علی لاریجانی در نشست خبری خود و در پاسخ به سئوال درباره جایگاه مجلس پس از ۱۲ سال ریاست وی در راس این قوه گفت: این که یک نهادی که امام فرمودند: در راس امور است به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است ایشان هم در همه امور دخالت نمیکنند بلکه جهت را مشخص میکنند جایگاه مجلس هم ریل گذاری است. وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود درآنجا ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر این که ضرورتی وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز باید مهار میشد و سازوکاری در نظر گرفته میشد، اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمیخواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود. لاریجانی همچنین یادآور شد: برداشت من این است که مجلس دهم نسبت به سه دوره گذشته ظرفیت خوبی دارد و تنوع افکار در آن بیش از مجالس قبلی است، این کمک میکند که آرای مردم در مجلس گفته شود. افراد مبارزی هم در مجلس هستند البته این که نهادهای دیگری هم وجود دارند مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی که قبلا هم بود. اما شورای عالی فضای مجازی بعدا اضافه شد. در مورد قانونگذاری ما هم معتقدیم در جایی غیر از مجلس نباید انجام شود خودشان هم این را میفهمند که نباید این کار را بکند. وی ادامه داد: قبلا گاهی قانونگذاری میشد مثلا برای تشویق به ازدواج مصوباتی داشتند که بعدا جلویش گرفته شده و حالا رعایت میشود. مثلا در شورای عالی فضای مجازی سیاست گذاری در حوزه فضای مجازی اتفاق میافتد و در مجلس هم میشود قانون گذاشت.
رئیس مجلس ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام است در زمان آقای هاشمی هیات نظارت بر سیاستهای کلی تشکیل شد و سازوکاری در نظر گرفته شد که بیشتر جنبه مشورتی داشت و نظر قطعی را مجمع میداد و تصمیم میگرفت، اما در یک سال اخیر این روال تغییر کرد. این مسئله بدون مشکل نیست و باید حل شود. من هم حق میدهم سیاستهای کلی هم اصولا ارزیابیاش در یک امتداد زمانی امکان پذیر است و نقطهای نیست. مثلا اگر ما چابک سازی دولت را مبنا قرار میدهیم این باید در کلیت دولت و در یک امتداد زمانی در نظر گرفته شود. در اینباره در حل بحث هستیم مخصوصا رهبری در سیاستهای کلی گفتند مرزها را مشخص کنید بنابراین به نظرم مجلس دهم هم مثل مجالس قبلی است. لاریجانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا راه حلی برای حل مناسبات میان ایران و آمریکا است و این که ایران خواهان رفع تمام تحریمها است؟ گفت: همواره اراده سیاسی برای حل موضوع وجود داشته و بن بست نیست افرادی هستند که گفتگوهایی میکنند، اما باید بحث فشار حداکثری را اصلاح کنند برخی کشورها هم تلاشهایی میکند در اصل باید آنها بفهمند که این روشها در گذشته جواب نداده زمانی میگفتند ایران حتی نباید یک سانتریفیوژ داشته باشد، اما موفق نشدند بعد اوباما نامه نوشت که غنیسازی در ایران را قبول دارد و حالا مذاکره صورت گیرد اگر همینقدر مسئولان آمریکایی عقل داشتند و از تجربه گذشته استفاده کنند مسئله حل میشود.
لاریجانی در پاسخ به سئوال ایرنا، در مورد برجام و نقش طرفهای اروپایی گفت: از وقتی آمریکاییها از برجام خارج شدند ما باید از نفع برجام استفاده میکردیم، اما این اتفاق نیفتاد. باید برای این معادله راه حلی پیدا میکردیم. برخی کشورهای اروپایی تکاپویی دارند که نمیدانم به چه نتیجهای برسند. اما اگر آنها بخواهند از ماشه استفاده کنند ایران هم برخی از تعهدات خود نسبت به آژانس را مورد تجدید نظر قرار میدهد. اگر عنصر نامطلوبی در صحنه بینالمللی مقررات را زیر سئوال میبرد بقیه باید جلوی او را بگیرند نه جلوی کسی که به او اجحاف شده است. ما بیش از یک سال صبر کردیم. الان من معتقدم راه گفتگو و دیپلماسی باز است، اما نباید حرفهای گستاخانه بزنند. لاریجانی در پاسخ به سئوال دیگری درباره نقش مردم و رضایتمندی آنها در تصمیمگیریها گفت: حتما این موضوع اصل است. مثلا فلسفه یارانه غیرعادلانه هم به ضرر مردم است، ولی این موضوع باید توضیح داده میشد. اساسا سازوکار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد آنها است، ولی بعضی وقتها امور آن گونه که در نظر گرفته میشود منعکس نمیشود. رسانهها باید این موضوع را توضیح دهند.
