عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۱۲۳۷۳
یک مقام مسئول:‌ چنین پائیز کم‌آبی نداشته‌ایم؛ در دیماه، كولرها و پنكه‌ها روشن شد!

بحران کمبود آب در سدهای خوزستان

گروه دیار کارون: در حالی که خوزستان با کمبود شدید آب و خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، بحث های انتقال آب ، خوزستانی‌ها و کشاورزان استان را به شدت گله مند کرده است؛ اين در حالي است كه امسال در فصل زمستان كه همواره در خوزستان توام با بارش و سرماي فصلي جنوب بود، بسياري از منازل و مراكز عمومي، كولرها و پنكه‌هاي خود را روشن كرده‌اند كه نشان‌دهنده وضعيتي بسيار ناگوار از نظر بارش‌ها مي‌باشد.

مقامات مسئول در حوزه آب در بسیاری از شهرهای استان هشدار خشکسالی می‌دهند و در این میان یکی از نمایندگان خوزستان هم از وکلای استان کمک خواسته تا مقابل ظلم بزرگ انتقال آب خوزستان را قانونی پیگیری کنند. مدیرعامل سد و نیروگاه دز گفت: تاکنون چنین پائیز کم آبی نداشته‌ایم به گونه‌ای که ۶۰۰ میلیون مترمکعب از حجم دریاچه سد دز کم شده است. سعید رئوفی نسب اظهار کرد: حجم اولیه دریاچه سد دز ۳، ۳ میلیارد مترمکعب بوده که به دلیل ورود رسوبات، این میزان به ۲، ۷ میلیارد مترمکعب رسیده و در واقع ۶۰۰ میلیون مترمکعب از حجم دریاچه سد دز کم شده است. از این ۲. ۷ میلیارد مترمکعب حجم موجود نیز در حال حاضر دو میلیارد مترمکعب حجم خالی شده که بیانگر کمبود دو میلیارد مترمکعبی آب در سد دز است. بخشی از این کمبود طبیعی و به دلیل این است که اکنون فصل آبگیری نیست اما بخشی از این کمبود آب بسیار غیرعادی است چرا که ما چنین پائیز خشک و با کمبود شدید بارشی تقریباً تاکنون نداشته‌ایم. وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته تاکنون آورد دریاچه دز همواره به ۲۰۰ و یا کمتر از آن رسیده است، افزود: در واقع باید گفت در حال حاضر ما با بحران کمبود آب مواجه هستیم.
* کاهش آب دریاچه سد
 رئیس امور آب شمالغرب استان خوزستان هم  گفت: با ادامه روند خشکسالی تا اردیبهشت ماه سال آینده یک میلیارد متر مکعب کاهش آب در دریاچه سد دز شاهد خواهیم بود. سیدمحمد سجادیان با بیان اینکه طبق پیش‌بینی خشکسالی تا پایان سال آینده هم ادامه دارد، گفت: میزان آورد حجم ورودی آب به مخازن سد دز تا انتهای پائیز امسال ۴۴۴ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته همین موقع که ۶۲۳ میلیون متر مکعب بوده منفی ۲۹ درصد انحراف و کاهش منابع داشته و نسبت به ۴۰ سال گذشته که ۹۲۳ میلیون متر مکعب بوده ۵۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
وی افزود:  در سال‌های گذشته نیز چنین خشکسالی را تجربه کرده‌ایم به طوری که در برخی موارد شرایط بدتری را نیز داشته‌ایم که باید از تجربه‌های سال‌های گذشته استفاده کرد. طبق پیش‌بینی صورت گرفته تا اردیبهشت ماه سال ۹۷، یک میلیارد متر مکعب کسری در مخزن آب سد دز داریم یعنی آب این سد نسبت به سال گذشته یک میلیارد متر مکعب کمتر است.
* به استان ظلم می‌شود
