عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۱۸۵۵۱
اندوه این روزها دو چندان شد؛

مرد جنتلمن سینمای ایران هم رفت

گروه هنری: اکبر عالمی مجری، منتقد و مستندساز، به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

اردشیر عالمی فرزند مرحوم اکبر عالمی با اعلام خبر درگذشت این هنرمند، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: پدر رفت، فقط پدر من نبود، پدر چند نسل ایران بود، تاثیر وجودش تا سال‌ها باقی خواهد ماند. اردشیر عالمی اعلام کرده که زمان و شرایط برگزاری مراسم ترحیم پدر مرحومش به‌زودی اعلام خواهد شد.اکبر عالمی، متولد تیر ۱۳۲۴ در اهواز، فارغ‌التحصیل رشته سینما با مدرک دکتری از انگلستان است که تاکنون مستندهای مختلفی را از جمله «مروارید خلیج‌فارس» ساخته است. او علاوه بر تالیف و ترجمه آثاری در حوزه سینما و عکاسی، در سال‌های دهه ۷۰ هم مجری برنامه «هنر هفتم» بود.
* اندوه این روزها دو چندان شد
حسین انتظامی در پیامی درگذشت استاد اکبر عالمی را تسلیت گفت.در پیام رئیس سازمان سینمایی آمده است: « خبر تاسف بار درگذشت آموزگار پیشکسوت سینما، اکبر عالمی، اندوه این روزهای سخت را دوچندان کرد.زنده یاد اکبر عالمی معیار سینماگر اندیشه‌مدار و مصداق انسان وارسته و اخلاق‌مدار بود.آثار او چه در قاب دوربین، چه بر مرکب قلم و چه بر مسند معلم دانشگاه، حکایت از نگاه انسانی و مهربانانه او به زندگی و جهان پیرامونش داشت.نگاه مسئولانه او همین بس که در به تصویرکشیدن مجاهدت‌های ایثارگران سپیدجامه به بیماری مبتلا شد.فقدان این سینماگر و منتقد متعهد و پژوهشگر و مترجم زبردست را به اهالی فرهنگ و هنر و خانواده آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم.»
* وصیت نامه هنری اکبر عالمی به روایت صمدیان 
سیف الله صمدیان در آخرین تصاویری که با دوربین همراهش از اکبر عالمی گرفته است، یکی از آخرین فیلم ها را از او به ثبت رسانده و به قول خودش وصیت نامه هنری این مستندساز،عکاس و صاحب نظر را ضبط کرده است.
این هنرمند عکاس و مستندساز با اشاره به فیلمی که در اواسط شهریور ماه امسال در شورای ارزشیابی هنرمندان گرفته است، گفت: در این جلسه با دوربینم از اکبر عالمی فیلم گرفتم و به نظرم حرف هایش وصیت نامه هنری اش است.
اکبر عالمی در این فیلم که سیف الله صمدیان در اختیار ایسنا گذاشته می‌گوید: "چرا عنوان درجه یک را برای عالی ترین ها می‌گویم؟! ما در ایران بعضی شخصیت ها را داریم که اصلا غیر قابل تکرار هستند، اگر بهزاد در قید حیات بود به او یک می‌دادید!امثال او غیر قابل تکرار هستند، من را به عنوان پیر ۷۵ ساله مامور کنید تا جلوی او زانو بزنم و بگویم این را آمدم تقدیم کنم.. نه اینکه او (بهزاد) بیاید و تقاضا بدهد. اگر استاد بهزاد زنده بود،می آمد تقاضا می‌داد یا اینکه  یکی از ریش سفیدهای ما باید می‌رفت زانو می‌زد و به اقای بهزاد می‌گفت من این سعادت داشتم تا این نشان را به شما تقدیم کنم.یا اینکه یکسری اسامی را بنویسید و بیاید در شورا، حالا شاید درجه یک بدهند که درجه یک برای امثال بهزادها کم است. بهزاد را عمدا مثال زدم.یک کتابی هست در تاریخ زرتشتی ها به نام "مینوی خرد"، می‌گوید علم بدون خرد، علم نیست.باید این جمله را با طلا بنویسند، به نظرم هنر بدون علم هنر نیست.در این ۴۴ سال که درس دادم و در این سال ها سعی کردم،خودم را تکرار نکنم.یکی از دانشجوهایم پرسید که اگر هنر بدون علم هنر نیست پس چیست؟!گفتم هنرورز و هنرور مثل پیشه ور. ادمی که در کار هنری ورزیدگی داره و خودش نمی‌تواند خلاقیت داشته باشد. چون یکی از اصول دستیابی به مدارج عالی هنر این است که ما بتوانیم خلاقیت داشته باشیم.خیلی غصه می‌خورم. آن علم که در مدرسه آموخته بودم ، در میکده آن را نخریدند به جامی."
* اکبر عالمی کجا به کرونا مبتلا شد؟
