبت می‌کنند و محدودیت‌های اقتصادی و معیشتی بیشتر گریبان مردم را می‌گیرد بیشتر بازی با روان مردم و راه رفتن روی اعصاب آنهاست.
نمایندگان در پاسخ به انتقادات خود را با  مدیران دولتی هم رده خود مقایسه می‌کنند و می‌گویند وزرا و معاونان وزیر چندین خودرو در اختیار دارند و بسیار بیشتر از اینها از این حقوق بهره‌مند می‌شوند. این عذر بدتر از گناه است. مردم به نمایندگان انقلابی رای دادند تا جلوی همین اتفاقات و موارد مشابه را بگیرند، نه اینکه همین موارد بهانه کنند و برای اقدامات مشابه خود توجیه‌تراشی کنند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1399/7/2 -  شماره 4743
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۱۸۴۲۲
توجیهات نمایندگان برای دریافت خودروهای رانتی عذر بدتر از گناه است

نماینده قزوین در مجلس: من ماشین شاسی‌بلند می خواهم!

گروه سیاسی:‌ اعطای خودروی دنا پلاس به نمایندگان مجلس آنهم با شرایط ویژه و با قیمتی ویژه‌تر بمب خبری این روزهاست که به صدر اخبار رسانه‌ها رفت و مورد انتقاد مردم قرار گرفت.

