در این مراسم، فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا ضمن بیان اینکه پروژه مترو یک زخم کهنه بر تن اهواز است به تشریح اقدامات این قرارگاه جهت محرومیتزدایی در خوزستان پرداخت.سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتمالانبیااظهار کرد: قرارگاه سازندگی خاتم به تمامی مردم کشور احساس رسالت میکنند اما مردم خوزستان دو حق برگردن ما دارند چراکه همانند مردم سراسر کشور به فرموده امام راحل ولینعمتهای ما هستند و هم به واسطه رشادتهایشان در هشت سال دفاع مقدس حق بزرگی بر تمام ما دارند.وی افزود: در سالهای پس از جنگ سرعت بازسازی افتوخیز داشت اما همچنان شاهد محرومیتهایی در استان هستیم که از این بابت شرمندهایم.فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا گفت: قرارگاه خاتم از همان بدو تشکیل برنامهریزی کرد که در آبادانی خوزستان نقش بسزایی ایفا کند و اولین پروژه قرارگاه که میتوان گفت تقریباً بزرگترین پروژه به حساب میآید است احداث سد کرخه بود که به دنبال آن قرارگاه با ساخت بخشهایی از سد کارون ۳ و ۴ در توسعه استان نقشآفرینی کرد. این اقدامات افتخاری هستند که با خدمت به مردم توانستیم برای قرارگاه ثبت نماییم، یکی از پروژههایی که توانست مسائل و مشکلات مردم را حل نماید طرح غدیر بوده که با کمک مسئولان امروز شاهد مرتفع شدن بخشی از مشکل آبرسانی هستیم که این پروژه روزبهروز تکمیلتر خواهد شد تا آب پایدار برای اکثر شهرها تامین شود.
سعید محمد تصریح کرد: در کنار پروژههای عمرانی زیرساختی در حوزه آب، راه و شهرسازی و حتی نفت و گاز نیز توانستیم گام برداریم که توسعه میدان لالی، مارون ۲، ۵ و۶ و به زودی اهواز ۲، ۳ و ۵ ازجمله این اقدامات هستند. وی بیان کرد: از یک سال گذشته با ورود شهردار جدید، شهرداری اهواز ارتباطی با ما برقرار کرد و عنوان شد که قرارگاه خاتم در حوزه مسائل شهری نیز ورود کند که بیدرنگ اعلام آمادگی کردیم و براساس آن دو پروژه تقاطع غیر همسطح بهعنوان گامهای اولیه در دستور کار قرار گرفت.پروژه مترو یک زخم کهنه بر تن اهواز است که باعث شده حوزه مدیریت شهری نیز خدشهدار شود که برای تکمیل آن اعلام آمادگی کردهایم.وی عنوان کرد: قرارگاه خاتمالانبیا تجربه زیادی در ساخت مترو دارد بهطوریکه از ۶۷۰ کیلومتر خط مترو افتتاح شده در سراسر کشور، حدود ۳۵۰ کیلومتر و یا به تعبیری دیگر ۵۰ درصد آن توسط قرارگاه خاتمالانبیا ساخته شدهاست. قرارگاه یک توان فنی و مهندسی خوبی در بخشهای مختلف پیدا نموده همچنین در بخش تجهیزات درجا توانستیم با استفاده از توان و تجربه داخلی از ارزبری جلوگیری کنیم و به صورت مستقل تولیدات داشته باشیم. ۲۱۰ ایستگاه مترو توسط قرارگاه افتتاح و یا در دست احداث است که این تجربه هماکنون در اختیار متروی اهواز قرار گرفته است و امیدواریم بتوانیم زمان طولانی که صرف شده را جبران نماییم و این پروژه را تحویل مردم دهیم.
مناطق حاشیه اهواز ساماندهی میشوند
سعید محمد اذعان کرد: از دیگر دغدغههای تمام مسئولان مناطق حاشیه اهواز است که با شهرداری توافق کردیم محلات حاشیه را ساماندهی نماییم که طراحی و اولویتها مشخص شده و امیدواریم به زودی مراسم کلنگزنی اجرا شود. در دو هفته گذشته و در مراسم افتتاح خط لوله غیزانیه استاندار خوزستان گفتند که این خط لوله تا عین الزمان برود و در این مدت قرارگاه خط را به عین الزمان رساند و تا ۱۰ روستای بعد از این نوع زمان امروز از آب سالم و پایدار برخوردار شدند. محمد گفت: مردم این مناطق درخواست لایروبی کانالهای آبیاری زهکشی را داشتند که در ظرف همین دو هفته اخیر ۳۳ کیلومتر کانال زهکشی با عمق پنج متر و عرض پنج و نیم متر لایروبی شد.این افتخار بزرگی است که در خدمت مردم خوزستان باشیم و امیدواریم این توفیق، روزانه بیشتر شود.
