عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۱۲۳۵۵

شائبه گرانی بنزین تورم را دو رقمی کرد

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تاثیرات روانی زمزمه‌های افزایش نرخ حامل‌های انرژی مخصوصا قیمت بنزین باعث شده حتی رشد قیمت برخی اقلام خوراکی از هم اکنون شروع شود.

سید حسن حسینی ‌شاهرودی درباره نرخ تورم ۸ درصدی آذرماه گفت: بدیهی است محاسبه نرخ تورم براساس مولفه‌های اقتصادی و با لحاظ سال پایه بوده اما در آمار مربوط به تورم باید به مبناهای دیگری توجه شود. نرخ تورم در گروه خوراکی‌ها دو رقمی اعلام شده این در حالی است که براساس برنامه‌ها باید نرخ تورم تک رقمی می‌شد مخصوصا با توجه به وضعیت معیشت خانوارها نباید رشد نرخ تورم دو رقمی باشد. خانوارها می‌توانند تامین برخی از نیازهای اعضای خانوار مانند پوشاک نو و غیره را به تعویق بیاندازند اما تامین اقلام خوراکی خانواده‌ها اجتناب ناپذیر است. باید توجه داشت در حالی نرخ اقلام خوراکی روند افزایشی داشته که حجم تقاضا در روزهای پایان سال با افزایش بیشتری روبرو می‌شود. وی ادامه داد: تاثیرات روانی زمزمه‌های افزایش نرخ حامل‌های انرژی مخصوصا قیمت بنزین باعث شد حتی رشد قیمت برخی اقلام خوراکی از هم اکنون شروع شود این در حالی است مکانیزم‌های مشخص شده برای تنظیم بازار کالاهای اساسی وجود دارد بنابراین باید دولت به این موضوعات توجه کند. حسینی ‌شاهرودی افزود: ارائه یارانه برای تامین کالاهای خوراکی مورد قبول نیست اما باید با ایجاد بازار رقابتی و حذف سوداگران و اعمال نظارت موثر سیستمی و برقراری ارتباط نزدیک‌تر بین تولید کننده و فروشنده، هزینه‌های بالاسری را کنترل کرد تا از گرانی کاذب جلوگیری شود.
گفتنی است مرکز آمار ایران، نرخ تورم آذر ماه سال ۹۶ را ۸ درصد گزارش کرده و شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل برای کل کشور ١٣. ٠ درصد، مناطق شهری ١٣. ٣ درصد و مناطق روستایی ١١. ٩ درصد افزایش را نشان می‌دهد که درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به آذر ماه ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور ١٢. ٤، گزارش شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۶/۱۰/۴ -  شماره 4124
جستجو
جستجو
بالای صفحه