به گزارش ایلنا، فرشاد مومنی در مورد تحولات اخیر بازار سرمایه و بورس کشور گفت: در روزهای اخیر شاهد هستیم که بورس کشور در مرکز توجه دولتمردان و مردم قرار گرفته و سخت دنبال کننده آن هستند. مسئله مهمی که وجود دارد این است که متاسفانه در کشور ما شیوه حکمرانی و تنظیم رابطه حکومت و مردم شکل و شمایل خاص دارد مثلا وقتی بورس رونق گرفت اگر کسی در مورد چشم اندازهای این وضعیت کوچکترین صحبتی کند، از نظر کسانی ذهن مردم را مشوش کرده، درحالی که خوب است در مورد این مسئله باارزش صحبت شده و گامهای سنجیده و رو به جلو برداریم.وی ادامه داد: ما در مدیریت توسعه یک اصل موضوعه داریم که به آن اصل سازماندهی بر اساس هدف گفته میشود یعنی اگر بورس فراز و فرود داشته باشد هیچ کدام از آنها اصیل نیستند بلکه آنچه به این روند اصالت میبخشد این است که ما را به سمت اهداف فرامیخواند یا خیر.
وی با بیان اینکه باز کردن راه بورس به شیوه کنونی که هیچ کنترلی بر مطامع سوداگرانه در نقل و انتقالات سهام در نظر گرفته نشده است و نهاد تنظیمگر باضابطه، معقول و کارآمد هم ندارد، یک تناقض راهبردی است، گفت: اینکه راه جدیدی برای ارضاء تمایلات سوداگرانه باز کنید تا انگیزههای موجود در راههای دیگر سوداگرانه کاهش یابد تناقضی است که در روزهای اخیر به خوبی خود را نشان داده است. بطوری که به محض اینکه کوچکترین نوسانی در چشم انداز بورس حاصل ميشود آثار آن را در بازار طلا و سکه و ... مشاهده میکنید. پس از این زاویه هم به هیچ وجه مشکل ما حل نمیشود.وی ادامه داد:مطالعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه رشد ارزش داراییهای بورس در دی ماه ۱۳۹۸ یعنی قبل از شکلگیری این رشد چشمگیر اخیر در مقایسه با دی ماه ۱۳۹۶، ۳۱۵ درصد بود در حالی که رشد ارزش دلار حدود ۲۰۴ درصد، طلا حدود ۲۶۵ درصد و مسکن در تهران حدود ۱۷۰ درصد رشد داشته است. بنابراین نادیده گرفتن این واقعیتها و بنا کردن توهمات برای توجیه کارهای غلط، حتی با مشاهده تحولات سه ساله اخیر هم به وضوح نشان میدهد که انتظارات ادعایی درباره رونق بورس، کمترین نسبتی با واقعیتهای ساختاری و نهادی کشورمان ندارد.
