عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۱۲۱۱۰
هزینه بالای قبض‌های برق، ظلمی مضاعف به مردم خوزستان است؛

تصمیمات غلط؛ گریبانگیر مردم خوزستان

گروه دیار کارون: رئیس مجمع نمایندگان مردم خوزستان به تشریح مشکلات و چالش‌های این استان در حوزه‌های مربوطه پرداخت.

عباس پاپی زاده درنشست مجمع نمایندگان خوزستان با حضور وزیر نیرو که در محل سالن اجتماعات شهید رجائی استانداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت استان خوزستان به لحاظ تولید انرژی اظهار کرد: اکنون مدیران و مسئولان برخی اتفاقات و تصمیمات گذشته در حوزه انرژی صحیح و مناسب نبوده وهمین تصمیمات نادرست استان ما را دچار مشکل کرده است. وی با بیان اینکه بحث انتقال آب از مورد‌های جدی و مورد مطالبه استان خوزستان است، گفت: حق آبه‌های زیست محیطی و بسیاری از موضوعات و مشکلاتی مانند، ریز گرد‌ها ناشی از سدسازی، کاهش حق‌آبه زیست محیطی اکنون گریبانگیر مردم خوزستان شده است.
وی با تاکید بر تغییر حق‌آبه استان نسبت به گذشته گفت: با تغییر آب و هوا، انتقال آب و بسیاری از مشکلاتی که در همین چهارچوب رخ داده سبب کاهش دبی رودخانه‌های استان شده است. دبی رودخانه دزفول پیش از سال ۸۶ حدود ۵/۷ میلیارد متر مکعب آورد آب وجود داشت، این در حالی است، که این میزان اکنون به ۸/۴میلیارد متر مکعب رسیده است، یعنی حدود۴۰ درصد دبی رودخانه دز کاهش یافته است.
وی افزود: میان دبی رودخانه کارون پیش از سال ۸۶حدود ۷/۱۱ میلیارد متر مکعب بود، که اکنون این میزان به ۷/۶ میلیارد متر مکعب رسیده است، یعنی حدود ۴۰ درصد نیز کاهش پیدا کرد. پاپی زاده در خصوص شوری آب ناشی از کاهش دبی آب در رودخانه کارون توضیح داد: بین سال‌ها ی۷۱تا ۷۵ میزان شوری آب یک هزارو ۴۰۰میکروموس در سانتی متر مکعب بود که این میزان اکنون به ۲هزارو ۶۰۰ تا ۷۰۰ میکرو موس در سانتی متر مکعب رسیده است، که ناشی از تغییراتی است، که در رژیم رودخانه اتفاق افتاده است. وی با اشاره به سیاست‌های انتقال آب که در چند دهه گذشته آغاز شد، ابراز امیدواری کرد: با توجه به سیاست‌های وزیر نیرو انتظار می‌رود، این سیاست‌ها و نتایج مخرب ناشی از احداث سد گتوند مورد بازنگری مجدد قرارگیرد.
 وی با اشاره به طرح‌های آبرسانی در استان تشریح کرد: بسیاری از شهر‌های استان در بخش آب و کشاورزی دچار مشکل هستند و اغلب روستاهای کنار رودخانه دز و کارون به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند. پاپی زاده افزود: ما زمانی می‌توانیم مدعی شویم که خوزستان آب اضافی دارد، که حداقل آب کشاورزی و آب شرب آن تامین شده باشد. وی با بیان اینکه طرح غدیر بیش از یک دهه است، که در دست اجرا است و۱۰تا ۱۲ تا از شهر‌های استان دچار مشکل کم آبی هستند، اما متاسفانه همچنان این طرح به بهره‌برداری نرسیده است. در حوزه آب و برق مصوبه‌ای داریم، که چنانچه مورد توجه قرار گیرد بسیاری از مشکلات ما در این حوزه حل خواهد شد. وی عنوان کرد: استان خوزستان قطب تولید انرژی است، اما شبکه برق آن فرسوده است و چندین دهه از عمر آن می‌گذرد و باری که بر شبکه وارد می‌شود، به نسبت استان‌های دیگر و سردسیر بیشتر است.
هزینه بالای قبض‌های برق
 رئیس مجمع نمایندگان خوزستان درباره هزینه‌های برق در خوزستان هم  گفت: هر خوزستانی ۳۰۰تا۳۵۰ هزار ریال هزینه قبض بیشتری نسبت به سال‌های قبل و حتی استان‌های دیگر پرداخت می‌کند که با توجه به گرمسیر بودن استان، ظلمی به مردم آن است. پاپی زاده اظهار کرد: براساس بند(ه) بودجه ۹۶، برای هر کیلو وات، از هر مصرف کننده ۵۰ ریال هزینه دریافت می‌شود این بدان معنا است که هر خوزستانی مبالغ بیشتری نسبت به دیگر استان‌ها پرداخت می‌کند و سرجمع این هزینه ۸۵میلیارد تومان است.
وی با اشاره به این که سازمان انرژی‌های نو قصد دارد بیش از ۷۰ درصد مبلغ ذکر شده را دریافت کند، توضیح داد: هر کیلو وات ۶۰۰۰ ریال حساب می‌شود که این رقم از جیب مردم خوزستان پرداخت می‌شود در حالی که هم اکنون هر کیلو وات با هزینه‌ای معادل یک هزار ریال تولید می‌شود. همچنین انتظار می‌رود مبالغی در خوزستان برای بازسازی شبکه‌های برق هزینه شود.
وی گفت: در فصل تابستان با توجه به وجود ریزگردها و بالابودن مصرف برقِ دستگاه تهویه هوا و کولرها مردم خوزستان برای تامین دمای مشابه یک استان سردسیر باید پنج برابر انرژی مصرف کنند که موجب بالاتر بودن پیک مصرف میشود که مطالبه مردم خوزستان کاهش بهای برقشان است. پاپی زاده متوسط پرداخت قبض برق در خوزستان را یک میلیون ریال اعلام کرد و گفت: مبالغ ۵میلیون وده میلیون ریال قبض برق برای مردم خوزستان که اغلب نیز کارگر هستند عادی است در حالی است که از لحاظ درآمدی جزو طبقه متوسط رو به پایین هستند.
روستائیان خوزستانی کنار رودخانه‌ها تشنه‌اند
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو پاسخ دهد چرا روستائیان ساکن در کنار دز، کارون و کرخه فاقد آب آشامیدنی هستند. جواد کاظم نسب در خصوص جلسه مجمع نمایندگان خوزستان با وزیر نیرو اظهار کرد: مشکلات مهم استان شامل موارد زیاد از قبیل، ریزگردها، آب، فاضلاب و انتقال آب، است. وی خطاب به وزیر نیرو تصریح کرد: موارد زیادی است، که بارها مطرح شد، اما تمایل دارم این موارد را از مسئولان حوزه خودتان سئوال شود، هر چنین با این موارد سئوال شد، و آنها را فریاد زدیم که در خوزستان چه مظلومیت هایی وجود دارد، اما عکس العملی را از مسئولان مشاهده نکردیم.
وی از وزیر نیرو سئوال کرد: چرا روستائیان ساکن در کنار دز، کارون و کرخه فاقد آب آشامیدنی هستند؟ کاظم‌نسب با اشاره به مشکلات آب شرب و فاضلاب در بسیاری از شهر‌های استان گفت: دور تا دور اهواز ۷ کانون ریزگرد وجود دارد، در حالی که از آب کارون می‌توانستیم این زمین‌ها را احیا کنیم و مشکلات ریزگردها و کانون‌های بحرانی را  حل کنیم. وی با بیان اینکه رودخانه کارون از وسط شهرستان کارون می‌گذرد، عنوان کرد: هنوز حتی یک هکتار از اراضی کشاورزی آن از آب زراعی استفاده نمی‌کند. کاظم نسب با تاکید بر غیرمتعارف بودن آب بهای کشاورزی در استان خوزستان توضیح داد: در این بخش سازمان آب و برق سلیقه‌ای عمل می‌کند.
وی با انتقاد از عدم وجود شبکه برق زیرزمینی در استان خوزستان بیان کرد: نبود چنین امکانی در استان سبب شده است، در بحران‌های اخیر، ریزگردها سبب قطعی و آسیب رساندن به شبکه برق شود. کاظم نسب متذکر شد: به چه دلیل مبلغ ۱۰میلیون دلار حاصل از فروش برق به عراق، برای تکمیل تصفیه خانه‌های شرق اهواز داده نشده و سال‌های سال از این وعده به استان می‌گذرد اما همچنان محقق نشده است.
وی با انتقاد از بهای برق مصرفی در استان خوزستان یادآوری کرد: بهای برق مصرفی در خوزستان با وجود گرمای طاقت فرسا غیر قابل قبول و غیر متعارف است. وی با بیان اینکه بنده عضو کميسیون کشاورزی، کشاورز و کشاورز زاده هستم، خطاب به وزیر نیرو متذکر شد: چرا با کشاورزان خوزستانی ناعادلانه معامله می‌شود، ظلمی که به کشاورزان توسط سازمان آب و برق روا می‌شود در هیچ استانی اعمال نمی‌شود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۶/۸/۱۷ -  شماره 4091
جستجو
جستجو
بالای صفحه