کد خبر: ۱۳۶۹۵۰
یک کارشناس: رئیس‌جمهور باید با وزیر و مدیرکل آموزش و پرورش استان برخورد کند

چرا شادی دانش‌آموزان قانون شکنی است؟

مریم وحیدیان

 در پی برگزاری جشن آغاز سال تحصیلی در یک مدرسه دخترانه غیرانتفاعی در یاسوج که با اجرای موسیقی زنده محلی همراه بود، مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، خبر از «برخورد قاطع با این مدرسه غیرانتفاعی به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی» داد و گفت: «پرونده آن بلافاصله پس از انتشار فیلم مذکور، از طریق اداره حراست و حوزه تخلفات به شورای نظارت بر مدارس  ارجاع داده شد.»
 در فیلم کوتاهی که از این مراسم در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد، یک گروه موسیقی در حال اجرای برنامه برای دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه دیده می‌شود. براساس آنچه در فیلم مشاهده می‌شود موسیقی محلی زنده توسط نوازنده مرد در حال اجرا شدن است و هیچ اثری از «رقص» یا «حرکات نامتعارف» در فیلم دیده نمی‌شود. دانش‌آموزان در حالیکه کاملاً آرام ایستاده‌اند، دستمالی را بالای سرشان تکان می‌دهند.با اینحال خبرگزاری تسنیم در گزارش خود از این رویداد، از عباراتی همچون «موسیقی نامتعارف»، «حضور افراد غیر همجنس» و «تشویق دانش‌آموزان به رقص» استفاده کرد. در گزارش این رسانه، اقدامات صورت گرفته در این جشن مغایر با «ارزش‌های انقلابی و دستورالعمل‌های آموزش و پرورش» توصیف شده است. یک روز پس از انتشار این گزارش بود که مسئولان آموزش و پرورش استان خبر از برخورد‌های قانونی با مدرسه دادند.
چه برخوردی با مدرسه دخترانه یاسوجی صورت می‌گیرد؟
در شرایطی که جامعه این روزها باید با پیامدهای اقتصادی ناشی از اجرای اسنپ‌بک مواجه شود، ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد قرار است با جشن و شادی یک مدرسه دخترانه در یاسوج که آن را «تخلف آشکار» و نقض صریح اساسنامه مدارس غیردولتی تشخیص داده برخورد کند و تأکید کرد: «رعایت شئونات اسلامی یک اصل غیرقابل مذاکره است.»وی اعلام کرد که «پرونده این مدرسه بلافاصله پس از انتشار فیلم، از طریق اداره حراست و حوزه تخلفات به شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی ارجاع داده شده است تا به آن رسیدگی شود و نتیجه نهایی به اطلاع عموم خواهد رسید.» همچنین رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش استان تصریح کرد که «با هرگونه قصور یا تخلف به طور جدی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و هیچ‌گونه اغماض و چشم‌پوشی در این خصوص وجود نخواهد داشت.» مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان نیز با ابراز نگرانی، این نوع موسیقی را باعث پایین آمدن شأن علمی مدرسه و دانش‌آموزان دانست و با بیان اینکه «امروزه علم، تأثیر منفی موسیقی‌های کاذب بر ذهن را ثابت کرده است»، خواستار برخورد قاطع با عوامل آن شد و این سهل‌انگاری را «خیانت جبران‌ناپذیر به نسل آینده» خواند.
درعین حال حجت دبیری، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان از این اقدام انتقاد کرد و گفت که تأثیر منفی آن باعث دیده نشدن فعالیت‌های مثبت مدارس، مانند اجرای سراسری سرود «ای ایران»، شده است. وی همچنین از تدوین و ابلاغ آئین‌نامه جدیدی برای برگزاری جشن‌ها در مدارس استان تا هفته آینده خبر داد تا از تکرار چنین مواردی جلوگیری شود.این واکنش‌های شدید این پرسش را مطرح می‌کند که چرا شادی دانش‌آموزان در محیط مدرسه تا این حد با حساسیت و مخالفت رو‌به‌رو می‌شود و چرا آموزش و پرورش زیر مجموعه دولت پزشکیان به جای پرداختن به این دست حواشی به وظایف خود نمی‌پردازد. 