امیدواری به پایان خوش متروی اهواز
در این مراسم همچنین، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: برای تکمیل متروی شهر اهواز مجوز انتشار ۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت اخذ شده است.سید کریم حسینی اظهار داشت: تکمیل و راه اندازی متروی شهر اهواز یکی از اولویتهای اصلی نمایندگان مجلس است.این پروژه با وجود اینکه بیش از ۱۵ سال از مناقصه و عملیات آن میگذرد، متاسفانه کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت داشته است. بسیاری از شهرهای دیگر که با اهواز شروع کرده بودند، اکنون توانستند پروژه متروی خود را به سرانجام برسانند. با پیگیری مسئولان و مجلس توانستیم مجوز انتشار ۵هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را جهت تکمیل خط یک قطار شهری اهواز اخذ کنیم. در همین راستا مجوز انتشار ۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت مرحله دوم را نیز پیگیری کردیم و امیدواریم به زودی مرحله دوم نیز اختصاص یابد.
گره قطار شهری اهواز باید باز شود
استاندار خوزستان گفت: در زمینه اجرای پروژه قطار شهری اهواز باید کار موثری کنیم تا گره گذشته باز شود و کار پیش برود؛ اجرای کار، نیازمند دقت و به کارگیری متخصصان است تا به نتیجه خوب برسیم.غلامرضا شریعتی، اظهار کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در این مدت منشاء خدمات بسیاری در کشور و خوزستان بوده است؛ در خوزستان یکی از شاهکارهای قرارگاه سازندگی احداث سد کرخه است.وی افزود: احداث سد گتوند نیز کار بزرگی بود. سد دیگری نیز که در کنترل سیلابهای خطرناک اثرگذاری خواهد داشت، سد بختیاری است که توسط این قرارگاه در حال احداث است و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.شریعتی بیان کرد: با وجود اینکه با محدودیت منابع مواجه هستیم اما دو سد بهمنشیر و اروند برای جلوگیری از پیشروی آب دریا پیشبینی شدهاند که یکی از آنها در دست قرارگاه است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.طرح آبرسانی غدیر تقریبا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این طرح نیز توسط قرارگاه سازندگی خاتم در حال انجام است. وی افزود: در زمانی که کارهای مهم، سخت و فوری برای جلوگیری از تبعات اجتماعی نیاز بوده، در مدت کمی توسط قرارگاه سازندگی انجام شده است که نمونه آن، خط دوم آبرسانی به آبادان و خرمشهر، آبرسانی به چذابه برای اربعین و فاز سوم آبرسانی به غیزانیه بوده است.شریعتی تصریح کرد: قرارگاه سازندگی در پروژههای شهری استانهایی مانند شیراز، تهران، مشهد و تبریز ورود کرده است اما در اهواز ورود نکرده و توسعه شهری کمتر ایجاد شده است. برخی کلانشهرها با تهاتر و وام این کارها را انجام دادهاند ولی ما این اقدام را نکردهایم.وی گفت: باید کاری انجام دهیم که مردم از آن سود ببرند؛ باید منابع منجمد را به مولد تبدیل کنیم به طور مثال اگر ملک بلااستفاده به تونل یا تقاطع غیرهمسطح تبدیل شود، سرمایه منجمد را به مولد تبدیل کردهایم.
آغاز تغییر اساسی در روند پروژه قطار شهری اهواز
شهردار اهواز هم در این مراسم بیان کرد: عملیات اجرایی پروژه قطار شهری اهواز از سال ۱۳۸۵ با مبلغ ۷۹۰ میلیون دلار اعتبار آغاز شد که طبق برنامه ریزی باید در مدت چهار سال این پروژه به اتمام میرسید.موسی شاعری افزود: پس از گذشت حدود ۱۵ سال از زمان برگزاری مناقصه این پروژه و با وجود آنکه مبلغی حدود ۲ برابر تمام مبلغ اولیه بخش سیویل پروژه قطار شهری اهواز پرداخت شده است، شاهد پیشرفت ۲۸درصدی در پروژه هستیم.وی ادامه داد: در تمام این سالها مقام عالی دولت در خوزستان به عنوان رئیس شورای سازمان، شهرداران مختلف و اعضای شورای اسلامی شهر اهواز تلاش کردند تا مشکلات با پیمانکار این پروژه را به سرانجام برسانند.شاعری با بیان اینکه همه مسئولان تلاش کردند تا قفل این پروژه شکسته شود گفت: از یک مقطع به بعد هدف ما تعیین تکلیف این پروژه بود زیرا پاسخی بابت اتمام این پروژه به مردم نداشتیم. برخی از کلانشهرها که احداث پروژه مترو را پس از ما آغاز کردند درحال ساخت خط چهار مترو خود هستند.
واکسن آنفلوانزا هیچ تاثیری بر ویروس کووید۱۹- ندارد
او از واردات ۱۰ برابری واکسن آنفلوانزا نسبت به سالهای قبل خبر داد و تصریح کرد: وزارت بهداشت امسال ۱۶ میلیون دوز واکسن وارد کرده است. از ابتدای مهر، تزریق این واکسن برای افراد در گروههای پرخطر آغاز میشود.وی بیان کرد: واکسن آنفلوانزا فقط در مقابل ویروس آنفلوانزا موثر است و هیچ تاثیری بر ویروس کووید-۱۹ ندارد، فقط موجب کاهش مرگ و میر افرادی میشود که زمان بروز همه گیری آنفلوانزا در معرض خطر بیشتری هستند.