براساس این بخشنامه از این پس تعرفه خودروهای با حجم موتور کمتر از ۱۰۰۰ سیسی از ۶ درصد به ۱۶ درصد تغییر میکند، همچنین تعرفه خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی با افزایش ۱۵ درصدی به ۶۶ درصد، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی با رشد ۲۰ درصدی به ۹۱ درصد، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی با افزایش ۴۰ درصدی به ۱۳۱ درصد، ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی با افزایش ۶۵ درصدی به ۱۶۱ درصد و خودرو با حجم موتور بیشتر از ۳۰۰۰ سیسی هم با افزایش ۷۵ درصدی از ۹۶ به ۱۷۱ درصد خواهد رسید! یعنی خودرویی که پشت مرز قیمتی حدود ۱۰ هزار دلار دارد این طرف مرز به فاصله چند متری، از قیمت حدود ۲۷ هزار دلار برخوردار خواهد بود!
در این میان، مسئله جالب توجه این است که واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی نیز رفع ممنوعیت شده و برای واردات این خودروها تعرفه در نظر گرفته شده است، که در نهایت میتواند منجر به ورود این دسته از خودروها به کشور شود. این افزایش تعرفهها انتقادهای زیادی را به همراه داشت، با این وجود، کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار باور دارند که اگر واردات با همین تعرفهها نیز انجام شود، قیمتها در بازار خودرو از آن چه موجود است بسیار کم تر خواهد شد. به گفته این دسته از کارشناسان، افزایش تعرفههای واردات تا ۱۷۱ درصد در نگاه اول شاید عجیب و غیرمعقول به نظر برسد اما باز شدن قفل واردات خودروهای با حجم موتور بالا، حتی به قیمت افزایش بالای تعرفه، میتواند خبر خوبی برای بازار خودروی کشور باشد. یعنی اگر تا چند وقت پیش اجازه واردات خودروهایی با حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی را نمیدادند اما الان با اعلام تعرفه ۱۷۱ درصدی اعلام کردهاند که اگر میخواهید بنز هم سوار شوید اشکال ندارد فقط باید هزینه آن را بپردازید آن هم به سه برابر قیمت جهانی!