از وعده افزایش نشاط در جامعه تا شکایت علیه یک مدرسه
این درحالیست که مسئولان خاصه در دولت و به ویژه در هفته‌های اخیر بارها از اهمیت توجه ویژه به خواست جامعه و مردم سخن گفته و ایجاد شور و نشاط در جامعه را امری ضروری تلقی کرده‌اند. شاهد آنکه علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیداری با خبرنگاران از مشکل «اضطراب اجتماعی» در پی جنگ ۱۲ روزه و لزوم اهمیت به شادی و نشاط در جامعه سخن گفته است. ایجاد فضای بازتر در کنسرت‌هایی که اخیرا در سراسر کشور اجرا می‌شود نیز این امید را ایجاد کرده بود که از حاشیه‌سازی برای مواردی از این دست عبور کرده‌ایم. حال اما با توجه به برخوردی که با یک مراسم ساده و حتی بدون حاشیه در مدرسه‌ای در یاسوج شده، به نظر می‌رسد که حداقل در لایه‌هایی از قدرت اراده جدی برای تغییر شرایط وجود ندارد. پرسش کلیدی در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی ناشی از اجرای اسنپ‌بک مواجه هستند، این است که این دست اقدامات بیشتر به نفع منافع ملی است یا صرفا خط فکری یک جریان خاص را دنبال می‌کند. آیا این نوع از برخوردها عملاً دمیدن بر آتش نارضایتی اجتماعی نیست؟!
عدم پاسخگویی و سکوت مسئولان مربوطه در استان و پایتخت نسبت به این دست اقدامات و حواشی آن نیز مساله قابل توجه دیگری است که نباید نادیده گرفت زیرا این سکوت زمینه‌ساز افزایش برخوردهای مشابه خواهد شد و مسیر را برای طیف تندروهایی که پخش موسیقی سنتی در یک مدرسه را برنمی‌تابند هموارتر خواهد کرد. با این حال شاهدیم که آقایان مسئول در نهادهای مختلف نه تنها به این برخوردهای تند واکنش نشان نداده و مسائل را نادیده می‌گیرند، بلکه در پاسخ رسانه‌ها را نیز نمی‌دهند. 
فرزانه ترکان، عضور شورای مرکزی و معاون فرهنگی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ ضمن انتقاد جدی از این نحوه برخوردها گفت: لازم است رئیس‌جمهور با بدنه آموزش و پرورش که برای خوشایند تندروها دست به برخورد می‌زنند، مقابله کند. متاسفانه فراموش کرده‌ایم که در هر شرایطی رویه اعتدال را برای سلایق مختلف موجود در جامعه در پیش بگیریم. این موضوع از ابتدای انقلاب که فیلم‌های سینمایی پخش می‌شد و ممکن بود حجاب زنی چندان کامل نباشد، مورد اغماض قرار گرفت،  سپس مخالفت‌هایی با پخش ویدئو در کل کشور پدید آمد و این رویه به شکل‌های مختلف ادامه پیدا کرد و در نتیجه آن شاهد پرمخاطب شدن فیلم‌های ماهواره هستیم. این رویکرد در مدارس، برنامه‌های فرهنگی، برنامه‌های هنری و کنسرت‌های موسیقی نیز ادامه یافت و متاسفانه مسئولان کشور هنوز که هنوز است به این موضوع آگاه نشده‌اند که باید برای سلایق مختلف و افزایش نشاط و شادی در جامعه ارزش قائل شوند. وی با یادآوری اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۱ در پی مرگ مهسا امینی رخ داد، افزود: شاهد بودیم که با انواع برخوردها از مساله حجاب یک شورش اجتماعی ساخته شد. در پی آن نسل جوان کلاً منکر داشتن حجاب در جامعه شد و امروز اثرات آن برخورد‌های تند با جامعه را می‌بینیم. در حال حاضر مسئولان نه می‌توانند وضعیت فعلی را بپذیرند و نه توان مقابله کردن با آن را دارند. ترکان با انتقاد از اتخاذ موضع مشابه در مورد برنامه‌های فرهنگی و هنری و به ویژه در برخوردها با نسل جوان در مدارس، اظهارداشت: «مدارس ما اگر موسیقی شاد بگذارند و دختران جوان کمی شادی کنند، تندروها بلافاصله واکنش نشان می‌دهند. در نتیجه این نوع برخورد‌ها به جای اینکه دانش‌آموزان تحت نظر معلم و مربی انرژی خود را تخلیه کنند، موسیقی‌های زیرزمینی افزایش می‌یابد.»