وی در مورد تاثیر بورس بر جبران کسری بودجه دولت گفت: هدف سومی هم به صورت تلویحی مطرح میشود که البته این در لابه لای تعابیری عجیب و غریب از سوی مقامات رسمی میتواند مورد ارزیابی قرار بگیرد. در حالی که تحریمها شدیدتر شده، قیمت نفت کاهش و هزینههای دولت افزایش داشته و قدرت مالیات گیری دولت به اعتبار بحران بنگاهها تحت تاثیر قرار گرفته است، شاید این موضوع کمبود درآمد دولت یا بنگاههای دولتی را مهار کند. به ویژه آنکه به اعتبار شرایط کرونایی نیز هزینههای غیر مترقبه دولت افزایش چشمگیر یافته و حتی مرکز پژوهشهای مجلس، چشمانداز کسری مالی صدوهشتادو پنج هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۳۹۹ در نظر گرفته است.تا زمانی که شفافیت در عرضه سهام شرکتهای بزرگ وجود نداشته باشد و بدون تمهید بستر نهادی مناسب، به طرزی افراطی و بيبرنامه راه برای حضور فراگیر مردم بصورت شتابزده باز شود، من تردیدی ندارم که مردم، بخش حقیقی و آینده توسعه کشور از این ناحیه ضربه خواهد دید. منطق نیز کاملا روشن است، اینکه وقتی مشاهده میکنید باز کردن یک راه جدید برای سوداگری جلوی راههای دیگر را نمیگیرد به خاطر این است که در ذات خود تناقض دارد.مومنی ادامه داد: همچنین ادعاهای مبنی بر تقویت تولید در این زمینه قابل بحث است یعنی ببینیم که این منابع جذب شده کوچکترین تغییری در انگیزههای سرمایهگذاری ایجاد کرده یا نه. شما نمیتوانید راه را برای برخورداریهای رانتی و سوداگرانه باز کنید و انتظار داشته باشید که انگیزههای سرمایه گذاری تولیدی افزایش یابد. این همان موضوعی است که بنده با عنوان شاقول توماس پیکتی یاد میکنم و تا زمانی که این رویکرد حاکم است که افراد میتوانند سپردهگذاری بلندمدت کنند و به طور متوسط ۳ تا ۷ برابر بخش حقیقی بازدهی بدون ریسک و زحمت داشته باشند، کسی به صورت نظاموار به سمت تولید نمیرود. ضمن آنکه استمرار این سیاست غلط و فاجعهساز که اصل بر آن است که افراد بدون تلاش و خلاقیت و زحمت، بازدهیهای زیاد و معاف از مالیات داشته باشند، هیچ نسبتی با مصالح توسعه ملی و عدالت اجتماعی ندارد.
این اقتصاددان متذکر شد: باید به مسئولان گوشزد کرد این بازی بورس همانند بازی با قیمت حاملهای انرژی یک دور باطل ایجاد میکند به این صورت که حباب بورس نیروی محرک افزایش نرخ ارز و آن نیز باعث دامنزدن به مطامع سوداگرانه در بازار مسکن، مستغلات و طلا و ارز میشود و دوباره آنها نیروی محرکه یک تجدید ارزیابی در بورس میشود که هیچ ربطی به بخش حقیقی و رشد تولید ندارد و صرفا خود را با تحولات حبابی و بیپایه تطبیق میدهد و با تحمیل فشارهای تورمی و رکودهای عمیق، زندگی مردم را دچار فلاکت، تولیدکنندگان حقیقی را سرخورده، مایوس، بدهکار و ورشکسته میسازد و بر گستره و عمق بدهیهای دولت افزوده، آینده پر مخاطرهتری را بوجود ميآورد.وی افزود: این دور باطل کارکردی جز تسریع فرایند اضمحلال به همراه نخواهد داشت.
وی متذکر شد: باید به مقامات رسمی کشور متذکر شد که در اقتصاد سیاسی رانتی ایران خلق این ارزشهای سوداگرانه و تشدید کننده نابرابریهای ناموجه همچنین باعث افزایش انگیزه و تشدید اتکا به واردات میشود. شرح و بسط این ماجرا در ادبیات توسعه با عنوان اثر نمایشی یا اثر تظاهر بینالمللی بیان میشود. بنابراین باید حواسمان باشد که دامن زدن به طرح سوداگری در اقتصاد سیاسی ایران، وابستگیهای ذلتآور به دنیای خارج را تشدید میکند. وقتی هزینه فرصت سرمایهگذاری تولید افزایش مییابد اصولا گرایش به سرمایهگذاری تولیدی کاهش پیدا میکند و این سقوط به معنای آن است که نیازهای کشور باید از خارج تامین شود.
