عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۱۲۳۶۲
رهبر کاتولیک‌های جهان در کریسمس از سختی‌های آوارگی گفت؛

پاپ خطاب به جهانیان: مهمان‌نواز باشید

گروه بين‌الملل: رهبر مسیحیان کاتولیک جهان همزمان با فرا رسیدن کریسمس و تولد عیسی مسیح(ع) در یک سخنرانی آن چرا که سفر حضرت مریم(س) و یوسف نجار به بیت لحم خواند، به مهاجرت میلیون‌ها پناهجو در جهان امروز که برای جستجوی یک زندگی بهتر یا تنها برای زنده ماندن از سرزمین‌هایشان می‌گریزند تشبیه و ابراز امیدواری کرد که هیچکس این احساس را نداشته باشد که در زمین جایی برای او وجود ندارد.

پاپ فرانسیس در سخنرانی ویژه شب پیش از کریسمس از مردم دنیا خواست که گرفتاری میلیون‌ها انسانی که از وطن خود رانده شده اند را فراموش نکنند.
پاپ با گفتن اینکه حضرت مریم و یوسف نجار به سرزمینی رسیدند که جایی برای آنها در آنجا نبود این مسئله را با موج مهاجرت امروزی تشبیه کرد. او اظهار داشت: در پس رد پاهای حضرت مریم و یوسف نجار رد پاهای بسیار دیگری پنهان شده است. ما در روزگار خودمان رد پاهای کلیت خانواده‌ها را می‌بینیم که مجبور به عزیمت شده‌اند. ما رد پاهای میلیون‌ها نفری را می‌بینیم که بر طبق خواسته خودشان کوچ نکردند بلکه از سرزمینشان رانده شدند و عزیزانشان را پشت سر رها کردند.
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد این کوچ مملو از امید است. امید برای آینده اما برای بسیاری از افراد دیگری که این کوچ را انجام می‌دهند تنها یک معنی دارد یعنی زنده ماندن. پاپ فرانسیس با اشاره به هیرود، پادشاه دیکتاتور یهودیه در انجیل گفت: امروزه مهاجران تلاش می‌کنند از دست هیرودهای زمانه، خودشان را نجات دهند. کسانی که می‌خواهند قدرتشان را اعمال کرده و ثروتشان را افزایش دهند و از نظرشان هیچ مشکلی در ریختن خود بی گناهان وجود ندارد.
او تصریح کرد: خدا نیز در آنجایی که یک مهمان ناخوانده اغلب به طرزی غیرقابل تشخیص در شهرها و محله‌های ما راه می‌رود و با اتوبوس‌های ما سفر می‌کند و به در خانه ما می‌زند، حضور دارد. این درک از خداوند باید به شکل‌های جدید رابطه نمود پیدا کند، یعنی به نحوی که هیچکس احساس نکند روی کره زمین برای او جایی وجود ندارد. کریسمس زمان تبدیل کردن قدرت‌ترس به قدرت خیر و نیکی است. پاپ فرانسیس با اشاره به اینکه مسیح فرزند بیت لحم است، خاطرنشان کرد: خداوند از ما دعوت می‌کند نگهدار همه کسانی باشیم که تسلیم یاسی برآمده از مواجه با درهای بسته فراوان می‌شوند.
او اظهار امیدواری کرد که ‌مردم مسیح را در همه کسانی که به شهرهای ما، به تاریخ‌هایمان و به زندگی‌هایمان می‌آیند، حس کنند. ‌پاپ همچنین خواستار مذاکرات بر سر راه حل دو کشوری برای پایان دادن به درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین شد و گفت: دعا کنیم که مذاکرات میان طرفین آغاز شود و این مذاکرات در نهایت به نتیجه برسد و همزیستی صلح آمیزی میان دو ملت با توافق دوجانبه و مرزهای به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه بین‌الملل ایجاد شود.