چرا از ماجرای مهسا امینی درس نمی‌گیریم؟
وی با اشاره به فیلمی که اخیراً وایرال شده و دختران دبیرستان دخترانه کهگیلویه و بویر احمد را در حال شادی نشان می‌دهد، بیان کرد: اگر عقل سلیمی وجود داشت، متوجه می‌شدند که هیچ ناهنجاری در این فیلم وجود ندارد. موسیقی محلی خوانده می‌شوند؛ دختران نشسته‌اند و حتی رقص و حرکات و موزون در کار نیست؛ دختران حجاب دارند و حالا یک موج کوچکی را به طور هماهنگ انجام داده‌اند. اگر قرار باشد که ما با این موارد برخورد کنیم چیزی مشابه برخورد با حجاب مهسا امینی است. دختری که مانتو بلند داشت و شال و روسری نیز بر سر داشت، اما برخورد با او یک موج اجتماعی اعتراضی را پدید آورد که عملاً طغیان اجتماعی بود.باید نسبت به این موضوع آگاهانه و عقلانی نگاه شود و اجازه ندهند دوباره این دست موضوعات فضای جامعه را ملتهب کند. اگر ما در مدارس برنامه‌های شاد و با نشاط داشته باشیم، از موسیقی‌های سنتی و محلی در ضمن ورزش و برنامه‌های هنری استفاده کنیم، جوانان کمتر به برنامه‌هایی با محتوای غیراخلاقی تمایل نشان می‌دهند.»وی این برخوردها را ناشی از نگاه اقلیت تندرو دانست و ادامه داد: «متاسفانه با یک جمعیت متعصب تندرو مواجه هستیم که در اقلیت هستند و حتی در انتخابات نیز موفق نشدند. این اقلیت زورگو در حال تاثیر گذاشتند بر برنامه‌هایی که در وزارتخانه‌های دولت جاری است. من فکر می‌کنم آقای رئیس‌جمهور که به مردم قول فضای اعتدالی در جامعه داده بود، باید با وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد که این اقدامات تند را برای خوشایند افراد تندرو انجام می‌دهد، برخورد کند.»

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1404/7/8 -  شماره 5898
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۳۶۹۵۰
یک کارشناس: رئیس‌جمهور باید با وزیر و مدیرکل آموزش و پرورش استان برخورد کند

چرا شادی دانش‌آموزان قانون شکنی است؟

مریم وحیدیان

 در پی برگزاری جشن آغاز سال تحصیلی در یک مدرسه دخترانه غیرانتفاعی در یاسوج که با اجرای موسیقی زنده محلی همراه بود، مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، خبر از «برخورد قاطع با این مدرسه غیرانتفاعی به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی» داد و گفت: «پرونده آن بلافاصله پس از انتشار فیلم مذکور، از طریق اداره حراست و حوزه تخلفات به شورای نظارت بر مدارس  ارجاع داده شد.»
 در فیلم کوتاهی که از این مراسم در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد، یک گروه موسیقی در حال اجرای برنامه برای دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه دیده می‌شود. براساس آنچه در فیلم مشاهده می‌شود موسیقی محلی زنده توسط نوازنده مرد در حال اجرا شدن است و هیچ اثری از «رقص» یا «حرکات نامتعارف» در فیلم دیده نمی‌شود. دانش‌آموزان در حالیکه کاملاً آرام ایستاده‌اند، دستمالی را بالای سرشان تکان می‌دهند.با اینحال خبرگزاری تسنیم در گزارش خود از این رویداد، از عباراتی همچون «موسیقی نامتعارف»، «حضور افراد غیر همجنس» و «تشویق دانش‌آموزان به رقص» استفاده کرد. در گزارش این رسانه، اقدامات صورت گرفته در این جشن مغایر با «ارزش‌های انقلابی و دستورالعمل‌های آموزش و پرورش» توصیف شده است. یک روز پس از انتشار این گزارش بود که مسئولان آموزش و پرورش استان خبر از برخورد‌های قانونی با مدرسه دادند.
