عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۱۲۴۰۵
نماینده ایذه:‌ اگر اعتراضات در شهر ما پررنگ‌تر بود، به دلیل بیکاری شدید جوانان ایذه است؛

راه قانونی اعتراض چیست؟

گروه دیار کارون:در روزهای اخیر که تجمعات اعتراضی در تهران و شهرستان‌ها شکل گرفته، شاه بیت اصلی سخنان مسئولان این است که اولاً باید صدای مردم را شنید و ثانیاً معترضان، مطالبات خود را از راه‌های قانونی پیگیری کنند.

این که مسئولان، به جای برچسب زنی، سخن از مطالبات به حق و لزوم شنیدن صدای مردم می‌گویند، اتفاق مبارکی است؛ این سخن هم که اعتراضات باید در مسیر قانونی مطرح شود، سخن درستی است؛ هیچ کس دوست ندارد برای بیان یک خواسته، هزینه‌های سنگین بدهد یا تحمیل کند. با این حال، حلقه مفقوده در کشور ما این است که ساز و کار قانونی شفافی برای بیان اعتراضات وجود ندارد؛ نه حزب به معنای واقعی داریم، نه رسانه‌ها از آزادی عمل برخوردارند و نه تشکل‌های صنفی و مدنی قدرتمندی وجود دارند که هر کدام بخشی از مردم را نمایندگی کنند. مجوز برگزاری تجمعات اعتراضی هم تقریباً داده نمی‌شود. صدا و سیما هم که عنوان رسانه ملی را یدک می‌کشد، به رغم وظیفه ذاتی اش، صدای همه مردم ایران نیست، مدام در مسیر تنگ نظری سیاسی حرکت می‌کند و‌تریبون گروهی اندک شده است.
از این رو، بخش زیادی از مردم ایران، عملاً هیچ‌تریبونی برای اعتراض ندارند و تبدیل شده‌اند به اکثریت خاموش که از قضا حرف‌های زیادی هم برای گفتن دارند. همین است که نارضایتی‌ها امکان ابراز نمی‌یابند، انباشته می‌شوند و ناگهان سر بزنگاه سرریز می‌شوند و هزینه می‌زایند. بنابر این، محرز و مسلم است که آن مسیر قانونی که مسئولان، مردم را دعوت به عبور از آن برای بیان اعتراضات می‌کنند، عملاً وجود جدی ندارد. معنی این سخن، البته این نیست که اعتراضات باید از طریق ناآرامی‌های خیابانی ابراز شود بلکه باید فوراً ساز و کار قانونی و عملیاتی برای آن تدوین و اجرایی شود. اگر چنین تمهیدی بعد از وقایع سال ۱۳۸۸ اندیشیده شده بود، امروز شاهد بروز ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف کشور نبودیم.
نماینده ایذه در مجلس با تاکید بر لزوم هوشیاری بیش از پیش مردم ایران و ایذه در خصوص حوادث اخیر، گفت: اگر اعتراضات و حوادث اخیر کشور در ایذه تا حدودی پررنگ‌تر بود، به این دلیل است که جوانان ایذه همه بیکار هستند.
هدایت‌اله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حوادث و تجمعات اعتراض‌آمیز اخیر در ایذه، اظهار کرد: در حال حاضر جو آرامی در ایذه حکمفرما است و آرامش در شهر وجود دارد، بدون اینکه تجمعی در این شهر شکل بگیرد. اکنون نیروهای انتظامی ایذه کنترل خوبی بر سطح شهر دارند.
وی عنوان کرد: تجمعات اخیر مردم در کشور در ابتدا به گونه‌ای آغاز شد که مشکلات و مسائل اقتصادی مورد اعتراض مردم در این تجمعات قرار گرفت اما بعدها مسیر این اعتراضات سیاسی شد. در واقع افرادی در این میان که قصد سوء استفاده داشتند، مسیر اعتراضات را منحرف و اقدام به آتش زدن بانک‌ها و تخریب اموال عمومی کردند.
نماینده ایذه به فراخوان‌های گسترده و متعدد تجمع اعتراض‌آمیز در ایذه و پیوستن مردم دیگر شهرهای خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به جمعیت معترضان این شهر اشاره و تصریح کرد: مگر در ایذه قرار است چه اتفاقی رخ دهد که تقاضای کمک کرده‌اند؟ وی عنوان کرد: اگر مردم قصد تجمع اعتراض‌آمیز دارند، این تجمعات باید با اخذ مجوز قبلی و قانونی شکل بگیرد. اعتراض مردم نسبت به وضعیت اقتصادی به حق است، چرا که واقعا مردم از نظر اقتصادی مشکل دارند و دولت و مسئولان باید این وضعیت را اصلاح کنند و چنین وضعیتی حق مردم نیست.
وی ادامه داد: اگر مردم نسبت به مشکلات و وضعیت، اعتراضاتی دارند و می‌خواهند که این اعتراضات به گوش مسئولان برسد، باید از مجاری قانونی و چارچوب تعریف شده، این اعتراضات را به پیش ببرند. اگر عناصر ضد انقلاب در این میان سوءاستفاده و آشوبگری کنند، وارد جریان و مسیر اعتراضات مردم شوند، - حتی اگر این اعتراضات به حق باشد -، صدای اعتراض مردم در این آشوبگری‌ها گم خواهد شد و این اعتراضات پاسخ وارونه خواهد داد.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور بیان کرد: نمی‌توان مردمی را گرسنه نگه داشت. اگر می‌بینید که تجمعات و اعتراضات اخیر در ایذه تا حدودی پررنگ‌تر بوده، به این دلیل است که جوانان ایذه همه بیکار هستند. هر جا بیکاری بیشتر باشد، طبیعتا زمینه اعتراضات بیشتر است. نماینده ایذه در خانه ملت اظهار کرد: نگرانی‌های اقتصادی مردم به‌حق است. مسائلی نظیر اشتغال و رکود اقتصادی وجود دارد اما مشکلات اقتصادی نباید موجب شود که به اصل نظام و کشور خدشه وارد شود و عده‌ای شعارهای ساختارشکنانه سر بدهند. این اعتراضات هشداری برای مسئولان است که برای این رکود اقتصادی چاره‌اندیشی کنند.
وی در خصوص اخبار انتشار یافته در کانال‌های تلگرامی مبنی بر حضور پررنگ و گسترده سپاه در روزهای اخیر در ایذه، اظهار کرد: در حال حاضر، ‌شهر از نظر امنیتی وضعیت خوبی دارد. دیروز هم نیروهای انتظامی در شهر حضور داشتند و وضعیت را کنترل کردند. وی ادامه داد: نمی‌دانم که در روزهای اخیر برای تأمین امنیت ایذه از نیروهای سپاه کمک گرفته شده است یا نه، اما در چنین مواقعی باید از تمام ظرفیت‌ها برای تأمین امنیت مردم استفاده کرد. البته اکنون با توجه به آرامشی که بر شهر حکفرما است، خیلی احتیاجی به حضور دیگر نیروهای نظامی نیست.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ -  شماره 4130
جستجو
جستجو
بالای صفحه