عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۱۴۸۸۹
یک نماینده مجلس: مگر قیم جهان هستیم که می‌خواهیم بینی همه را به خاک بمالیم؟

نطق‌های انتقادی نمایندگان در مجلس

گروه سياسي:دیروز (سه شنبه) برخلاف روز‌های قبل که نمایندگان مجلس اکثرا ساکت بودند و به تحولات جاری کشور کمتر نمی‌پرداختند، مجلس شاهد نطق‌های تند و آتشین و اظهار نظرهای جدیدی بود.

دیروز یک نماینده تهران در مجلس با انتقاد از ساختار اداری که اختیارات در یک قسمت و مسئولیت‌ها در جای دیگر باشد، گفت: این موضوع موجب کاهش بهره‌وری اداره کشور و ضعف رئيس‌جمهور و مجلس است.
غلامرضا حیدری در نطق میان دستور خود گفت: جمهوریت یکی از مهم‌ترین ارکان نظام است. جا دارد در برطرف کردن بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی از آرای عمومی بهره ببریم. وی، با اشاره به وضعیت معیشتی مردم به ارزیابی روابط خارجی کشورمان و تاثیرات داخلی آن از ابتدای انقلاب تا امروز پرداخت و در بخشی از سخنانش ادامه داد: ما باید بپذیریم که منافع ملی کشورمان باید مورد اهتمام باشد. این منافع ملی را با تعامل مثبت در داخل و خارج کشور می‌توان به دست آورد. وی با تاکید بر این‌که‌ما باید با مردم با صداقت صحبت کنیم‌، وضعیت ارزش پول ملی و قیمت‌ها را قابل نقد دانست و در عین حال با ابراز این عقیده که‌مگر ما قیم جهان هستیم که می‌خواهیم بینی همه را به خاک بمالیم؟ ‌گفت: باید واقع‌بین باشیم. خود را حق‌ مطلق ندانیم و آن‌چه که با فکر ما متفاوت است را باطل ندانیم. این نماینده مجلس گفت: یکی از ارکان نظام جمهوریت آن است. این موضوع به گونه‌ای است که ارکان دیگر به آرای عمومی اتکا دارد جا دارد در حل بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی از آرای عمومی بهره ببریم. در شأن کشور ما نیست که نتوانیم موضوع حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم زهرا رهنورد و ممنوع‌التصویری خاتمی و آزادی زندانیان سیاسی را حل کنیم. حیدری تاکید کرد: به هوش باشید مافیای پشت پرده موسسات مالی، قاچاق، بدهکاران مالی، بازار سکه و ارز و... کلیت نظام را به خفگی نیندازد.
* وقتی مسئولان ۳ ساعت کار کنند، نتیجه مشخص است
یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس عنوان کرد: وزرای کهنسال باید جای خود را جوانان مجاهد و مبارز بدهند.
حسن نوروزی درباره اینکه چرا وضعیت معیشت مردم و اوضاع کشور سامان پیدا نمی‌کند، گفت: وقتی جلوی قاچاق گرفته نمی‌شود و مسئولان به جای ۲۰ ساعت کار در شبانه روز ۲ الی ۳ ساعت بیشتر کار نمی‌کنند، نتیجه مشخص است.
وی تأکید کرد: مسئولان باید ایثارگر باشند نه اینکه از افرادی انتخاب شوند که در خارج تحصیل کرده‌اند. وي با یادآوری ۸ سال دفاع مقدس عنوان کرد: ۸ سال با آمریکایی‌ها و ایادی آنان جنگیدیم؛ ایران با ۳۵ کشور در جنگ بود تحریم‌های زیادی را بر سر کشور ما آوار کردند اما ما می‌جنگیدیم و سلاح می‌ساختیم. وی ادامه داد: در آن شرایط فرماندهان لشگر و تیپ‌ها جوانان ۱۹ و ۱۸ ساله بودند. ما به نیروی داخل تکیه کردیم و نرفتیم از افسرانی استفاده کنیم که در اسرائیل و انگلیس دوره دیده‌ بودند به کسانی تکیه دادیم که در کشور آموزش دیده بودند و انقلابی فکر می‌کردند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر و در این شرایط حساس باید به جوانان تکیه کنیم که ۴۰ سال است در این مملکت پرورش یافتند، لازم نیست یک وزیر حتما ۷۰ سال سن داشته باشد بلکه باید ایثارگر مجاهد مبارز و خستگی‌ناپذیر باشد و مدام در صحنه حضور پیدا کند.
 وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه راه‌حل برون‌رفت از مشکلات فعلی کشور چیست، گفت: دولت باید پالایش شود آقای رئیس‌جمهور نباید از کسانی که در خارج تحصیل کرده‌اند و سن‌شان زیاد است، استفاده کند. نوروزی تاکید کرد: وزرای جوان و ایثارگر می‌توانند تا ۲۰ ساعت در شبانه‌روز کار کنند اما وزرای کهنسال ۲ الی ۳ ساعت بیشتر نمی‌توانند فعالیت داشته باشند. این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس برای پاسخ به سئوال نمایندگان گفت: اینکه رئیس‌جمهور با خودشان کولر سیار به مجلس می‌آورد یعنی چه؟ فضای مجلس به‌اندازه کافی سرد هست. خود من ندیدم رفقا می‌گفتند روی کولر نوشته است ساخت آمریکا، این چه معنی می‌دهد؟ آقای رئیس‌جمهور باید جنس آمریکایی را تحریم کند نه اینکه با خود به مجلس بیاورد.
* کمر مردم خرد می‌شود
نماینده همدان در مجلس با انتقادی شدید اللحن بیان کرد: در این مجلس به این نظام توهین شد و رئيس مجلس یکبار دفاع نکرد. حمید رضا حاجی گفت: مجلس از ساعت ٨ جلسه داشت؛ مردم از طریق رادیو گوش می‌دهند که تاکنون چه مصوبه‌ای را گذرانده‌ایم که به نفع مردم باشد، توهین‌های زیادی در این جا به نظام شد، کسانی که رادیوی مجلس را گوش می‌دهند به اشتباه می‌افتند که این رادیوی مجلس است یا رادیوی آن‌ور آب است. رئيس مجلس در برابر این امور مسئول است، رئيس مجلس چه کاری بهتر از اینجا دارد که هر روز ساعت ١٠ از مجلس می‌رود؟ باید در این جا تصمیم بگیرد، رئيس مجلس باید بر قیمت دلار ١٣ هزار تومان نظارت کند و از مسئولین توضیح بخواهد، در این کشور چه خبر است؟ مجلس چه کاره است؟ چرا ما از صبح بر سر لوایح بي‌مورد بحث می‌کنیم؟ وی عنوان کرد: کمر مردم خرد می‌شود، در این جا به نظام توهین می‌شود و کاری هم به بازار ارز و سکه ندارند، در مجلس ششم یک بار به رهبری و نظام توهین شد، رئيس مجلس ششم محکم پاسخ داد، صدها بار در این مجلس به این نظام توهین شد و رئيس مجلس یک بار دفاع نکرد، این چه مجلسی است؟ چرا هر کس هر چه از دهنش درمی‌آید به این نظام می‌گوید؟
*  سران سه قوه هنوز تصمیمی برای مردم نگرفته‌اند
یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: سران سه قوه تصمیماتی را که باید برای حل مشکلات معیشتی مردم می‌گرفتند تاکنون نگرفته‌اند. امیدوارم نتیجه سئوال از رئيس‌جمهور این باشد که سران سه قوه مخصوصا آقای رئيس‌جمهور به میان مردم برود و با توجه به مشکلات مردم راهکار ارائه دهند. امیر خجسته گفت: مجلس نباید از پاسخ رئيس‌جمهور به تمامی سئوالات قانع می‌شد، چون خوب تبیین نشده بود. آنچه سوز دل مردم بود گفته نشد اما نمایندگان متوجه شدند که باید رای منفی به پاسخ‌های رئيس‌جمهور بدهند. او ادامه داد: فشارهای اقتصادی استخوان مردم را خرد می‌کند و آقای رئيس‌جمهور باید در جلسه سئوال از رئيس‌جمهور برنامه‌اش را برای حل مشکلات مردم مطرح می‌کرد. رای بالای منفی به چهار سئوال از رئيس‌جمهور به دلیل این است که نمایندگان حس مردم را فهمیدند و در آن روز مجلس جایگاه خود را پیدا کرد. علیرغم تمامی تبانی‌هایی که انجام شد نمایندگان به استیضاح آقایان علی ربیعی و مسعود کرباسیان رای بالایی دادند و از حق مردم به جدیت دفاع کردند و مجلس جایگاه خود را پیدا کرد. خوشحال هستیم که در اغلب نمایندگان حس مردم ایجاد شد و فهمیدند باید چه قدمی بردارند.
