عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۱۵۳۱۹
ادامه اعتراضات کارگران هفت‌تپه با وجود دریافت یک ماه حقوق؛

آیت اله حیدری:‌ خواسته کارگران بحق است

گروه دیار کارون: کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه روز جمعه با وجود دریافت یک ماه حقوق معوقه برای نوزدهمین روز متوالی به اعتراضات خود ادامه دادند.

به گزارش ایرنا، کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه روز جمعه در زیر باران در نوزدهمین روز اعتراض خود همراه با اعضای خانواده مقابل فرمانداری شوش حاضر شدند. کارگران در این تجمع دست نوشته هایی با عناوین خصوصی‌سازی دشمن کارگر، کارگران تنها نیستند و کارگر سرباز انقلاب است در دست داشتند. کارگران هفت‌تپه پس از تجمع مقابل فرمانداری به سمت مصلای نماز جمعه شوش حرکت کردند؛ این کارگران هفته گذشته نیز در نماز جمعه شرکت کرده بودند و خواستار پیگیری امام جمعه این شهر برای رسیدگی به مشکلات خود شدند. پرداخت مابقی حقوق معوقه (سه ماه)، بازگشت شرکت به بخش دولتی و آزادی سایر کارگران بازداشت شده مهمترین خواسته کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در مصلی نماز جمعه بود. تعدادی کارگر نیز در جمع کارگران نیشکر هفت‌تپه دیده می‌شدند که خود را کارگران هپکو اراک معرفی می‌کردند.
در همین حال به جز، «اسماعیل بخشی» یكی از نمایندگان‌ کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و «سپیده قلیان» كه گفته می‌شود خبرنگار آزاد است،  بقیه كاركنان بازداشتی روز پنجشنبه از زندان آزاد شدند.
فعالیت مجدد كارخانه از امروز
این در حالی است كه  نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رسیدگی به پرونده کارگران هفت تپه و مجتمع صنایع فولادی گفت: فعالیت کارخانه هفت تپه از امروز(شنبه)آغاز و ۶هزار کارگر این کارخانه مشغول به کار خواهند شد. کریم یاوری افزود: یکی از تعهدات، پرداخت یک ماه حقوق معوق به کارگران کشت و صنعت هفت تپه بود که روزپنجشنبه انجام شد. همچنین مقرر شد که در این آینده یک ماه حقوق معوق دیگر کارگران پرداخت شود. وی افزود:‌ما به تمامی تعهدات خود در قبال کارگران هفت تپه عمل کرده ایم و تمامی نمایندگان کارگری که بازداشت بودند نیز آزاد شده اند.
عامل بحران‌های کارگری
در همین راستا،   استاندار خوزستان مدیریت ناصحیح و نیروی مازاد را از جمله عوامل موثر در ایجاد بحران‌های کارگری در استان برشمرد و گفت: باید با همراهی و شکیبایی این مشکلات از جمله مشکل گروه ملی صنعتی فولاد ایران را برطرف کنیم.  غلام‌رضا شریعتی در نشست خبری با اصحاب رسانه در استانداری خوزستان با بیان این که با تکیه بر مجوزهایی که دولت برای گروه ملی صنعتی فولاد ایران صادر کرده، مشکلات این واحد کارگری به تدریج حل می‌شود، گفت: با توجه به شرایطی که برای گروه ملی ایجاد شده چرخ این واحد صنعتی در حال راه افتادن است. وی با اشاره به بحران‌های کارگری در استان اظهار داشت: کارخانجات استان بیش از ۵۰ سال سابقه دارند برای همین خطوط تولیدشان قدیمی است که لزوم اصلاح تدریجی آنها بسیار احساس می‌شود. پیش از این کارخانه نورد لوله اهواز مشکلاتی داشت که با یک کار مدیریتی و تامین مواد اولیه مشکل حل شد در گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز این کار صورت گرفته است. سال گذشته برای گروه ملی تامین مواد اولیه انجام شد و از بانک نیز یک هزار میلیارد ریال ضمانت نامه گرفته شد و از وزرات صنعت و معدن تجارت مجوز دریافت شد تا خارج از بورس مواد اولیه به آن تعلق بگیرد اما از آن جایی که زیان انباشته آن زیاد و خط تولید قدیمی است قیمت تمام شده محصولاتش بالاتر محاسبه شد و اگر بنا باشد در بورس فروخته شود با زیان رو به رو می‌شود.
گروه ملی فولاد و نیشکر هفت‌تپه به مجموعه‌های کارآمد سپرده شوند
امام جمعه موقت اهوازهم  با اشاره به تجمعات اخیر کارگران گروه ملی فولاد و شرکت نیشکر هفت‌تپه، گفت: خواسته کارگران، برگرداندن این دو مرکز صنعتی به مالکیت دولت است اما دولت زیر بار نمی‌رود. دولت می‌تواند این دو مرکز را به مجموعه‌های کارآمد مانند قرارگاه خاتم‌الانبیا و بنیاد برکت بسپارد.