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خواستار دفاع وکلا و جامعه حقوق‌‌دانان کشور از خوزستان در برابر ادعاهای مبنی بر وجود آب مازاد و انتقال آب از خوزستان شد. مجید ناصری‌نژاد  خطاب به وکلا و حقوق‌دانان کشور بیان کرد: در حال حاضر، ظلمی به صورت کاملا نامشروع به خوزستان روا می‌شود که از شما می‌خواهیم از خوزستان در برابر این ظلم‌ها دفاع کنید و به داد مردم خوزستان برسید.
وی افزود:‌ متأسفانه سال‌های سال است که در کشور بحثی غلط و اشتباه در خصوص وجود آب مازاد در خوزستان مطرح است. در این بحث که خیلی از افراد یا به صورت عالمانه و یا غیرآگاهانه به آن دامن زدند و کل کشور و از جمله خوزستان را گرفتار کردند؛ اینگونه گفته می‌شود که خوزستان دارای آب‌های روان زیادی است و به طرف دریا سرازیر می‌شود که آب شیرین و نافع است و حیف است که به دریا ریخته شود. این بحث در ظاهر خوب است و همه هم می‌گویند این آبی که به دریا سرازیر می‌شود، متعلق به خوزستان نیست اما اعتقاد داریم که چنین بحثی به هیچ وجه درست نیست و انتقال آب نه تنها به خوزستان بلکه به کل کشور ضرر می‌رساند. مگر معضل ریزگردها که در حال حاضر مشکلات حادی برای کشور ایجاد کرده، تنها به خوزستان ضرر می‌رساند؟ درست است که این پدیده در حال نابود کردن خوزستان است و مشکلات تنفسی و جسمانی برای مردم استان ایجاد کرده است، اما محدود به خوزستان نیست.
وی ادامه داد: این تفکر که خوزستان دارای آب‌های مازاد است و این آب‌ها باید به دیگر نقاط کشور منتقل شوند، کاملا غلط است. در حال حاضر، آورد رودخانه کارون بسیار پایین است. در حوضه مارون آبی وجود ندارد و حوضه کرخه نیز چنین وضعی دارد. وی ادامه داد: نتیجه این وضعیت در وهله اول، برگشت آب شور دریا به رودخانه کارون است که تا اهواز هم رسیده است. این آب شور تنها رودخانه را درگیر نمی‌کند بلکه با توجه به فاصله بسیار کم آب‌های زیرزمینی خوزستان با سطح زمین، بر آب‌های زیرزمینی خوزستان نیز تاثیرگذار است.
نماینده شادگان افزود: این وضعیت علاوه بر آفتاب سوزان خوزستان موجب شوری خاک و زمین می‌شود که این فرآیند بسیار سریع رخ می‌دهد. بنابراین کل زمین‌های خوزستان تبدیل به شوره‌زار می‌شوند و نهایتا ریزگردهایی که امروز به شکل ذرات گرد و غبار برای خوزستان بحران ایجاد می‌کند، در آینده‌ای نزدیک به بحران طوفان نمک تبدیل می‌شود. آیا افرادی که از ‌آب مازاد‌ خوزستان سخن می‌گویند به چنین خطراتی فکر کرده‌اند؟ نخیلات خرمشهر و آبادان از بین رفت، نخیلات شادگان در معرض نابودی است و نخیلات هندیجان هم نابود شد و این روند همینطور ادامه دارد. وی بیان کرد: در چنین وضعیتی ادعای آب مازاد خوزستان چه حرفی است؟ در حال حاضر مردم حوضه مارون یعنی شهرهای بهبهان، رامهرمز، رامشیر، ماهشهر، شادگان، هندیجان، آغاجاری، امیدیه و... در کل درگیر خشکسالی هستند و آبی در این حوضه وجود ندارد. تعجب می‌کنم از افرادی که باید مدافع محیط‌زیست باشند ولی در مقام ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان می‌کنند که خوزستان حداقل یک میلیارد مترمکعب آب مازاد دارد و می‌توان آن را به هر جای ممکن انتقال داد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۶/۱۰/۹ -  شماره 4126
جستجو
جستجو
بالای صفحه