پاپ فرانسیس خاطرنشان کرد: سند شهروندی ما از سوی خدا صادر می‌شود و به این‌ترتیب احترام به مهاجران بخشی تفکیک ناپذیر از مسیحیت به شمار می‌رود. پاپ فرانسیس برای پنجمین بار است که به عنوان رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در مناسبت کریسمس سخنرانی می‌کند. پاپ فرانسیس که خود فرزند یک مهاجر ایتالیایی است و در آرژانتین به دنیا آمده است، شب تولد مسیح را زمان مناسبی برای آن دانست که ‌قدرت‌ترس به قدرت عشق تبدیل شود‌.
* نطق کریسمس انتقادی
 اسقف اعظم بیت‌المقدس نیز در سخنرانی شب کریسمس از تصمیم یک‌جانبه آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل انتقاد کرد. اسقف پیزابالا به جای نطق از پیش‌تنظیم‌شده خود، درباره تصمیم‌ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس سخن گفت و تاکید کرد: بیت‌المقدس شهر صلح است اما اگر یک نفر از آن بیرون رانده شود دیگر صلحی باقی نخواهد ماند.
 ‌او بیت‌المقدس را ‌مادر همه‌ نامید و گفت: وقتی یک مادر یکی از فرزندانش را از دست می‌دهد دیگر آرامش نخواهد داشت. پس برای بیت‌المقدس دعا کنیم. در این مراسم که در شهر بیت‌اللحم برگزار می‌شد، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با آنکه مسلمان است، حضور داشت.
* پس از داعش
مسیحیان عراق و سوریه برای اولین بار پس از ۴ سال حکومت داعش با خواندن دعا و اشک شوق در کلیساهای موصل، بغداد و دمشق میلاد حضرت مسیح (ع) را جشن گرفتند. اسقف لویس رافائل ساکو، از کلیسای کاتولیک موصل از حضار خواست برای صلح و ثبات در موصل، عراق و سراسر جهان دعا کنند. وی گفت: در این عید ما با پیام صلح و عشق دور هم جمع شده‌ایم چرا که مسیح (ع) پیامبر صلح است. جشن میلاد مسیح امسال در سوریه پررنگ‌تر بود و مسیحیان دمشق نیز در در کلیسای الزیتون در حومه دمشق برای صلح و ثبات در کشور و جهان دعا کردند. در شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق که سه سال در اشغال‌تروریست‌های داعش بود، دهها نفر در کلیسای سنت پاول با سرود ملی عراق مراسم دعای شب کریسمس را آغاز کردند. کشیش این کلیسا برای ‌صلح و ثبات در موصل، عراق و در تمام دنیا‌ دعا کرد. در شهر حمص در سوریه نیز برای اولین بار پس از بازپس‌گیری این شهر از نیروهای داعش توسط ارتش سوریه، شب کریسمس جشن گرفته شد. شهر رقه که‌تروریست‌های داعش آن را پایتخت خود خوانده بودند اما همچنان منتظر بازگشت مسیحیانی است که از آنجا رانده شده‌اند. در این شهر دو کلیسا توسط داعش مین‌گذاری شده بود که اکنون کاملا پاک‌سازی شده‌اند.
* لغو جشن در فلسطین
 اما مسیحیان در سراسر فلسطین در اعتراض به تصمیم دونالد‌ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل جشن‌های کریسمس را لغو کرده و تنها به ادای شعائر دینی و مراسم مذهبی مسیحیان اکتفا کردند. به دلیل وجود ایست‌های بازرسی اسرائیلی‌ها در اطراف شهر بیت لحم امسال تعداد فلسطینی‌هایی که توانستند خود را برای جشن کریسمس به بیت لحم برسانند، به صورت چشمگیری کاهش داشت. همچنین مسیحیان ساکن نوار غزه همانند مسیحیان ساکن بیت لحم جشن کریسمس خود را لغو کرده وتنها به انجام آئین مذهبی خود و دعاهای عمومی در کلیسا اکتفا کردند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۶/۱۰/۵ -  شماره 4125
جستجو
جستجو
بالای صفحه