این رسانه آلمانی در گزارشی به موضوع آلودگی هوا در خاورمیانه پرداخته است.در این گزارش آمده است: طی روزهای اخیر، موج گستردهای از آلودگی هوا بخشهایی از غرب و مرکز آسیا را در بر گرفته است. گزارشها از ایران، عراق، سوریه، کویت و حتی مناطق شمالیتر تا ازبکستان، حاکی از کیفیت هوای خطرناک یا وخامت شدید وضعیت است.هوای ساکن پاییزی، وزش بادهای ضعیف و کاهش دما در ترکیب با آلایندههای صنعتی، دود اگزوز خودروها و سوزاندن گسترده زبالهها، منجر به ایجاد مه دود غلیظ منطقهای شده که صدها میلیون نفر را در سراسر آسیا تحت تأثیر قرار داده است. طبق اعلام سازمان حفاظت محیطزیست کشور و تأیید تارنمای سوییسی IQAir، آلودگی مداوم هوا در روز ۲۷نوامبر همچنان شهرهای بزرگ ایران را پوشانده بود و پنج کلانشهر سطوح «بسیار ناسالم» را ثبت کردند. در امتداد خلیج فارس، اهواز با شاخص کیفیت هوای ۱۷۳ در صدر فهرست قرار گرفت. این وضعیت ناشی از ذرات معلق، ریزگردهای حاصل از توفانهای شن منطقهای و دود ناشی از آتشسوزیهای برونمرزی بوده است.تهران با شاخص ۱۷۰ در رتبه بعدی قرار گرفت که نسبت به روز قبل (که به عنوان آلودهترین شهر جهان رتبهبندی شده بود) کاهش داشت و اکنون در رتبه ششم جهانی قرار دارد. مشهد (۱۵۸) و اردبیل (۱۵۲) نیز شرایط ناسالم را گزارش کردند. خوشبختانه برای پایتخت ایران، بارش برف و باران در ۲۴ ساعت گذشته وضعیت را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.۶شهر دیگر ایران شامل تبریز، اصفهان، کرج، شیراز، سمنان و اراک نیز سطوح آلودگی ناسالم برای گروههای حساس را تجربه کردند.مقامات اقداماتی اضطراری از جمله تعطیلی مهدهای کودک، غیرحضوری کردن مدارس و دانشگاهها و صدور مجوز دورکاری برای ادارات دولتی را به اجرا گذاشتهاند. در صورت تداوم این شرایط، ممکن است محدودیتهای مشابه تمدید شود. تهران رتبه آلودهترین شهر جهان را به دست آورد اما هنوز مشخص نیست سهم اصلی این بحران بر عهده خودروهای فرسوده است یا مازوتی که رسما نباید سوزانده شود. تهران آلودهترین شهر جهان شد؛ درست پنجم آذرماه. همزمان ویدئوها از مازوتسوزی نیروگاهها خبر میدهند و اعمال قانون برای خودروهای دودزا شدیدتر شده. حالا باید مشخص شود کدام یک سهم بیشتری در آلودگی هوای تهران دارند.«هیچیک از نیروگاههای تهران در فصل سرد اجازه مصرف مازوت ندارند» جملهای است که اخیرا مدیرکل حفاظت محیطزیست تهران بر آن تاکید کرده. گفتهای که برای افکار عمومی ناآشنا نیست. سال گذشته هم قرار بود از مازوت استفاده نشود ولی بهمن ماه، مسعود پزشکیان اعلام کرد: «گیر کردیم و اگر نمیسوزاندیم میبایست گاز منازل را قطع میکردیم.» حالا انتشار ویدئوهایی از دود سیاه و غلیظ برخاسته از اطراف نیروگاهها، این پرسش را مطرح کرده که آیا استفاده از مازوت از سر گرفته شده؟این تردیدها در شرایطی شکل گرفته که همزمان، سختگیری برای دریافت معاینه فنی و برخورد با خودروهای دودزا تشدید شده و پلیس از ابطال آنی برگههای معاینه فنی خبر میدهد. با این حال، شاخص آلودگی هوا کاهش نیافته و تهران همچنان در وضعیت ناسالم باقی مانده. با تداوم آلودگی این پرسش پیش میآید که سهم کدام عامل در وضعیت امروز پررنگتر است. خودروهای فرسودهای که هر روز در خیابان تردد میکنند، یا مازوتی که قرار بود از چرخه مصرف نیروگاههای تهران حذف شود؟