خجسته با تاکید بر لزوم تصمیم گیری از سوی سران سه قوه برای حل مشکلات مردم، گفت: سران سه قوه تصمیماتی را که باید برای حل مشکلات معیشتی مردم می‌گرفتند تاکنون نگرفته‌اند. امیدوارم نتیجه سئوال از رئيس‌جمهور این باشد که سران سه قوه مخصوصا آقای رئيس‌جمهور به میان مردم برود و با توجه به مشکلات مردم راهکار ارائه دهند. مردم در شرایط بدی هستند و نباید بیش از این فشار بر روی مردم باشد. نتیجه سئوال از رئيس‌جمهور، تصمیماتی است که سران سه قوه از این به بعد باید بگیرند. او با اشاره به واکنش منفی بازار بعد از سئوال از رئيس‌جمهور، گفت: اگر آقای رئيس‌جمهور ارائه طریق خوبی داشت و به نحوی حرکت می‌کرد که این شرایط را مهار می‌کرد بازار واکنش منفی نشان نمی‌داد. اگر رئيس‌جمهور توضیحات مناسبی می‌داد شاهد این اتفاق نبودیم. مردم، بازار و نمایندگان از پاسخ‌های رئيس‌جمهور قانع نشدند و رئيس‌جمهور با عمل می‌تواند همه را قانع کند. آقای رئيس‌جمهور می‌تواند اقداماتی جهت بهبود وضعیت اقتصادی انجام دهد.
* ایران جنگ‌زده نیست بلکه خیانت‌زده است
نماینده نیشابور در مجلس خطاب به رئیس‌جمهور عنوان کرد: وزرای اقتصادی چه زمانی قرار است معرفی شوند؟ شما چه تدبیری دارید؟ هاجر چنارانی در نطق میان دستور خود با اشاره به این‌که ایران جنگ زده نیست، طاعون زده نیست، سیل زده نیست، ورشکسته نیست، اختلاف زده نیست بلکه خیانت زده است، گفت: جمعی خیانت می‌کنند و خائن هستند و جمعی با اعمال خائنانه خود به ملت ایران خیانت می‌کنند. بسیاری از افراد عادت کرده‌اند به دنبال منافع فردی خود باشیم نه منافع جمعی کشور و تا وقتی که ایران را بر خودمان مقدم ندانیم وضع همین خواهد بود. باید از خودمان شروع کنیم تا ایران سرافراز و سربلند از رفتار خیلی از نابخرد جمهوری اسلامی ایران به تنگ آمده است. به نمایندگی از خادمان مردم ایران سر تعظیم در برابر مردم فداکار فرود می‌آورم و بخاطر تمام مشکلات اقتصادی که نتیجه بي‌تدبیری مدیران جمهوری اسلامی ایران بود از همه ملت معذرت خواهی می‌کنم.
وی خطاب به مردم، بیان کرد: ما را ببخشید که رای دادید تا به قوه مقننه وارد شویم و قانونی در شان جمهوری اسلامی ایران بنویسیم. مردم ایران دلم نمی‌خواهد از حوزه انتخابیه خودم بگویم زیرا نیشابور فشرده ایرانی بزرگ است. چهل سال از انقلاب می‌گذرد لذا باید اندکی فکرد کرد که زمان آن نرسیده تا اندکی به مشکلات مردم، به سفره‌های خالی مردم، به دغدغه‌های مردم، به بحران‌هايي که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد همه با همدیگر فکر کنیم و نگرش سیاسی را برای اولین بار بعد از اربعین انقلاب اسلامی ایران کنار بگذاریم. عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: ملت همان ملت هشت سال دفاع مقدس است؛ ناپلئون گفت اگر نصف ارتشم ایرانی بودند کل جهان را فتح می‌کردم زیرا آنها حاضر هستند جلوی توپ بایستند اما وجبی از خاکشان را به دشمن ندهند. دلیل مشکلات فاصله گرفتن مسئولان از مردم است؛ خوی اشرافی و اشرافی گری پدر جمهوری اسلامی را درآورده است و رابطه جایگزین ضابطه شده است. شعار دادن اقتصاد مقاومتی منحصرا مربوط به مردم نیست و مسئولان چه نقشی در راستای اقتصاد مقاومتی دارند؟ آن‌چه در شبکه‌های مجازی بیداد می‌کند همه هر روز اخبار احتکار هزاران خودرو، احتکار ۶ هزار میلیارد آهن، احتکار میلیاردها تومان دارو و غیره مشاهده می‌کنند. خودروسازان قطعات را با دلار ۴۲۰۰ تومان ذخیره و انبارهایشان را پر کرده‌اند و اکنون خودروسازان قرار است با دلار ۱۰ هزار تومان در بازار به فروش برسانند.
 بعضی روحانیون درگیر تار موی زنان و
* دوچرخه‌سواری آنان هستند
یک عضو فراکسیون امید تاکید کرد: ورود نیروهای نظامی به عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و تداخل نهادهای فرهنگی و نظامی را شاهد هستیم؛ حال رئيس‌جمهور بگوید بحران نداریم. آقای رئيس‌جمهور فعلا با ابر چالش‌ها درگیر هستید و همه می‌دانند. پروانه سلحشوری در نطق میان دستور خود گفت: در شرایطی به سر می‌بریم که پول ما جزو بي‌ارشترین واحدهای پول در دنیا است. گرانی، رانت، احتکار و فساد بي‌داد می‌کند. از نظر اجتماعی بیکاری، فقر، فحشا، آزادی‌های مدنی و صنفی به طور روزمره دیده می‌شود. دانشجویان، وکلا، معلمان، کارگران، فعالان زن و فعالان محیط زیستی در حبس، حصر و ستاره دار شدن قرار دارند.
سلحشوری گفت: می‌خواستم به قوه قضاییه انتقاد کنم و ناکارآمدی و ناتوانی آن را گوشزد کنم اما دریغ از گوش شنوا. می‌خواستم به دولت انتقاد کنم اما رئيس‌جمهور به بهانه توصیه‌های رهبری پاسخ‌های قانع کننده‌ای به ملت و نمایندگان ندادند. آنقدر دولت پنهان و آشکار وجود دارد که نمی‌دانیم چه کسی مسئول اقتصاد است. می خواستم از صدا و سیما انتقاد کنم اما دیدم صدا و سیما خود را فراتر از پاسخگویی به ملت و نمایندگان می‌داند. می‌خواستم همچون گذشته برای تظلم خواهی به روحانیت حامی مردم رجوع کنم و به آنها شکایت ببرم اما متاسفانه امروز دغدغه برخی روحانیون ما بجای اینکه فقر و فساد و دین گریزی جوانان و اختلاس از بیت المال باشد، درگیر تار موی زنان و دوچرخه سواری آنان است. به خدا پناه می‌برم و خطابم را مقام رهبری قرار می‌دهم زیرا اعتقاد دارم که تنها راه برون رفت از ابر چالش‌های فعلی ورود رهبری برای نجات کشور است.
سلحشوری ادامه داد: همانگونه که ۱۰ سال پس از انقلاب و در زمان امام خمینی نیاز به بازنگری قانون اساسی دیده شد و چنین نیز شد اکنون از مقام رهبری تقاضا دارم در مواردی که به نظر می‌رسد جمهوریت واسلامی بودن نظام آنطور که باید در جامعه شکل بگیرد در جامعه صورت نگرفته، به تغییرات در این حوزه‌ها کمک کنند: سیاست خارجی و نحوه اداره صدا و سیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که بعد جمهوریت نظام را به شدت تضعیف کرده است. که نیاز به همه پرسی و رای و نظر مردم در این موارد داریم.
او افزود: باشد که به کمک مردم به سلامت از این پیچ تاریخی عبور کرده و به بازگشت اعتماد عمومی و انسجام ملی کمک کنیم. تا اینکه دشمنان نتوانند به گزافه گویی بپردازند. این نماینده مجلس پیشنهادهایی برای حل مشکلات فعلی ارائه کرد و گفت: نهادهای نظامی به پادگان‌ها برگشته و به وظایف ذاتی خود بپردازند تا اقتصاد و فرهنگ سامان بگیرد. ارائه راهکارهای حمایتی برای طبقات فرو دست تا برخورداری کامل آنان از شغل، مسکن، درآمد و زندگی آبرومند؛ آزادی محصورین موسوی کروبی و زهرا رهنورد، آزادی زندانیان سیاسی و عفو آنها و اعلام عفو عمومی برای بازگشت هموطنان. صدا وسیمای پاسخگو و دادن مجوز قانونی به بخش خصوصی تا اینکه انحصار صدا و سیما شکسته شود ومردم کمتر به رسانه‌های بیگانه روی بیاورند. حل مشکل جدی نظارت استصوابی شورای نگهبان.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۷/۶/۱۴ -  شماره 4284
جستجو
جستجو
بالای صفحه