در روزهای گذشته و همزمان با بازگشایی مدارس، خانوادهها با وجود قیمت بالای نوشت افزار، لوازم تحصیل فرزندان خود را تهیه کرده تا آنها را با وسایل جدید روانه سال نو تحصیلی کنند.خرید نوشت افزار یک دانشآموز بدون محاسبه قیمت لباس، کیف و کفش، با کیفیتها و برندهای متفاوت، از حدود ۱۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان هزینه دارد.با آغاز سال تحصیلی جدید، بازار خرید و فروش لوازمالتحریر گرم شده و والدین با گرانی این لوازم ضروری مواجه شدهاند. عدم توزیع مناسب لوازمالتحریر با نرخ دولتی و ضعف در نظارت بر عرضه محصولات و قیمتگذاری آنها نیز موضوع دیگری است که باعث شده تهیه این اقلام برای خانوادهها دشوار شود.
برخی از والدین میگویند خرید لوازمالتحریر مورد نیاز یا درخواستشده از سوی مدارس، برای هر نفر حتی تا یک میلیون تومان هزینه دارد.گشتی در بازار لوازمالتحریر نشان میدهد که قیمت بعضی از کالاها و محصولات چنان افزایش یافته که اگر مرحوم قیصر امینپور اکنون در قید حیات بود شعر «باز آمد بوی ماه مدرسه» را به گونهای دیگر میسرود. رشد قیمت ارز طی ۵/۱ سال گذشته و عبور نرخ رسمی تورم از ۴۰ درصد این بار از دل بازار لوامالتحریر بیرون زده است. چنانکه دانشآموزان اگر فقط قصد پرکردن جامدادی خود با مداد و خودکار دو رنگ، پاککن، تراش، خطکش و اتود را داشته باشند حداقل باید ۱۷ هزار تومان بپردازند. البته این در شرایطی است که آنها اقدام به خرید بیکیفیتترین این لوازم کنند؛ اگر دوام و ماندگاری محصول برایشان اهمیت داشته باشد قیمت پرشدن یک جامدادی تا ۲۱۸ هزار تومان هم آب میخورد.چند وقتی است که بازارهای اقتصادی با چالش گرانی بیسابقه روبهرو هستند؛ از بازار ارز گرفته تا بازار کالاهای مصرفی دچار التهاب شدهاند. در این میان بسیاری از مسئولان معتقدند که گرانیهای اخیر ناشی از جو روانی بوده، اما در مقابل هستند مسئولانی که معتقدند مشکلات اقتصادی تنها به جو روانی و حباب بودن قیمتها ختم نمیشود، بلکه بسیاری افراد به دنبال منفعت خود هستند، به همین دلیل است که تمایلی به کاهش قیمت در بازارهای مختلف ندارند. همین افزایش قیمتها نیز مصرفکنندگان را تنها به تماشاچی قیمتها تبدیل کرده است. این داستان در آستانه ماه مهر بیشتر به چشم میخورد. خیابانها پر شده از خریدارانی که دفتر و خودکاری را برمیدارند، قیمت را از فروشنده میپرسند و درنهایت با تکان دادن سر اجناس را به جای خود بازمیگردانند قیمت لوازمالتحریر از سال گذشته تا کنون چند برابر شده و مصرفکنندگان را در تامین مایحتاج تحصیلی ناتوان کرده است. در این شرایط فروشندگان میگویند امسال به حدی افزایش قیمت در لوازم تحریر وجود داشته که مصرفکنندگان تمایلی برای رفع نیازهای تحصیلی فرزندانشان ندارند، به نوعی امسال کمترین خرید در بخش نوشت ابزار اتفاق افتاده است.