لاریجانی در پاسخ به این سئوال که آیا در موضوع اصلاح قیمت بنزین از نمایندگان مشورت گرفته شده بود یا خیر؟، گفت: بحث یارانهها در جلسات مختلف مجلس مطرح شده بود، هم دو سال پیش و هم مهرماه که هم سازمان برنامه و بودجه و هم مرکز پژوهشها گزارشی را در این باره داده بودند. همچنین سازوکاری را در هیأت رئیسه در این خصوص مورد بررسی قرار داده بودیم. ولی اینکه این تصمیم از سوی مجلس بود یا خیر، نه این گونه نبوده، چون که مجلس تصمیم خود را گرفته بود. ممکن است این اختلاف نظرها در مورد زمان و روش مناسب مطرح باشد. وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود که تصمیمگیری برای اصلاح بنزین را در زمان دیگری انجام میدادند؟ گفت: قاعدتا امکان راههای دیگر وجود داشت، فقط یک راه نبود، اما مجموعه دولت مسئول کار بود شاید راه دیگری را دنبال میکردند اینقدر تبعات نداشت.لاریجانی افزود: به طور کلی بنده در جریان نیستم، چون شورای امنیت مسئول بود، فکر میکنم اکنون فرصتی است تا در این باره بازنگری شود که در چه مواردی در اجرا نقص داشتیم و نقایص باید جبران شود اصل فکر یک چیز است و نحوه اجرا چیز دیگری است.رئيس مجلس تاکید کرد: درباره مجروح شدن افراد و مصدومین و سرقت و خسارات وارد شده به خانهها باید بخشهای امنیتی کشور کار را دنبال کنند و وظیفهشان هم هست به هرحال راه برای اعتراضات بسته نیست باید به خواستههای مردم توجه شود و اگر لازم باشد کارهایی را انجام دهند.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به چه میزان ضرورت اصلاحات ساختاری اعم از حوزه اجتماعی، اقتصادی و بانکداری مورد تأکید است، اخیرا که اعتراضاتی را شاهد بودیم آیا با این شرایط دولت میتواند اصلاحات را ادامه دهد و اصلاح ساختاری در حوزه سیاسی امری لازم است؟ گفت: برخی از اصلاحات ساختاری از این جنس که انجام شد، نیست. برخی اصلاحات باید در دولت و نهادهای حکومتی صورت پذیرد. برخی از این اصلاحات به منزله استفاده بهتر از امکانات موجود است. به مردم ربطی ندارد و موضوع برای بهرهمندی بیشتر مردم است. برای مثال اگر صندوق بازنشستگی دچار مشکل است تدبیر باید در حکومت انجام شود و ربطی به مردم ندارد و مردم باید بهرهمند شوند. برخی اصلاحات از این جنس نیست که مشکلاتی را ایجاد کند. وی افزود: در حوزه اقتصادی این اصلاحات لازم است. شاید در برخی موارد در شرایط فعلی تحریمی امکان این اصلاح نباشد، ولی در برخی موارد دیگر امکانپذیر است، اما در حوزه سیاسی برای مثال اگر سئوال درباره تغییر قانون اساسی باشد من فکر میکنم از تمام ظرفیتهای قانون اساسی استفاده نشده، اما در شرایطی آرام و منطقی میتوان این موضوع را مورد توجه قرار داد چرا که این امکان در خود قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است.