منتقدان این اقدام مجلس  بر این تاکید داشتند که در شرایط کنونی که قیمت خودرو به شدت رو به افزایش و مردم حتی توان خرید خودروی ساده‌ای چون پراید هم ندارند چرا نمایندگانی که ادعای نمایندگی مردم را می‌کنند باید حاضر به دریافت چنین خودرویی آن هم با شرایط بسیار ویژه باشند؟ 
چرا وزرا این همه خودرو در اختیار دارند؟
 ‌سخنگوی هیأت رئیسه مجلس جزئیات تازه‌ای از واگذاری خودروی دنا پلاس به نمایندگان را اعلام کرد.محمد حسین فرهنگی در پاسخ به سوالی درباره ارائه خودرو به نمایندگان در جمع خبرنگاران، گفت: خودروهای تهیه شده که این روزها از آن صحبت می‌شود تماما به نام مجلس شماره گذاری شده است این در حالی است که در مجلس قبل به نام نمایندگان شماره گذاری می‌شد.وی تاکید کرد: این خودروها امکان واگذاری ندارد اما در عین حال به دلیل استهلاک بالا، این خودروها پس پایان دوره هم به درد مجلس نمی‌خورد. این خودروها ابزار رفاهی نمایندگان نبوده و ابزار مدیریتی آنهاست. اکثریت نمایندگان مجلس قائل به این هستند که نباید حاشیه ها بر متن اقدامات مجلس غلبه کند.برخی از وزرا ده‌ها خودرو در اختیار دارند و این درحالی است که نمایندگان چنین امکانی را در اختیار ندارند.
من ماشین شاسی بلند می‌خوام!
اما جنجالی‌ترین اظهارنظر را نماینده قزوین کرده که گفته‌:‌من  ماشین شاسی‌بلند می خواهم مثل نمایندگان دوره قبل!نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس گفت: من برای رفتن به مناطق کوهستانی و روستایی شاسی بلند می خواهم، اگر این ماشین را بفروشم با ۴۰۰ میلیون تومان اضافه هم نمی شود شاسی بلند خرید.
به گزارش ایلنا، لطف الله سیاهکلی در پی واکنش برخی نمایندگان به طرح دریافت خودروی دنا پلاس به قیمت نصف بازار در گفت و گو با ایلنا با اعلام این مطلب افزود: در دوره قبل نماینده‌ها شاسی بلند گرفتند، من برای رفتن به مناطق روستایی شاسی بلند می‌خواهم.وی با اشاره به واکنش‌ها به این خبر گفت: دولت به جای اینکه نمایندگان را در مقابل هجمه افکار عمومی قرار دهد، باید دفترکار ، ماشین و نیروی انسانی بیشتری در اختیار نمایندگان بگذارد.سیاهکلی با انتقاد به چنین طرح هایی افزود: واگذاری این امورات به شکل هزینه‌ای به نمایندگان غلط است.وی یادآور شد: نماینده می بایست هزینه های نیروی انسانی، دفتر و رفت و آمد را از جیب بپردازد و کار مردم را هم انجام دهد.سیاهکلی اضافه کرد: اجاره چند دفتر، پرداخت حقوق پرسنل و رفت و آمد به همه نقاط نمایندگی بسیار پر هزینه است در حالی‌که استانداران و فرمانداران همه این امکانات را در اختیار دارند؛ چرا باید شأن یک نماینده از یک بخشدار کمتر باشد و به او این امکانات را ندهند.
نماینده منتخب اصولگرایان خاطر نشان کرد: اینکه یک نماینده باید هزینه‌های این موارد را شخصاً بپردازد و در مقابل مورد هجمه رسانه و افکار عمومی هم باشد، حکایت خوردن همزمان چماق و پیاز است.سیاهکلی گفت: ما از جیب خودمان ماشین می خریم و در طول ۴ سال این ماشین اسقاط می‌شود؛ آیا این درست است که این هزینه از جیب من نماینده باید پرداخت شود.وی با گلایه از اینکه نوع خودروهای تحویلی نسبت به دوره های قبل تغییر کرده، تصریح کرد: من الان برای رفتن به مناطق روستایی در جاده های کوهستانی باید شاسی بلند در اختیار داشته باشم در حالی که در دوره گذشته ماشین های شاسی بلند به نمایندگان داده شد و اکنون هم این ماشین را اگر بفروشم با ۴۰۰ میلیون اضافه نمی توانم شاسی بلند بخرم.این نماینده مجلس یاد آور شد: چند مدت پیش در منطقه "چغور" ماشینم خراب شد و مجبور شدم با تویوتا یکی از مدیران برگردم؛ این درست است که نماینده مردم پیاده باشد و سطح زندگی مالی‌اش اندازه یک بخشدار منطقه نباشد.وی بدون اشاره به سایر هزینه های پرداختی به نمایندگان، در خصوص جذب نیرو برای دفاتر نمایندگی هم اظهار کرد: امکان جذب نیروی اداری به شیوه جذب بین ۳ تا ۵ نفر فراهم است، ولی برخی نهادهای دولتی نیروهای خود را به شکل "مامور به خدمت" به دفاتر نمایندگی معرفی نمی کنند و همه موارد یعنی تحمیل هزینه اضافه به نمایندگان که باید از جیب شان برای خدمت به مردم پرداخت شود.این نماینده مجلس در واکنش به اختلاف قیمت خودرو و اینکه چرا این امکان برای سایر مردم فراهم نیست، خاطرنشان کرد: اینکه نماینده باید هم پول ماشین را بدهد و هم سوار ماشین خود شود تا به مردم خدمت کند و هم باید توضیح دهد که چرا ماشین خریده؛ جای سوال دارد. اگر این ماشین ها حتی با ۵۰ میلیون تومان در اختیار نمایندگان قرار می‌گرفت باز هم نماینده متضرر می‌شد چرا که باید همه هزینه ها شامل بنزین، هزینه تعمیر و نگهداری و افت ماشین را نماینده بپردازد و بعد از ۴ سال نیز ماشین اسقاط شود، در حالی که دولت باید همه امکانات لازم شامل ساختمان، ماشین و پرسنل را در اختیار نماینده قرار دهد.
وی خطاب به مردم هم گفت: در اینجا باید مردم مدافع نمایندگان باشند و بگویند این نماینده سرش کلاه رفته چرا باید هم پول بدهد و هم فحش بخورد و هم ماشین اش بعد از ۴ سال مستهلک شود.این نماینده در پاسخ به این پرسش که اقساط خودرو دریافتی به چه شکل است نیز گفت: تنها ۲ دو روز است که خودرو را تحویل گرفته‌ام و به محض مشخص شدن مبلغ اقساط آن را اطلاع رسانی می‌کنم.
توجیه عجیب نمایندگان برای دریافت خودرو
این ادعا که باید ماشین و منزل به نماینده داده شود و اینها ابزار کار نماینده است، مردود است. اولا نمایندگان همگی حقوق بالای ۲۰ میلیون می‌گیرند و یا به واسطه مسئولیت‌های قبلی خود مسکن و خودروی مناسبی دارند. این موضوع به خصوص درباره نمایندگان تهران و شهرهای بزرگ بیشتر مصداق دارد چرا که اولا تردد چندانی به حوزه انتخابیه در مسیرهای دور و صعب‌العبور ندارند و ثانیا از قبل در تهران محل اسکان داشته‌اند. همین موضوع درباره نمایندگانی که در ادوار قبلی مجلس هم حضور داشته و از امکانات مشابه مانند وام خودرو و ودیعه مسکن بهره‌مند شده‌اند مصداق دارد.
همه این ها درحالی است که رهبر معظم انقلاب از سالها قبل در تذکرات متعدد به مسئولان تصریح کرده اند که اگر خودتان ماشین دارید حق ندارید از ماشین اداری استفاده کنید. این موضوع در مجموعه استفتائات ایشان هم درج شده است.
*رانت برای همه بد است به جز نمایندگان
در شرایطی که مردم به سختی و مشقت و آن هم با قرعه‌کشی‌های عجیب و با احتمال بسیار کم و صرف وقت و هزینه و انتظار چند ماهه خودرو دریافت می‌کنند و یا باید در بازار آزاد با قیمت های سرسام‌آور و چند برابر قیمت کارخانه خرید کنند. چطور برای نمایندگان بدون نوبت، بهترین تولید ایران خودرو با قیمت کارخانه و اقساط بلندمدت تهیه می‌شود. اگر این رانت و ویژه‌خواری صاحبان منصب و قدرت نیست پس چیست؟
اشکال اساسی و انحراف عمیق‌تر  از خرید یک خودرو ۶۰۰ میلیونی این است که وقتی اینطور مزایای مادی و حق بهره‌مندی از امکانات در پست‌ها و مناصبی که باید محل خدمت به مردم و کار جهادی برای حل مشکلات کشور باشد را بالا می‌برند؛ به صورت طبیعی دعواهای سیاسی و مادی بر سر دستیابی به این مناصب از سوی افراد فاقدصلاحیت و علاقمند به چنین ویژه‌خواری‌هایی شکل می‌گیرد.
* راه رفتن روی اعصاب مردم با عذر بدتر از گناه
این دست اقدامات در شرایط ویژه امروز که هر روز قیمت‌ها رکورد جدیدی را ثبت می‌کنند و محدودیت‌های اقتصادی و معیشتی بیشتر گریبان مردم را می‌گیرد بیشتر بازی با روان مردم و راه رفتن روی اعصاب آنهاست.
نمایندگان در پاسخ به انتقادات خود را با  مدیران دولتی هم رده خود مقایسه می‌کنند و می‌گویند وزرا و معاونان وزیر چندین خودرو در اختیار دارند و بسیار بیشتر از اینها از این حقوق بهره‌مند می‌شوند. این عذر بدتر از گناه است. مردم به نمایندگان انقلابی رای دادند تا جلوی همین اتفاقات و موارد مشابه را بگیرند، نه اینکه همین موارد بهانه کنند و برای اقدامات مشابه خود توجیه‌تراشی کنند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد