عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۱۲۳۸۳
گیشه سینما در فصل پاییز؛

چرا فقط فیلم‌های کمدی می‌فروشند؟

گروه فرهنگ و هنر: سینمای ایران با اکران ۴۱ فیلم سینمایی و فروش بیش از ۳۶ میلیارد تومان گیشه اکران پاییزه‌اش را بست.

نکته قابل توجه این است که از بین بیش از ۴۱ فیلمی که در پاییز امسال اکران شده‌اند، تعدادی در ادامه اکران‌های تابستانه به نمایش درآمدند و تعدادی دیگر نیز از اکران پاییزه همچنان در زمستان به نمایش در سینماهای کشور ادامه خواهند داد.در این فصل هم به مانند دو فصل گذشته سال و سالیان اخیر استقبال از فیلمهایی با درون مایه طنز و کمدی بیشتر بود به طوری که به گفته یکی از تهیه کنندگان سینمایی با اکران دو فیلم کمدی «آینه بغل» و «خالتور» در آذرماه، شاهد پرفروش‌ترین فیلم‌ها بعد از ماه فروردین بودیم.در میان فیلم‌های اکران شده در این ماه، اکران فیلم سینمایی «خانه دختر» که از فیلمهایی بود که مدتی توقیف بود واجازه اکران پیدا نمی‌کرد دیده می‌شود اما اکران این فیلم، با تمام حواشی که به همراه داشت، فروش قابل توجهی را به خود اختصاص نداد.
تهیه‌کننده، کارگردان و پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی در رابطه با اکران پاییزی می گوید:‌ «اکران فیلم در سینماها مثل قرار گرفتن در رینگ بوکس می‌ماند. یعنی باید هرکس از قدرت و موقعیت‌ات استفاده کند تا بتواند به نتیجه مطلوب برسد و برای فیلمش سرگروه مهدی صباغ زاده گفت: ترافیک اکران‌ فیلم در این فصل بسیار زیاد و فشرده بود. دیگر سینماها جایی برای اکران فیلم ندارند و هر کدام چندین فیلم و بیش از ظرفیت سالن‌های خود فیلم اکران می‌کنند، مثلا اکنون در سینمای شهر جهرم که شهری کوچک و کم جمعیت است، چهار فیلم اکران می‌شود.تهیه کننده فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» با اشاره به پرفروش بودن فیلم‌های کمدی، گفت: مردم سلیقه‌هایشان عوض شده و ذائقه‌شان تغییر کرده است و فیلم‌هایی که به سلیقه مردم نزدیک‌تر بودند، اوایل سال اکران شده‌اند و باقی آن‌ها مانده‌اند برای شش ماهه دوم سال. در واقع شرایط اکران‌ فیلم‌ها در سینما بسیار بد و اسفناک است.
* فیلم دیده نمی‌شود
وی ادامه داد: به شرایطی رسیده‌ایم که من می‌گویم اصلا چرا باید فیلمی تولید شود. همه می‌گویند فیلمی را باید بسازیم که بفروشد. سینماچی و همه کسانی هم که در این حوزه کار می‌کنند به دنبال سود خود هستند. البته نکته دیگر در فروش فیلم‌ها، ساعت و سانس‌های اکران‌شان در سینماها است که اصلا مناسب نیست و افراد به خاطر سانس‌ها و زمان‌های نامناسب، دیدن فیلم را از دست می‌دهند. در واقع فیلم اکران می‌شود ولی دیده نمی‌شود.این کارگردان با تاکید بر اینکه اکران‌ها در فشردگی بیش از حد، کمبود سالن و بحث کیفیت فیلم‌ها صورت می‌گیرد، گفت: آموزش و پرورش، شهرداری و تلویزیون نهادهایی هستند که می‌توانند به دیده شدن فیلم کمک کنند. اگر آموزش و پرورش به اکران فیلم کودک کمک نکند، آن فیلم دیده نمی‌شود. متأسفانه تصمیمات در کشورمان سلیقه‌ای است.
* چرا فقط کمدی می‌فروشد؟
در ادامه تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی با اشاره به پرفروش بودن فیلمهای کمدی در فصل پاییز بیان کرد: با توجه به اینکه دو فیلم کمدی «آینه بغل» و «خالتور» در آذرماه اکران شدند، ما شاهد پرفروش‌ترین فیلم‌ها بعد از ماه فروردین بودیم. البته این نکته هم باید آسیب‌شناسی شود که چرا فقط فیلم‌های کمدی می‌فروشند؟! این برای ما یک زنگ خطر است. در کل فروش یک ژانر خاص خوب نیست و باید تنوع ژانر داشته باشیم.وی ادامه داد: همه می‌خواهند فیلم‌شان را در شش ماهه اول سال اکران کنند. اینجا نقش وزارت ارشاد پررنگ‌تر می‌شود. در واقع باید برای فیلم‌هایی که می‌خواهند در شش ماهه دوم اکران شوند خدمات و ارزش افزوده‌ای تعلق بگیرد. ما در شش ماه دوم با یک آشفتگی در اکران مواجه هستیم. خود شورای صنفی مصوب می‌کند که در یک ماه، دو فیلم در گروه آزاد اکران شود ولی در ماه آذر شاهد بودیم که چهار فیلم در گروه آزاد اکران شدند.
سعیدخانی درباره پخش تیزرهای تلویزیونی و تبلیغات محیطی گفت: تلویزیون گاهی از ما حمایت کرده و گاهی هم نه. به ما می‌گویند در ۲۵ ثانیه باید فیلم‌تان را تبلیغ کنید ولی واقعا در این زمان چه چیزی می‌شود گفت! این در کنار قوانین خاصی هم که برای هر فیلم اتخاذ می‌شود که چه کسی در تبلیغ باشد یا نباشد قرار می‌گیرد. مشکل اینجاست که درک متقابل بین کسانی که می‌توانند به سینما کمک کنند وجود ندارد و ما هم به عنوان یک تهیه‌کننده توان این را نداریم که تبلیغات محیطی برای فیلم داشته باشیم.
* بعضی فیلم‌ها اصلا نباید اکران شوند
وی در بین صحبت‌های خود به ترافیک اکران در پاییز اشاره کرد و اظهار داشت: امسال ترافیک اکران داشتیم ولی بحث دیگر آنجاست که یکسری از فیلم‌ها اصلا نباید اکران شوند و باید تلاش شود تعداد فیلم‌هایی که در طول یک سال ساخته می‌شوند کنترل شده باشند. همچنین که وجود ژانرهای گوناگون هم مهم هستند. ما در سال به طور طبیعی می‌توانیم ۶۰ فیلم را اکران کنیم ولی ۱۰۰ فیلم یا بیشتر اکران می‌شوند. در واقع پخش کننده و تهیه‌کننده برای اکران فیلم‌هایشان فشار می‌آورند.
وی در پایان با اشاره به جشنواره فجر امسال گفت: امسال ۹۴ فیلم به دبیرخانه ارسال شده است و تعدادی فیلم هم ارائه نشده است، قطعا همه این‌ها می‌خواهند سال آینده فیلم‌شان را در سینماها اکران کنند، این در حالی است که هنوز تعدادی از فیلم‌ها از جشنواره فجر پارسال اکران نشده‌اند. ما اگر سال دیگر هم باز در این زمینه با هم صحبت کنیم مشکلات تکراری است و من باز هم همین‌ها را می‌گویم.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۶/۱۰/۱۰ -  شماره 4127
جستجو
جستجو
بالای صفحه