آیت‌اله محسن حیدری در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به تجمعات کارگران گروه ملی فولاد و شرکت صنعت نیشکر هفت‌تپه، تصریح کرد: به دلیل عملکرد بد مدیران و خصوصی‌سازی این شرکت‌ها شاهد تجمعات کارگران این دو مرکز اقتصادی هستیم؛ از سال ۹۴ نسبت به خصوصی‌سازی شرکت صنعت نیشکر هفت‌تپه به مسئولان و رئیس‌جمهور اعتراض کردیم و عنوان کردیم که مشکلاتی برای مردم خوزستان ایجاد می‌شود که ایجاد شد. وی گفت:  البته مسئولان استانی تلاش‌هایی کرده‌اند که امیدواریم مشکلات رفع شود. مشکلات گروه ملی فولاد با تغییر مدیریت و راه‌اندازی تولید و مجوز برای فروش مواد ساخته شده توسط این گروه در خارج از بورس در آستانه حل شدن است. وی افزود: خواسته اصلی این دو مرکز صنعتی برگرداندن شرکت‌ها به مالکیت دولت است. البته خواسته این کارگران خواسته‌ای بحق است زیرا اگر این شرکت‌ها دست افرادی که کارآمدی لازم را ندارند، بمانند تضمینی برای فعالیت این کارخانه‌ها نیست؛ البته مدیریت دولت زیر بار این خواسته نمی‌رود.
آیت‌اله حیدری عنوان کرد: اگر دولت نمی‌خواهد مالکیت این گروه‌ها را به خودش برگرداند، می‌تواند این شرکت‌ها را به مجموعه‌های کارآمد از جمله قرارگاه خاتم الانبیا و بنیاد برکت واگذار کند. سازمان خصوصی‌سازی کارخانه‌ها را به مجموعه کارآمد بسپارند تا اطمینان خاطری برای کارگران باشد و از مشکلات امنیتی و اجتماعی که دامن گیر خوزستان می‌شود، پیشگیری شود. این مسائل چهره مطلوبی از خوزستان برجا نمی‌گذارد.
خواسته اصلی کارگران گروه ملی چرخیدن چرخ تولید کارخانه است
آیت‌اله حیدری با اشاره به خواسته اصلی کارگران گروه ملی فولاد، خاطرنشان‌کرد: همان طور که بارها و بارها کارگران اعلام کرده اند، خواسته اصلی آن‌ها چرخاندن چرخ تولید است که مایه امیدواری باشد و آن‌ها بتوانند نسبت به آینده خود امیدوار باشند، وگرنه دادن حقوق یک ماه و دو ماه و از این طرف و آن طرف تامین کردن حقوق، مشکلات این عزیزان را به صورت دائم حل نمی‌کند، لذا خواسته اصلی آن‌ها تقویت و رشد تولید است که اگر این مهم اتفاق بیافتد، خود به خود مشکلات جنبی آن‌ها نیز حل می‌شود، به همین خاطر امیدواریم مسئولان هرچه سریع‌تر به فکر حل این مشکلات بیافتند و این خواسته کارگران را لباس عمل بپوشانند.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی کارگران نیشکر هفت‌تپه، اظهار کرد: شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه باوجود این که قدمتی نزدیک به ۶۰ سال دارد و جزو واحد‌های موفق کشاورزی و صنعتی در سطح کشور بوده است، در سال‌های اخیر دچار بحران هایی شده و دولت برای این که بار این واحد صنعتی را از دوش خودش بردارد، به استناد اصل ۴۴ قانون اساسی، مالکیت آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است.
حیدری با به حق دانستن اعتراضات کارگران دو واحد صنعتی خوزستان، خاطرنشان‌کرد: از این رهگذر که این عزیزان حق اعتراض دارند، دشمنان اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، سوء‌استفاده کرده و برای استان خوزستان مشکلات امنیتی ایجاد می‌کنند. دشمنان آن ور آب علیه نظام و دولت جمهوری اسلامی بزرگ‌نمایی و سخن پراکنی می‌کنند و از نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران، چهره منفوری را در افکار عمومی دنیا به نمایش می‌گذارند که این همه اش ضرر است، پس با توجه به این ضرر‌ها، برنامه خصوصی‌سازی به این شکل، باید متوقف شود. لذا خواسته اصلی کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه این است که مالکیت این شرکت صنعتی باید به دولت برگردد. اگر هم به هر جهتی این برگردانی برای دولت ممکن نباشد، باید حداقل آن را به یک مجموعه‌ای واگذار کنند تا از عهده اداره این واحد صنعتی بر بیاید و بتواند از ضرردهی آن پیشگیری کند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۷/۹/۳ -  شماره 4334
جستجو
جستجو
بالای صفحه