چه برخوردی با مدرسه دخترانه یاسوجی صورت می‌گیرد؟
در شرایطی که جامعه این روزها باید با پیامدهای اقتصادی ناشی از اجرای اسنپ‌بک مواجه شود، ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد قرار است با جشن و شادی یک مدرسه دخترانه در یاسوج که آن را «تخلف آشکار» و نقض صریح اساسنامه مدارس غیردولتی تشخیص داده برخورد کند و تأکید کرد: «رعایت شئونات اسلامی یک اصل غیرقابل مذاکره است.»وی اعلام کرد که «پرونده این مدرسه بلافاصله پس از انتشار فیلم، از طریق اداره حراست و حوزه تخلفات به شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی ارجاع داده شده است تا به آن رسیدگی شود و نتیجه نهایی به اطلاع عموم خواهد رسید.» همچنین رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش استان تصریح کرد که «با هرگونه قصور یا تخلف به طور جدی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و هیچ‌گونه اغماض و چشم‌پوشی در این خصوص وجود نخواهد داشت.» مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان نیز با ابراز نگرانی، این نوع موسیقی را باعث پایین آمدن شأن علمی مدرسه و دانش‌آموزان دانست و با بیان اینکه «امروزه علم، تأثیر منفی موسیقی‌های کاذب بر ذهن را ثابت کرده است»، خواستار برخورد قاطع با عوامل آن شد و این سهل‌انگاری را «خیانت جبران‌ناپذیر به نسل آینده» خواند.
درعین حال حجت دبیری، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان از این اقدام انتقاد کرد و گفت که تأثیر منفی آن باعث دیده نشدن فعالیت‌های مثبت مدارس، مانند اجرای سراسری سرود «ای ایران»، شده است. وی همچنین از تدوین و ابلاغ آئین‌نامه جدیدی برای برگزاری جشن‌ها در مدارس استان تا هفته آینده خبر داد تا از تکرار چنین مواردی جلوگیری شود.این واکنش‌های شدید این پرسش را مطرح می‌کند که چرا شادی دانش‌آموزان در محیط مدرسه تا این حد با حساسیت و مخالفت رو‌به‌رو می‌شود و چرا آموزش و پرورش زیر مجموعه دولت پزشکیان به جای پرداختن به این دست حواشی به وظایف خود نمی‌پردازد. 
از وعده افزایش نشاط در جامعه تا شکایت علیه یک مدرسه
این درحالیست که مسئولان خاصه در دولت و به ویژه در هفته‌های اخیر بارها از اهمیت توجه ویژه به خواست جامعه و مردم سخن گفته و ایجاد شور و نشاط در جامعه را امری ضروری تلقی کرده‌اند. شاهد آنکه علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیداری با خبرنگاران از مشکل «اضطراب اجتماعی» در پی جنگ ۱۲ روزه و لزوم اهمیت به شادی و نشاط در جامعه سخن گفته است. ایجاد فضای بازتر در کنسرت‌هایی که اخیرا در سراسر کشور اجرا می‌شود نیز این امید را ایجاد کرده بود که از حاشیه‌سازی برای مواردی از این دست عبور کرده‌ایم. حال اما با توجه به برخوردی که با یک مراسم ساده و حتی بدون حاشیه در مدرسه‌ای در یاسوج شده، به نظر می‌رسد که حداقل در لایه‌هایی از قدرت اراده جدی برای تغییر شرایط وجود ندارد. پرسش کلیدی در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی ناشی از اجرای اسنپ‌بک مواجه هستند، این است که این دست اقدامات بیشتر به نفع منافع ملی است یا صرفا خط فکری یک جریان خاص را دنبال می‌کند. آیا این نوع از برخوردها عملاً دمیدن بر آتش نارضایتی اجتماعی نیست؟!
عدم پاسخگویی و سکوت مسئولان مربوطه در استان و پایتخت نسبت به این دست اقدامات و حواشی آن نیز مساله قابل توجه دیگری است که نباید نادیده گرفت زیرا این سکوت زمینه‌ساز افزایش برخوردهای مشابه خواهد شد و مسیر را برای طیف تندروهایی که پخش موسیقی سنتی در یک مدرسه را برنمی‌تابند هموارتر خواهد کرد. با این حال شاهدیم که آقایان مسئول در نهادهای مختلف نه تنها به این برخوردهای تند واکنش نشان نداده و مسائل را نادیده می‌گیرند، بلکه در پاسخ رسانه‌ها را نیز نمی‌دهند. 