مشاور اقتصادی دولت دفاع مقدس تاکید کرد: بعضیها اینگونه مطرح میکنند که بورس به نقطه امیدی برای مردم ایران تبدیل شده است در حالی که اگر کل نقدینگی که به بورس و فرابورس ایران از ۲۲ اسفند ۹۸ تا ۱۷ اردیبهشت ۹۹ نگاه کنیم، فقط حدود ۱.۲۶ درصد آن سهم حقیقیها بوده یعنی اساس ماجرا حقوقیها هستند و این تب سوداگری همان تبی است که در پشت پرده آن همه آن مناسباتی را میتوان ردیابی کرد که از سال ۱۳۸۰ تا امروز از کانال افزایش نرخ ارز، مسکن و سوداگری بانكهای خصوصی، ایران را اینگونه گرفتار کرده است. نسبت میانگین روزانه خرید حقیقیها به ارزش جاری بورس در ماههاي بهمن و اسفند ۱۳۹۸ و حتی تا فروردین ۱۳۹۹ کمتر از ۰.۲ درصد بوده است و در نیمه دوم اردیبهشت اندکی از این مقدار بالاتر رفته است یعنی در اینجا نیز ماجرا به نام مردم اما به کام دیگران است.
وی افزود: البته در این نوسانها و فراز و فرودها حقوقیها میتوانند خود را مدیریت کنند و در زمان ریزش، با خریدهای گسترده، افت خود را در دوره بعد جبران کنند اما در این وسط کسانی قربانی میشوند که به آگهیهای تبلیغات دولت و مقامات رسمی کشور اعتماد کرده بودند. بنابراین مقامات گرامی هم باید توجه داشته باشند وقتی مردم به آنها اعتماد کردند و زمین خوردند دیگر نمیتوانند بگویند که مردم خودشان باید دقت میکردند که در این صورت آنها میگویند ما به شما اعتماد کردیم و شما بودید که ادعا کردید بورس از هر نظر مورد تایید ساختار قدرت است.
پراید ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
قیمتهای جدید شورای رقابت برای خودروهای داخلی
گروه اقتصادی: طبق جدیدترین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شد، قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا مشخص و جهت اجرا به این بنگاه ها ابلاغ شد.
به گفته رضا شیوا رئیس شورای رقابت، محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۱۰ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۲۳ درصد افزایش قیمت دارند. دلیل اینکه قیمت محصولات ایران خودرو نسبت به سایپا رشد کمتری دارد این است که ایران خودرو در بهمن ۹۷ قیمت محصولات خود را افزایش داده بود. بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ معادل ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هر دستگاه پژو ۴۰۵ بنزینی ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
_با هر کد ملی فقط امکان ثبت نام و خرید یک خودرو از خودروسازان مجاز می باشد. در غیر اینصورت قرارداد از سوی خودرو ساز بصورت یک طرفه، لغو میشود.
- مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت های «خودرو ساز تحت تنظیم» کردهاند، مجاز به ثبت نام نیستند. در غیر اینصورت، قرارداد بصورت یک طرفه از سوی شرکت فروشنده لغو و وجه پرداختی نیز برگشت داده میشود.
- داشتن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است.
البته قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت در مورد ۴ خودرو که قبلاً رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نرخ آنها را اعلام کرده بود، متفاوت است.شیوا پیشتر در مورد قیمتهای تقریبی برخی خودروها گفته بود: قیمت سایپا ۱۱۱ معادل ۴۲ میلیون و۱۰۰ هزار تومن و ساینا ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است.وی همچنین گفته بود: قیمت تیبای صندوقدار ۵۲ میلیون و تیبای هاچبک ۵۹ میلیون تومان تعیین شده است.
همچنین به گفته عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان، محدودیتهایی برای ثبتنام متقاضیان خرید خودرو تعیین شده که بر این اساس، متقاضیان خرید و ثبتنام خودروهای پیشفروش نباید دارای پلاکهای جاری باشند و این موضوع از نیروی انتظامی استعلام میشود. همچنین سند خودروهای جدید به مدت یک سال در رهن باقی میماند و این امر مخصوصا در فروشهای فوقالعاده رعایت میشود.