خواهرزاده اکبر عالمی در حالی خبر می‌دهد که امروز، چهارشنبه ۲۳ مهر ماه این هنرمند سرشناس به خاک سپرده می‌شود که درباره چگونگی ابتلای این مدرس و صاحب نظر سینما به کرونا توضیحاتی داد.
امیر سرایی مقدم، خواهرزاده او که در آخرین پروژه مستند دایی خود به عنوان دستیار در کنار او بوده است، درباره اخبار متفاوتی که در زمینه ابتلای اکبر عالمی به کرونا دست به دست می‌شود، توضیح داد: طبیعت ویروس کرونا به گونه‌ای است که نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که فرد کجا و چگونه به آن مبتلا شده است. او ادامه داد: دو روز پیش از بستری شدن آقای عالمی، برای ساخت مستندمان به بیمارستان رفته بودیم و البته ایشان حدود ۱۲ روز پیش برای حضور در یک جلسه دفاع به دانشگاه رفته بودند. طبیعتا به طور قطع و یقین نمی‌توان گفت در کدام یک از این مکان‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند.
* جهرمی: در فراقت خون می‌گریم
احمد ضابطی جهرمی هنرمندی که به گفته خودش بیش از نیم قرن با اکبر عالمی دمخور بوده است،  نوشتاری را که به گفته خودش بیانگر احساسات اوست، خطاب به عالمی نگاشته و همین نوشتار را در اختیار ایسنا هم قرار می‌دهد:«یار دیرینم ! عزیزم ! استادم ! سرورم !پیشکسوت بزرگ و بی‌همتا !جناب دکتر اکبر عالمی! فقط می‌توانم در فراق و در فقدانت خون بگریم.تو با افتخار، شهید راه تعهد به حرفه‌ات و خدمت به انسان‌ها و هم‌وطنانت شدی.خداوند ترا نزد خود برده تا روح زیبا و پرشکوهت را در بهشت برین به آرامش و شادی ابدی برساند.همیشه به ارشدیت تو اقتدا و افتخار می‌کردم . کوچک اخلاق و دانش تو بودم و کوچکت هم خواهم ماند.به امید دیدار روی ماهت.»
 اکبر زنجانپور از هنرمندان شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در پی درگذشت اکبر عالمی مستندساز، منتقد سینما و مجری پیشکسوت پیام کوتاهی را منتشر کرد. در متن پیام زنجانپور چنین آمده است: «وای باز هم مرگ یک عزیز.امروز هم خبر از دست دادن اکبر عالمی عزیز را شنیدم و در غمش نالان‌تر شدم، مرد بزرگی که سینما و انسانیت را داغدار کرد.»
گفتنی است، اکبر عالمی (متولد ۱۸ تیر ۱۳۲۴ در اهواز) مجری و کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان ایرانی بود که غالب کارهای وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. وی فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای مدرک دکترای سینما از انگلستان است. او از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده ‌است.وی مجری و کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان ایرانی بود که غالب کارهای وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. عالمی یک ایرانی عاشق میهن بود که تجلی این عشق در زندگی و تصمیمات شخصی و تحصیلات و دغدغه‌مندی‌هایش تجلی یافته است.
چنانچه وی به رغم تحصیل در انگلستان و کسب مدرک دکتری سینما از این کشور به ایران بازگشت و در تا پایان عمر درگیر پیگیری این دغدغه‌ها بود. همزمان با برگزاری جشن تصویر سال ۸ اسفند ۱۳۹۳ در خانه هنرمندان ایران طی مراسمی، از یک عمر تلاش اکبر عالمی در عرصه عکاسی و سینما تجلیل شد و از این استاد دانشگاه به عنوان معمار کلمه با دانشی چندوجهی یاد شد. 
این مستندساز و مدرس سینما ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹برای ساخت یک مستند راهی بیمارستانی شد و با وجود رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، او و سه همکار دیگرش همگی به کرونا مبتلا شدند. با تشدیدشدن بیماری‌اش پس از ابتلا به کرونا، همچنان در بیمارستان بستری شد و با دستگاه تنفس می‌کرد. سرانجام بامداد سه‌شنبه ۲۲ مهر، دامن از جامه خاکی برکشید.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۹/۷/۲۳ -  شماره 4760
جستجو
جستجو
بالای صفحه