فرزانه ترکان، عضور شورای مرکزی و معاون فرهنگی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ ضمن انتقاد جدی از این نحوه برخوردها گفت: لازم است رئیس‌جمهور با بدنه آموزش و پرورش که برای خوشایند تندروها دست به برخورد می‌زنند، مقابله کند. متاسفانه فراموش کرده‌ایم که در هر شرایطی رویه اعتدال را برای سلایق مختلف موجود در جامعه در پیش بگیریم. این موضوع از ابتدای انقلاب که فیلم‌های سینمایی پخش می‌شد و ممکن بود حجاب زنی چندان کامل نباشد، مورد اغماض قرار گرفت،  سپس مخالفت‌هایی با پخش ویدئو در کل کشور پدید آمد و این رویه به شکل‌های مختلف ادامه پیدا کرد و در نتیجه آن شاهد پرمخاطب شدن فیلم‌های ماهواره هستیم. این رویکرد در مدارس، برنامه‌های فرهنگی، برنامه‌های هنری و کنسرت‌های موسیقی نیز ادامه یافت و متاسفانه مسئولان کشور هنوز که هنوز است به این موضوع آگاه نشده‌اند که باید برای سلایق مختلف و افزایش نشاط و شادی در جامعه ارزش قائل شوند. وی با یادآوری اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۱ در پی مرگ مهسا امینی رخ داد، افزود: شاهد بودیم که با انواع برخوردها از مساله حجاب یک شورش اجتماعی ساخته شد. در پی آن نسل جوان کلاً منکر داشتن حجاب در جامعه شد و امروز اثرات آن برخورد‌های تند با جامعه را می‌بینیم. در حال حاضر مسئولان نه می‌توانند وضعیت فعلی را بپذیرند و نه توان مقابله کردن با آن را دارند. ترکان با انتقاد از اتخاذ موضع مشابه در مورد برنامه‌های فرهنگی و هنری و به ویژه در برخوردها با نسل جوان در مدارس، اظهارداشت: «مدارس ما اگر موسیقی شاد بگذارند و دختران جوان کمی شادی کنند، تندروها بلافاصله واکنش نشان می‌دهند. در نتیجه این نوع برخورد‌ها به جای اینکه دانش‌آموزان تحت نظر معلم و مربی انرژی خود را تخلیه کنند، موسیقی‌های زیرزمینی افزایش می‌یابد.»
چرا از ماجرای مهسا امینی درس نمی‌گیریم؟
وی با اشاره به فیلمی که اخیراً وایرال شده و دختران دبیرستان دخترانه کهگیلویه و بویر احمد را در حال شادی نشان می‌دهد، بیان کرد: اگر عقل سلیمی وجود داشت، متوجه می‌شدند که هیچ ناهنجاری در این فیلم وجود ندارد. موسیقی محلی خوانده می‌شوند؛ دختران نشسته‌اند و حتی رقص و حرکات و موزون در کار نیست؛ دختران حجاب دارند و حالا یک موج کوچکی را به طور هماهنگ انجام داده‌اند. اگر قرار باشد که ما با این موارد برخورد کنیم چیزی مشابه برخورد با حجاب مهسا امینی است. دختری که مانتو بلند داشت و شال و روسری نیز بر سر داشت، اما برخورد با او یک موج اجتماعی اعتراضی را پدید آورد که عملاً طغیان اجتماعی بود.باید نسبت به این موضوع آگاهانه و عقلانی نگاه شود و اجازه ندهند دوباره این دست موضوعات فضای جامعه را ملتهب کند. اگر ما در مدارس برنامه‌های شاد و با نشاط داشته باشیم، از موسیقی‌های سنتی و محلی در ضمن ورزش و برنامه‌های هنری استفاده کنیم، جوانان کمتر به برنامه‌هایی با محتوای غیراخلاقی تمایل نشان می‌دهند.»وی این برخوردها را ناشی از نگاه اقلیت تندرو دانست و ادامه داد: «متاسفانه با یک جمعیت متعصب تندرو مواجه هستیم که در اقلیت هستند و حتی در انتخابات نیز موفق نشدند. این اقلیت زورگو در حال تاثیر گذاشتند بر برنامه‌هایی که در وزارتخانه‌های دولت جاری است. من فکر می‌کنم آقای رئیس‌جمهور که به مردم قول فضای اعتدالی در جامعه داده بود، باید با وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد که این اقدامات تند را برای خوشایند افراد تندرو انجام می‌دهد، برخورد کند.»

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد