اغلب رسانههای خارجی که خبر این انتصاب تازه در وزارت خارجه را منتشر کردند، در همان ابتدای گزارش، باقریکنی را به عنوان فردی منتقد توافق هستهای ۲۰۱۵ یا برجام معرفی کردند. این مسئله از زاویهای اهمیت دارد که عراقچی در دوران مذاکرات شروع برجام به همراه محمدجواد ظریف، وزیر سابق خارجه و مذاکرهکننده ارشد وقت، نقشی کلیدی در گفتوگوها داشت و در دوران مذاکرات احیای برجام که از ابتدای سال جاری شروع شد عملا خود مذاکرهکننده ارشد ایران بود.اما در واقع پیش از هر گمانهزنی درباره تأثیر جایگاه جدید باقریکنی به جای عراقچی باید درباره یک نکته مکث کرد و آن اینکه هیچ قطعیتی وجود ندارد که وزارت خارجه امیرعبداللهیان یا در واقع دولت رئیسی تصمیم داشته باشد تیم مذاکرهکننده خود را با همان الگویی شکل دهد که در وزارت خارجه ظریف و دولت حسن روحانی شکل گرفته بود. در واقع، پیش از دولت روحانی، در دو دولت قبل، این نه وزارت خارجه که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که مذاکرهکننده اصلی ایران در گفتوگوهای مربوط به برنامه هستهای بود. از زمان پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات نیز این مسئله مطرح بوده است و مشخص نیست آیا رئیسی پرونده برجام را در وزارت خارجه نگاه خواهد داشت یا همانند پیشینیان روحانی، آن را به شورای عالی امنیت ملی خواهد برد.یك کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه مخالفان برجام امروز به قدرت رسیدهاند، اظهار داشت: با توجه به اینکه اصولگرایان در زمان دولت حسن روحانی شدیدترین انتقادات را نسبت به توافق داشتند و حتی خواستار به آتش کشیدن برجام بودند، حالا آنها تغییر موضع داده و نسبت به برجام با احتیاط سخن میگویند و حتی برخی از این آقایان توافق با آژانس را بسیار حکیمانه و هوشمندانه ارزیابی کردند. علی بیگدلی افزود: با توجه به فشارهای زیاد اقتصادی که ناشی از تحریمهای آمریکا بر پیکیره اقتصاد ایران وارد شده اصولگرایان مجبور شدهاند انعطافپذیری بیشتری را از خود نشان دهند و این موضوع کاملا عیان شده، حال که آنها قدرت را در اختیار گرفته اند میخواهند مطابق میل خود برجام را به پیش ببرند، آنطور که به نظر میرسد آنها باید انعطاف پذیری بیشتری را از خود نشان دهند، زیرا که دیگر برجام سال ۲۰۱۵ قابلیت اجرایی ندارد، و آنگونه که طرفهای غربی مدعی هستند فضا عوض شده و باید به توافق جدیدی دست یافت. بیگدلی با تاکید بر اینکه تغییر معاونان وزیر امور خارجه خیلی نمیتواند تاثیری بزرگی در مذاکرات داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه راهبردها و سیاستگذاری اصلی در حوزه هستهای در سطح کلان نظام تصمیمگیری میشود، وزارت امور خارجه به عنوان مجری تصمیمات است و خیلی نمیتواند در تصمیمگیریها دخیل شود تنها در حوزه تاکتیک و شیوه مذاکره تغییراتی به وجود خواهد آمد. این استاد دانشگاه با اشاره به این که منطقه در حال تغییر آرایش سیاسی و امنیتی است، بیان کرد: با توجه به رویکردی که اسرائیل از خود در منطقه نشان داده و با کشورهای عربی روابط رسمی برقرار کرده ایران باید بیش از پیش هشیار باشد، زیرا اسرائیل میخواهد تندروها در ایران به دست خودشان توافق برجام را از بین ببرند، از سوی دیگر ترکیه، عربستان و سایر کشورهای منطقه نیز در حال تشکیل دادن یک ائتلاف علیه ایران در منطقه و در سوی دیگر آمریکا به دنبال تشکیل یک ائتلاف بینالمللی علیه ایران است بنابراین اگر مذاکرات شکست بخورد فضا برای ایران بسیار پیچیده و خطرناک خواهد شد. این کارشناس مسائل بینالملل با تاکید بر اینکه امروزه برجام تبدیل به یک ضرورت شده است، خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت بد اقتصادی مردم بسیاری از آنها در تامین نیاز روزانه خود با مشکل روبرو هستند، به نوعی ادامه این وضعیت دیگر ممکن نیست، بنابراین باید برای مذاکره حاضر شد و برجام را احیا کرد، زیرا هر چه مذاکرات کشدار شود، به زیان ما خواهد بود و رسیدن به یک توافق سختتر خواهد شد و ما باید امتیازات بیشتری را به طرف مقابل بدهیم.
زیدآبادی: کارنامه طالبان به هیچوجه قابل دفاع نیست؛
حمایت جمهوری اسلامی از طالبان اشتباه بزرگی است
پس از تسلط طالبان بر افغانستان بسیاری از مردم این کشور و دیگر کاربران شبکههای اجتماعی، دنیا را متهم به سکوت کردند؛ از سوی دیگر کاربران ایرانی با انتقاد به حمایت از طالبان در صداوسیما حکومت را متهم به تناقض کردند که در کشورهای مختلف سیاستهای متفاوتی را پیش گرفته است.
در همین خصوص یك تحلیلگر سیاسی درباره انتقاد عدهای از مردم از عدم حمایت صریح جمهوری اسلامی از قیام پنجشیر با وجود سابقهی چنین رویکردی در کشورهای دیگرگفت: موقعیت جغرافیایی مسئله مهمی است. نمیتوان گفت چون جمهوری اسلامی در جایی دخالت کرده، پس باید در جای دیگری هم دخالت کند. مورد به مورد با هم تفاوت دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد. احمد زیدآبادی افزود: برای مثال دخالت ایران در سوریه دو بخش داشت، یکی دفاع از رژیم بشار اسد که امری نادرست و غلط بود. اما بخش دیگر آن مربوط به مبارزه علیه داعش بود که یک ائتلاف جهانی علیه داعش راه افتاده بود و این امکان برای ایران به وجود آمد تا بخش نانوشتهای از این ائتلاف باشد. درباره لبنان هم میتوان طور دیگری به مسئله نگاه کرد، ایران در زمانی به شکلگیری حزبالله کمک کرد که فضای جهانی اجازهی اینکار را میداد. چون جنوب لبنان توسط اسرائیل اشغال شده بود، طبق قطعنامهی سازمان ملل اسرائیل باید آنجا را ترک میکرد اما چون اینکار را نکرده بود، بنابراین مبارزه برای اشغال مشروعیت قانونی داشت و ایران به آنجا رفت. اما حالا که رفع اشغال شده، ادامه حضور ایران در لبنان و مسلح بودن حزبالله را میتوانید مورد انتقاد قرار دهید.وی با اشاره به اینکه دخالت نظامی در افغانستان اعلام جنگ به طالبان است، میگوید: با یک نگاه همهجانبهگری میتوانیم ببینیم چه کاری خوب یا بد بوده. امروز کسانی که انتقاد میکنند، چه دخالتی را مدنظر دارند؟ اگر ایران بخواهد دخالت نظامی کند، در حقیقت اعلام جنگ به طالبان است. این را در نظر بگیرید که ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک وجود دارد و طالبان مورد حمایت اطلاعات ارتش پاکستان است. میتوانند تمام مرزهای ایران را کاملاً ناامن کند. اگر منظور این افراد صرفِ حمایت لفظی است، خب به چه درد مقاومت ملی افغانستان میخورد؟ این در حالی که هیچ کشوری در جهان به حمایت آنها برنخاسته است. به همین دلیل من خیلی متوجه درخواست بخشی از هموطنان نمیشوم. او ادامه داد: ببینید! برخی جمهوری اسلامی را به طالبانی بودن متهم میکنند. حالا چگونه از آن انتظار دارند، از ضد طالبان حمایت کند؟ این خودش یک پارادوکس است! ولی اگر جمهوری اسلامی از طالبان حمایت میکند، اشتباه بزرگی میکند. اما انتقاد از جمهوری اسلامی برای حمایت از طالبان با درخواست برای دخالت نظامی بسیار متفاوت است. این دیگر شبیه ماجرای سوریه نیست. به هر حال طالبان کارنامهای دارد که به هیچوجه قابل دفاع نیست. الان هم مدعی تغییر رفتار شده و جامعه جهانی هم منتظر است. به همین دلیل برخورد خنثی باطالبان به نفع کشور و منطقه است. همه کشورها هم این کار را میکنند و اگر چیزی بیش از این باشد، نادرست است. زیدآبادی درباره تناقض در درخواست برای حمایت از پنجشیر و شعار «نه غزه نه لبنان» اضافه کرد: مردم دیدگاه مختلفی دارند و همهی آنها یک صدا نیستند، اما کنشگرانی داریم که در فضای مجازی فعال هستند. دخالت ایران در سوریه بخشی که مربوط به بقای اسد بوده، کار اشتباهی بوده و اگر الان برخی از کنشگران میگویند چون آنجا دخالت کردید اینجا هم باید دخالت کنید، به نظر من این حرف منطقی نیست. اگر منظور آنها این است که جمهوری اسلامی را در مقابل یک تناقض قرار دهند. مثلا بگویند در سوریه ادعا داری و الان کاری نمیکنی. البته این تناقض در جمهوری اسلامی وجود دارد. اما فقط به خاطر تناقض گفتمانی نباید اعمال فشار کنند که کشوری وارد بحران شود. این فعال سیاسی در ادامه گفت: آنها که از جمهوری اسلامی توقع حمایت از مقاومت پنجشیر را دارند، باید روشن کنند، منظور آنها چه حمایتی است و چگونه باید انجام شود و چه عواقبی دارد؟ باید ابعاد، تعداد نیروها و گستردگی مقاومت در پنجشیر روشن باشد. بسیاری از نیروهای شمال که در زمان احمدشاه مسعود در آنجا سنگر گرفته بودند، در کابل هستند، مثل عبدالله عبدالله که در حال رایزنی با طالبان است. بسیاری از آنها از کشور خارج شدند. بنابراین معلوم نیست چه تعداد نیرویی وجود دارد که بتواند در برابر موج مهیب طالبان ایستادگی طولانی کند.
سپاه بساط گروههای تروریستی را جمع میکند
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: گروههای تروریستی در شمال عراق فعالیت دارند.
سردار محمد باقری اظهار داشت: در مسئله اقلیم شمال عراق متأسفانه با کمتوجهی اقلیم و ضعفهایی که دولت عراق به دلیل حضور آمریکاییها داشته است، مواجه هستیم که این سبب شده تا گروهکهای ضدانقلاب مسلح در شمال عراق حضور فعالی داشته باشند.وی افزود: این گروهکها پس از سالها شکستهایی که داشتند در یک سال اخیر با تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع عربی سعی کردند عملیاتهای تروریستی را توسعه دهند؛ هرچند که تاکنون نتوانستهاند کار موفقی انجام دهند، اما در برخی از مناطق مرزی جمهوری اسلامی ناامنیها و نگرانیهایی را به وجود آوردند؛ لذا ما چنین شیطنتهایی را برنمیتابیم.رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه زندگی در سایه امنیت و آرامش حق ملت ایران و مردم مرزنشین سرزمین ما است، گفت: کشور عراق و اقلیم شمال عراق نباید اجازه دهند تا مزدوران آمریکا و رژیم صهیونیستی و گروههای ضدانقلاب مسلح در آن منطقه پادگان آموزشی، مقرهای رادیو و تلویزیونی و اردوگاه داشته باشند، کنگره برگزار کنند، آموزش نظامی بدهند، به مرزها و مناطق ما حمله کنند و افرادی را از ما ترور کنند؛ اینها برای ما قابل پذیرش نیست.